het laatste deel door het mooie Schotland - Reisverslag uit Driffield, Verenigd Koninkrijk van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu het laatste deel door het mooie Schotland - Reisverslag uit Driffield, Verenigd Koninkrijk van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu

het laatste deel door het mooie Schotland

Door: Stance

Blijf op de hoogte en volg Stance en Arno

15 Augustus 2022 | Verenigd Koninkrijk, Driffield

zat

We lezen over de mooie kust bij Abroath en we gaan wandelen over het coastal path daar. Gelukkig houdt de regen op en rond lunchtijd pakken we het pad op bij de kust, het wordt een wandeling hoog boven rode kliffen, links de graanvelden en groenten kassen rechtsde prachtige diepe afgronden van rood zandsteen met diepe inhammen waar grote kolonies meeuwen broeden, je ruikt het al van verre. We lopen door totdat we naar beneden moeten omdat het pad te gevaarlijk wordt, we draaien om en na twee uur zijn we weer terug bij de camper. Dit pad is zeker de moeite waard, je kan ongehinderd genieten van een ruige kuststrook. Het weer is goed gebleven, wel fris maar droog. We rijden weer door Dundee terug naar de cp in Tayport, het waait stevig dus voorlopig nog even binnen zitten. ’s Avonds lopen we langs het water naar het dorpje en terug, best een grote plaats met een gloednieuw community hall met daarnaast een leuke kleine camping die volgeboekt was.

zo

Het wordt al wat warmer in Schotland, we gaan een zomerse tijd tegemoet. We rijden via de A 919 naar St Andrews waar we bij het kleurrijke haventje een P vinden vlakbij de abdij en het kasteel in het centrum. We lopen langs de waterkant over een groot terrein met imposante universiteitsgebouwen, dit deel van de stad is de universiteit, hier is geen ruimte voor woonhuizen. Als maar doorlopen en dan kom je uit bij een zandstrand en daarachter ligt de beroemde golfbaan. De Highstreet is een brede straat met winkeltjes en wat restaurantjes er rijden zelfs tractoren door de stad. Na 2 uur hebben we het wel gezien hier, via de B9131 naar de A917 langs de kust op zoek naar een P! Het landschap is mooi, heuvelachtig gele graanvelden en wat bos. We rijden een aantal kleine dorpjes in om een plekje te vinden maar overal zit alles bomvol, de kust is zeer in trek, uiteindelijk vinden we bij het oude haventje van West Wemyss een plekje, het is al laat in de middag. Het is een klein getijde haventje met vissersbootjes van de plaatselijke bevolking. Het dorpje zelf is in terrassen gebouwd en is verrassend, alle huizen zijn gepleisterd en hebben zachte pasteltinten wat voor een mediterrane sfeer zorgt. Er is één café dat gerund wordt door de bewoners zelf, verder is hetalleen een woongebied zonder voorzieningen. Het is echt een leuke rustige nachtplek, we zien alleen de locals die hun honden komen uitlaten die allemaal het water in duiken en bij hoogtij komen de vissers die met hun bootjes de zee op gaan.

ma

We hebben een stevig programma vandaag eerst via de A92 en A944 naar Culross een stadje dat het filmdecor van de serie Outlander is geweest. Het heeft inderdaad alle allure van een middeleeuws stadje met nauwe straatjes met stenen bestrating, kleine pleintjes, kleine lage huisjes, een kasteel, het dorpje wordt bewoond en dat is te merken. Helaas staan overal auto’s geparkeerd, hangen borden tegen de muren en struikel je over de afvalcontainers, voor de foto’s wel jammer! Via de A876 rijden we naar Falkirk naar de Kelpies, de mythische paarden. Bij het voetbalstadion Falkirk Stadium parkeren we en lopen het immense Helix Park in met weidse heuvelachtige grasvelden, grote speelplaatsen, een waterpark en op het einde de ijzerenKelpies die enorm groot zijn. Het is druk maar het gebied is zo groot dat het niet opvalt. We lopen om de Kelpies heen en fotograferen de paardenkoppen, wat een bijzonder kunstwerk! Het is warm, we drinken wat en lopen terug, door naar The Wheel weer zo’n uiterst bijzonder kunstwerk, ditmaal een soort sluis om de boten 35 meter omhoog te tillen. Het geheel is gebaseerd op de wet van Archimedes en bestaat uit twee bakken met water verbonden door een wiel, de boot vaart onder in de bak, het wiel draait 180 naar boven en de boot vaart boven verder 35 meter hoger. Het verbruik van energie is niet meer dan dat van 6 waterkokers! We rijden via de A720 door naar een Park and Ride bij Newcraighall ten oosten van Edinburgh om morgen de trein te nemen, het is al laat, het was een drukke dag!

di

De nacht is verrassend rustig vanaf 07.00 uur horen we de treinen en de autoweg. Met de trein staan we binnen 10 minuten op station Waverley midden in de stad Edinburgh maar eerst moet je wel een enorme trap naar boven nemen voordat je in the old town op de high street komt. En dan loop je over de Royal Mile met grote groepen toeristen richting Edinburgh Castle. Om je heen grote hoge bruin/grijze gebouwen, kerken, kathedraal, bankgebouwen zeer indrukwekkend. Een deel van het traject is voetgangersgebied en daar is van alles te beleven, van artiesten die heerlijke muziek maken tot een mimespeler, vele activistische groepen die protesteren en demonstreren en alles in een opgelaten en vrolijke sfeer. Overal kleine bijzondere winkeltjes en eettentjes, we slaan rechtsaf naar beneden en komen uit op Victoria Street een halfronde straat met fel gekleurde huizen/winkels echt heel leuk. We lopen de high street af richting Scottish Parliament Building en dan hebben we genoeg van de drukte, we pakken de trein terug. We hebben even geroken aan en geproefd van de schotse hoofdstad, het is een bruisende stad, het is erg gezellig en zeer veel te bezoeken iets wat we de volgende keer zeker moeten doen.

Via de A198 langs de kust rijden we naar North Berwick waar we op een P bij de voetbalvelden op een stuk gras gaan zitten en bijkomen.

woe

Via de A198 zijn we al snel bij de haven Dunbar, een kleine drukke haven waar het ene na het andere vissersbootje langszij komt om de kreeften af te voeren. Om daar te staan is niet handig, de plekken zijn nodig voor de mensen die met de visserij te maken hebben of de dagtoeristen. We lopen nog over de high street van de stad, weer een brede straat met heel veel winkeltjes we kennen dit stoort staten inmiddels, de winkeltjes zijn echt leuk de straat is gewoon een grote verkeersweg. We rijden even terug op de A1 om de B6383, A68 naar Lauder te rijden. Een mooi glooiend landbouw landschap, het oostelijke deel van onze tocht gaat door het landbouw gebied van Engeland, heel veel graanvelden tot nu toe en wat minder veeteelt. We komen terecht op een P in Lauder bij een school. We kunnen gelukkig de hele middag in de schaduw staan, het is inmiddels al rond de 30 graden, best warm eigenlijk!

do

De warmte houdt nog een paar dagen aan wordt voorspeld en we willen even een break van 2 nachten op camping Burnhouse in Wooler aan de rand van het Northumber Nat Park. De rit over de A679 duurt anderhalf uur ook weer door een mooi landbouw heuvellandschap. De camping heeft een groot terrein met glooiing waardoor een deel niet geschikt is om te staan. Wij gaan helemaal aan de rand onder de bomen staan, zetten de luifel uit en gaan lekker lezen. Overdag zijn de schapen naast de camping behoorlijk aanwezig, ze maken aardig wat herrie, hopelijk slapen ze ’s nachts ook!

vrij

Ja hoor een heerlijk rustige koele nacht de schapen slapen dus, we staan 150 meter hoog en de temperatuur zakt behoorlijk. ’s Morgens na het ontbijt lopen we naar het stadje Wooler, het heeft een leuk centrumpje met alle winkels die je nodig hebt. Vanuit hier kunnen de wandelaars via verschillende wandelpaden het Nat Park in, dat merk je er lopen veel mensen met wandeltenue rond. Verder die dag is weer zoveel mogelijk de schaduw opzoeken en niet veel doen.

zat

De temperatuur wil maar niet zakken, vandaag weer zeker 28 graden! We rijden terug naar Coldstream om daarna via de A68 door het Northumber Park te rijden. Eerst stappen we in Jedburgh uit voor koffie met een kakelverse scone en boodschappen, we kunnen hier heel veel gaan bezichtigen want de stad heeft een rijke historie maar dat laten we liggen. We rijden nu door naar het zuiden richting de Hadrian’s Wall door een prachtig landschap dat helemaal lijkt op de van de Cairngorms Nat Park, hoge ronde bergen met grote heidevelden, rechte wegen met steile hellingen en een weids beeld van een geheel leeg land. We slaan voor Hexam af naar rechts en rijden naar the Sill een informatie centrum over de Hardrians Wall. Een mooi gebouw maar we missen de uitleg van de muur, we zijn niet op de juiste plek blijkt. Het plan was om een stuk over of langs de muur te gaan lopen maar we zien mensen in de hitte heuvel op en af lopen en dat vinden we met dit weer niet verstandig wel jammer! We willen voorbij Newcastle komen dat is het beste om in een weekend te doen, heb je geen last van vrachtverkeer dus we rijden verder op de A68 naar een P bij Allensford, we hebben dan een lange reisdag er op zitten. De P is bij een groot heuvelachtig grasveld met bomen een speeltuin en een camping die boordevol gepropt is met huisjes en caravans. Het is erg gezellig druk met families die picknicken, wandelen met de honden, spelen in de speeltuin echt een sfeer die we veel tegenkomen, men geniet van buiten zijn. Gelukkig verdwijnt iedereen en wordt het een rustige nacht en lekker koel.

zo

Toch wilden we nog een keer bij de kust overnachten en via grote wegen boven langs Middlesbrough rijden we Saltburgh by the sea in, een volstrekte miskleun van ons! Het is er zo ontzettend druk, langs de promenade staan kilometers lang campers geparkeerd, de weg is zo smal geworden dat het een hele toer wordt om weer uit deze drukte te komen. Alle andere parkeerplaatsen staan bomvol, beneden langs het schitterende strand is het een mierenhoop, we moeten hier echt niet meer naar toe, geen kustplaats opzoeken! In Loftus doen we boodschappen en rijden via de A171 en A169 het North York Moors Nat Park in. Wat een verrassing staat ons hier te wachten, een enorm groot heide gebied, glooiend hoge bergen prachtige weg dwars door het gebied. Halverwege stoppen we bij

Goathland viewpoint op een P om daar de rest van de tijd de omgeving te bewonderen. Het is druk op de P want er staat een klein foodtruck waar een oudere meneer ijs verkoopt, hij doet goede zaken! ’s Avonds als de rust is wedergekeerd loop ik over de heide, de geur van de bloeiende bloemetjes is gewoon bedwelmend, de schapen komen even buurten en we zien een soort hoender af en toe opspringen. In de verte zien we een groot bouwsel dat blijkt van de RAF te zijn een radar station dat de seinen opvangt van nucleaire raketten afgeschoten vanuit Rusland. D Engelsen hebben dan nog 7 minuten de tijd om wat te doen, Amerika nog 14 minuten! Engeland heeft 2 van dit soort posten, in Ijsland staat er ook een.

Naast ons staat een camper uit Engeland het echtpaar zijn fervente zeilers die dun boot lange tijd in de haven van Goes hebben gehad! Zij hebben jarenlang door Zeeland gevaren, kennen alle havens en spreken behoorlijk Nederlands. Helaas door de Brexit hebben ze hun boor terug gehaald naar Engeland waar hij nu te koop ligt.

ma

Vanavond gaat het onweren wordt gezegd, overdag is het nog steeds warm, 25 graden. We rijden het Dalby Forrest Visitor Centre een groot natuurpark waar je allerlei buitensporten kan beoefenen. Wij wandelen daar 2 uur een route door een dal eerst door een koel bos en terug langs de weilanden echt een mooie tocht! Het was zoeken naar een geschikte P voor de laatste nacht en uiteindelijk via Norton , de BB1248en A166 komen we op een P uit bij een kanaal in Driffield, we wachten op afkoeling zien donkere onheilspellende donderwolken en krijgen uiteindelijk maar een paar druppels regen. Het is gelukkig wel afgekoeld!

di

De ferry naar Rotterdam.

Morgen rijdt Arno het laatste stukje naar Hull, hij heeft met hulp van mij als bijrijdster een prestatie geleverd! Het was best inspannend links rijden, constant alles in de gaten houden, de smalle weggetjes overwinnen, in de stadjes steeds weer al het drukke verkeer inschatten en overzien, mijn petje af en dankjewel schat! Een reis van 7 weken is best wel intensief zoals wij het gedaan hebben met veel rondtrekken van de ene naar de andere plek. We hebben Schotland ontdekt, wat een prachtig land het woeste ruige Westen en het landelijke Oosten. De eilanden Mull en Kintyre waren echt een extra aanvulling. De Schotten zelf, zo vriendelijk en beleefd we voelden ons zo op ons gemak in dit land, het was echt de moeite waard! Dank voor de reacties onderweg, altijd leuk als mensen meereizen met ons.

woe

Rotterdam naar huis

• 16 Augustus 2022 - 00:26

Marleen Boonman:

Lieve Stance en Arno wat hebben jullie een fantastische reis gemaakt. Ik heb genoten van de de reisverslagen en op deze manier met jullie meegereisd. Goede thuiskomst

• 16 Augustus 2022 - 14:30

Herman:

Welkom terug in het warme Nederland.
    Af en toe een stukje meegereisd, maar helaas niet altijd tijd gehad.
    Gelukkig dat jullie reis zonder problemen is verlopen.
    Zal niet meevallen om de draad weer op te pakken.
    Groetjes Ellen en Herman.