een kleine week zon zee kliffen kiezel strand - Reisverslag uit Fraserburgh, Verenigd Koninkrijk van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu een kleine week zon zee kliffen kiezel strand - Reisverslag uit Fraserburgh, Verenigd Koninkrijk van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu

een kleine week zon zee kliffen kiezel strand

Door: Stance

Blijf op de hoogte en volg Stance en Arno

31 Juli 2022 | Verenigd Koninkrijk, Fraserburgh

di

Het regent wat en we rijden vroeg via de A98 naar de A 990 de East Coast Trail een kustweg vanaf Portgordon naar Fraserburgh. Portgordon, Buckie, Findochty en Portknockie zijn allemaal kleine vissersdorpjes met beneden aan zee de vissershavens met kleine huisjes en boven op het klif de grotere bruin grijze huizen van granietblokken en de winkels. De dorpjes stralen het gewone harde vissersleven uit, geen opsmuk van gebouwen en winkels voor de toeristen, authentiek zijn ze nog. Dan komen we in Cullen rijden door de bogen van een hoge lange stenen brug die boven het dorp uitsteekt, daarover heeft vroeger de trein gereden. Eerst parkeren op een een P in het centrum en lopen terug naar de haven, het regent en het uitje is kortdurend. Arno ziet een grote P aan zee beneden rechts van de haven, daar gaan we naar toe. We hebben een plekje op het gras en achter ons een mooi voetpad naar de kliffen verder op. ’s Middags lopen we naar het haventje dat uit twee delen bestaat een om binnen te komen en het tweede deel zo beschut mogelijk tegen de grote golven van de zee. Het is een getijde haven en bij hoog water wordt een deel gebruikt als een soort badkuip waar de Sea School lesgeeft aan mensen die leren suppen of zeilen. Bij het andere deel is een klein strandje waar mensen zitten en zwemmen met swimsuit. Eind van de avond staan we hier met 12 campers het is ook een heerlijke plek, rustig en beschut tegen de wind.

woe

Voor het eerst blijven we een extra dag en nacht in Cullen staan, het weer is heerlijk we genieten van het prachtige dorpje beneden met zijn witte kleine huisjes en een strand met hoge donkere rotsen. Boven zijn de winkels en we lopen het pad op langs de kust naar de kliffen verder op. Verder is het gewoon lekker buiten op een stoel zitten en genieten van de zon!

do

Van Cullen naar Portsoy is een half uur rijden, we willen gewoon nog langer genieten van onze vakantie aan zee. Caravan Park Portsoy, een zeer merkwaardige camping. De meeste plekken zijn niet geschikt voor campers omdat ze veel te schuin zijn, onder aan het water zijn een paar vlakke plaatsen. Wij krijgen een ruime plek maar kunnen de helft niet gebruiken omdat er seinpalen voor roeiers op zee midden op deze plaats staan. Er loopt een smal weggetje over de camping, wij gaan ervan uit van dat het voor het verkeer van de camping is echter tot onze grote verbazing rijden er grote vrachtwagens langs, het is een doorgaande weg/pad naar het haventerrein achter de camping. Maar goed ze hebben een wasmachine, een zeer gedateerde douche die het perfect doet en een dames wc waar je niet op kan komen omdat er tussen de deur en de muur geen ruimte is om je doorheen te wringen! Wat hebben ze wel? Een stuk zandstrand, heerlijk warme zon en wind waardoor de was snel droogt, mogelijkheid van lozen en vullen van water, een prima plek dus. Als we gaan slapen doe ik oordopjes in, de zee buldert bij hoogtij zo hard dat je daar van wakker blijft.

vrij

We rijden over de 9139, de East Coast Trail, door een prachtig landschap van hoge heuvels zachtgele graanvelden, donkergroene bosjes, een aantal grote boerderijen. Eerst naar Banff voor de boodschappen, er is wel een issue hier: voor 10.00 kan je geen alcohol kopen in Schotland, dit is 5 jaar geleden ingevoerd. We staan 09:59 bij de kassa die echt geen alcohol aanslaat, we kletsen even met de kassier een jongeman die heel geïnteresseerd is in Nederland. We lopen even rond het kan ons niet bekoren, dus verder door naar het oosten. Links van ons een panorama van hoge kliffen soms een klein weggetje naar een dorpje waarover geschreven wordt om dat niet te bezoeken met een grote camper. De weg zelf is al smal en we rijden op en neer over hellingen van 15% tot 20% dat laatste hebben we nog nooit gedaan! We eindigen op een grote P bij Aberdour Bay, een mijl of 2 naar boven ligt New Aberdour ze hebben kennelijk een nieuw dorp voor de inwoners gebouwd en dat bestaat uit 2 lange straten die parallel lopen en daar tussen een aantal dwarsstraten, geen enkele sfeer te vinden. De P beneden ziet er wat rommelig uit, de vuilnisbakken puilen uit we weten nog niet of we blijven staan, het uitzicht over de baai is werkelijk indrukwekkend met hoge kliffen, zee grotten en een echte Arch. Naarmate we langer op de P staan komen steeds meer gezinnen die hier met grote hoeveelheden voedsel hun lunch verorberen, het is echt druk en gezellig. Iedereen wandelt naar de grotten en de Arch, wij ook. De hele middag hebben we perfect zomerweer, 20 graden, beetje wind geen bewolking. ’s Avonds komt een volgende groep bezoekers ook weer met volle achterbak met eten, zij gaan allemaal barbecueën en vieren feest op een leuke manier. Laat op de avond zien we Jan van Genten voor ons het water in duiken midden tussen de meeuwen, ze komen boven met vis in hun bek. Op die plek zijn ook de aalscholvers aanwezig die ruzie maken met de Jan van Genten, kennelijk is daar een school vissen die verorberd moet worden. We hebben een rustige nacht ’s morgens vroeg regent het even, spoelt al het zout van de camper.

zat

Nog één dagje genieten van dit prachtige landschap en de mooie kust. We rijden een klein stukje naar Fraserburgh waar we tanken en 4G ontvangen om alle mails en berichten te lezen. We hebben voor morgen een tour gereserveerd in Glen Garioch Distillery een van de oudste distilleriesin Schotland bij Oldmeldrum. We zoeken de campsite in Roseheart, een dorpje met haven, voor 10 pond hebben we behalve de douche alle voorzieningen. We staan op een groot grasveld met zandstrandje uitkijkend op zee, de havenmeester met hond komt het geld ophalen en geniet duidelijk van alle praatjes die hij kan maken. Hier hebben ze een piepklein winkeltje dat postkantoor, slagerij en bakker in een is, verder zijn alle huizen gebouwd met ruwe stenen grijs, bruin het geeft het dorpje een wat mistroostige strenge uitstraling. Deze streek van vissersdorpen is streng religieus, op zondag dus weinig tot geen activiteiten hier. De rest van de middag nogmaals lekker in de zon, achter de camper in de luwte lezen en puzzelen en niets doen.