het Noorden bereikt, terug naar het Zuiden. - Reisverslag uit Lairg, Verenigd Koninkrijk van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu het Noorden bereikt, terug naar het Zuiden. - Reisverslag uit Lairg, Verenigd Koninkrijk van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu

het Noorden bereikt, terug naar het Zuiden.

Door: Stance

Blijf op de hoogte en volg Stance en Arno

21 Juli 2022 | Verenigd Koninkrijk, Lairg

Zo

Na een heel rustige nacht rijden we via de A832 naar Gairloch, van Loch Maree zien we niet zoveel, we rijden door een bosgebied. Gairloch is een stil plaatsje, niet veel te beleven op zondag. We parkeren om naar de haven te lopen en daar stuiten we op een grote gele OAD touringcar. We praten uitgebreid met de chauffeuse zij leidt een groep van 27 toeristen die een wandelreis van 10 dgn hebben geboekt. Ze maken een flinke rondtoer door Schotland en stappen regelmatig uit voor uitgezochte wandeltochten. We lopen met haar mee naar een hotel waar we koffie drinken en via haar horen we dat Inverewe Garden toch open is. Daar gaan we naar toe, het is warm, we lopen in T-shirt en korte broek rond. De tuin is een groot park met een bijzondere verzameling bomen, struiken en bloemen uit de hele wereld, onder invloed van de warme Golfstroom en de beschutte ligging heerst hier een tropisch micro klimaat. We wandelen over kleine goed aangelegde paden, zien enorme bomen, veel bloeiende struiken en kruiden, een lust voor het oog. Verderop slapen we op een P langs de weg, het is er heel rustig.

ma

Op naar Ullapool, de hoofdstraat langs het Loch Broom is erg druk ivm aankomst de ferry, het hele verkeer loopt vast. Maar goed het lost wel weer op, we gaan op een P bij de Tesco staan en lopen terug naar het Loch. Ullapool is gewoon een heel klein dorpje met een aantal rechte straten, witte huizen en een haven. Er is niet zoveel te doen hier, het valt tegen. We drinken wat, doen boodschappen bij de Tesco rijden naar Lochbroom Garage Services iets buiten het dorp en tot onze grote blijdschap kunnen we daar onze gasfles zonder enige moeite laten vullen! Daar hoeven we ons geen zorgen meer over te maken.

Helemaal opgelucht gaan we iets verderop bij Loch Broom op een bankje in de zon lunchen heerlijk! Beneden zwemmen mensen in het koude water met wetsuits, opeens zien we vlakbij een grote kop van een seal boven het water uitsteken hij komt de boel verkennen en verdwijnt weer. De A835 wordt de A837en die volgen we tot in Lochinver, we slaan eigenlijk linksaf. Lochinver is ook weer een piepklein dorpje aan Loch Inver. We parkeren aan het water, zetten de stoelen op een stukje gras en zitten de rest van de middag te lezen bij een verrukkelijke temperatuur van 23 graden, onze hittegolf! S ’Avonds kunnen we iets verderop bij de vissershaven op een P staan, plaats genoeg daar. Maar rond half tien start een koelauto zijn motor en blijft daar staan, een hoop herrie dus we moeten toch nog verkassen. Terug door het dorpje naar de weg en bij de eerste P links gaan we overnachten, achteraf een heel rustige plek.

di

Terug naar A894 en verderop slaan we linksaf de B801 op naar Kinlochbervie ook weer zo’n klein gehucht aan Loch Ingard deze keer. Het landschap, ik blijf het herhalen is en blijft prachtig, de bergen zijn minder hoog, heel rotsachtig en woest hier en daar bloeit de heide. In Kinlochbervie gaan we op een ruime P van de oude haven staan, de nieuwe haven is verplaatst naar de andere kant van het plaatsje. Bij de Spar betalen we 10 pond voor 24 uur, we hebben vers water, kunnen alles lozen. De hele middag is het alweer verrukkelijk weer, we lopen wat, ik knip Arno’s haar, we lezen wat, gewoon even rust!’ S Avonds, het regent stevig door,eten we wat bij het plaatselijke café, echt lekker kan ik het niet vinden, erg vet. Later wordt het weer droog en maak ik foto’s van een mooie sunset totdat de midges toeslaan!

woe

Terug naar de A838 een single track road tot Durness. Dit is de NC500 dé toeristische weg voor Noord Schotland, nu een smal weggetje met passing places en veel verkeer. Het is minder aangenaam rijden merken we, veel meer mensen wijken minder uit, ze rijden harder door, het is de ervarenheid van Arno die ons zonder schade naar Durness brengt! Daar gaan we lunchen en beneden ons zien een we prachtig strand, wit zand zwarte rotsen, in een baai, er staat wel heel veel wind hier maar de zon schijnt en dan is het prima. We weten niet precies hoe we verder zullen reizen, helemaal naar John o’ Groats in het oosten of eerder een weg naar het zuiden nemen. We halen in ieder geval de laatste boodschappen bij de Spar zodat we een paar dagen vooruit kunnen, veel winkels zijn er voorlopig niet ook je tank volgooien is een goed advies. Vanaf hier slaan we rechtsaf rijden we nu naar het Oosten, de grote tocht richting het hoge Noorden zit er op we zijn 3 weken onderweg,. In de middag stoppen we op een P langs de weg uitkijkend op Loch Eriboll, het is genoeg voor vandaag nog steeds rijden we op de smalle weg. Het landschap was weer prachtig, nu heel weids, minder rotsen, groen en leeg. Het regent weer eind van de avond, je ziet helemaal niets meer. Schotland en het weer: reken niet op hele droge dagen, niet op hoge temperatuur in het Noorden, het gaat van windstil tot flinke storm, als de zon schijnt is het lekker warm, midges in de ochtend en avond, voor de rest een fantastisch land om te ontdekken!

do

We besluiten om bij Tongue de A836 naar het zuiden te nemen. De hele route naar John o’ Groats en dan zuidwaarts dat zijn heel veel mijlen te gaan en onze reisgidsen geven aan dat het niet het meest interessantste deel van Schotland is. Het is weer een single track road , aan het begin van de route vragen we aan een mevrouw of deze wel geschikt is voor de camper, ja hoor er is net nog een grote bus langsgekomen. We zijn blij met onze keuze, het wegdek is goed, we rijden over een hoogvlakte, volledig kaal met rotspartijen, een grote wildernis. Even verderop staan de resten van een klein huisje, daar hebben vroeger de turfstekers gewoond, we zien her en der nog gestoken plaggen liggen drogen. De weg is heerlijk rustig, geen gejakker meer zoals gisteren, halverwege verandert het landschap, er komen meer hekken de nieuwe wereld komt binnen in de vorm van aanleg van een windmolenpark. De wegen worden breder er zijn meer activiteiten langs de weg overal opslagplaatsen en door het land zien we nieuwe wegen waarover de grote machines en lorries moeten rijden. Na 2 uur komen we echt in de bewoonde wereld van boerderijen, weilanden en zowaar in een heus dorpje Lairg. We bezoeken de Tourist Information en krijgen wat informatie over de streek, daarna rijden we via de B864 naar de Shin Falls. Een niet zo’n hoge waterval maar het water stroomt heel snel en wat is het bijzondere hieraan we zien de trek van zalmen, met grote sprongen omhoog passeren ze het ziedende water. Sommige vissen redden het in een keer, de meeste moeten op herhaling, wat een kracht moet er in die vissen zitten om dit aan te kunnen. We rijden door naar het dorpje Bonar Bridge waar we kunnen overnachten in het parkje bij de brug, we staan nu met drie campers. We hebben weer 4g bereik maar de wifi is nog weinig in beeld. We gaan ons nu buigen over de plannen van de komende tijd, een andere wereld ontdekken.