de hoge bergen van Cairngorms en whiskey tour - Reisverslag uit Fraserburgh, Verenigd Koninkrijk van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu de hoge bergen van Cairngorms en whiskey tour - Reisverslag uit Fraserburgh, Verenigd Koninkrijk van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu

de hoge bergen van Cairngorms en whiskey tour

Door: Stance

Blijf op de hoogte en volg Stance en Arno

05 Augustus 2022 | Verenigd Koninkrijk, Fraserburgh

di

Het regent wat en we rijden vroeg via de A98 naar de A 990 de East Coast Trail een kustweg vanaf Portgordon naar Fraserburgh. Portgordon, Buckie, Findochty en Portknockie zijn allemaal kleine vissersdorpjes met beneden aan zee de vissershavens met kleine huisjes en boven op het klif de grotere bruin grijze huizen van granietblokken en de winkels. De dorpjes stralen het gewone harde vissersleven uit, geen opsmuk van gebouwen en winkels voor de toeristen, authentiek zijn ze nog. Dan komen we in Cullen rijden door de bogen van een hoge lange stenen brug die boven het dorp uitsteekt, daarover heeft vroeger de trein gereden. Eerst parkeren op een een P in het centrum en lopen terug naar de haven, het regent en het uitje is kortdurend. Arno ziet een grote P aan zee beneden rechts van de haven, daar gaan we naar toe. We hebben een plekje op het gras en achter ons een mooi voetpad naar de kliffen verder op. ’s Middags lopen we naar het haventje dat uit twee delen bestaat een om binnen te komen en het tweede deel zo beschut mogelijk tegen de grote golven van de zee. Het is een getijde haven en bij hoog water wordt een deel gebruikt als een soort badkuip waar de Sea School lesgeeft aan mensen die leren suppen of zeilen. Bij het andere deel is een klein strandje waar mensen zitten en zwemmen met swimsuit. Eind van de avond staan we hier met 12 campers het is ook een heerlijke plek, rustig en beschut tegen de wind.

woe

Voor het eerst blijven we een extra dag en nacht in Cullen staan, het weer is heerlijk we genieten van het prachtige dorpje beneden met zijn witte kleine huisjes en een strand met hoge donkere rotsen. Boven zijn de winkels en we lopen het pad op langs de kust naar de kliffen verder op. Verder is het gewoon lekker buiten op een stoel zitten en genieten van de zon!

do

Van Cullen naar Portsoy is een half uur rijden, we willen gewoon nog langer genieten van onze vakantie aan zee. Caravan Park Portsoy, een zeer merkwaardige camping. De meeste plekken zijn niet geschikt voor campers omdat ze veel te schuin zijn, onder aan het water zijn een paar vlakke plaatsen. Wij krijgen een ruime plek maar kunnen de helft niet gebruiken omdat er seinpalen voor roeiers op zee midden op deze plaats staan. Er loopt een smal weggetje over de camping, wij gaan ervan uit van dat het voor het verkeer van de camping is echter tot onze grote verbazing rijden er grote vrachtwagens langs, het is een doorgaande weg/pad naar het haventerrein achter de camping. Maar goed ze hebben een wasmachine, een zeer gedateerde douche die het perfect doet en een dames wc waar je niet op kan komen omdat er tussen de deur en de muur geen ruimte is om je doorheen te wringen! Wat hebben ze wel? Een stuk zandstrand, heerlijk warme zon en wind waardoor de was snel droogt, mogelijkheid van lozen en vullen van water, een prima plek dus. Als we gaan slapen doe ik oordopjes in, de zee buldert bij hoogtij zo hard dat je daar van wakker blijft.

vrij

We rijden over de 9139, de East Coast Trail, door een prachtig landschap van hoge heuvels zachtgele graanvelden, donkergroene bosjes, een aantal grote boerderijen. Eerst naar Banff voor de boodschappen, er is wel een issue hier: voor 10.00 kan je geen alcohol kopen in Schotland, dit is 5 jaar geleden ingevoerd. We staan 09:59 bij de kassa die echt geen alcohol aanslaat, we kletsen even met de kassier een jongeman die heel geïnteresseerd is in Nederland. We lopen even rond het kan ons niet bekoren, dus verder door naar het oosten. Links van ons een panorama van hoge kliffen soms een klein weggetje naar een dorpje waarover geschreven wordt om dat niet te bezoeken met een grote camper. De weg zelf is al smal en we rijden op en neer over hellingen van 15% tot 20% dat laatste hebben we nog nooit gedaan! We eindigen op een grote P bij Aberdour Bay, een mijl of 2 naar boven ligt New Aberdour ze hebben kennelijk een nieuw dorp voor de inwoners gebouwd en dat bestaat uit 2 lange straten die parallel lopen en daar tussen een aantal dwarsstraten, geen enkele sfeer te vinden. De P beneden ziet er wat rommelig uit, de vuilnisbakken puilen uit we weten nog niet of we blijven staan, het uitzicht over de baai is werkelijk indrukwekkend met hoge kliffen, zee grotten en een echte Arch. Naarmate we langer op de P staan komen steeds meer gezinnen die hier met grote hoeveelheden voedsel hun lunch verorberen, het is echt druk en gezellig. Iedereen wandelt naar de grotten en de Arch, wij ook. De hele middag hebben we perfect zomerweer, 20 graden, beetje wind geen bewolking. ’s Avonds komt een volgende groep bezoekers ook weer met volle achterbak met eten, zij gaan allemaal barbecueën en vieren feest op een leuke manier. Laat op de avond zien we Jan van Genten voor ons het water in duiken midden tussen de meeuwen, ze komen boven met vis in hun bek. Op die plek zijn ook de aalscholvers aanwezig die ruzie maken met de Jan van Genten, kennelijk is daar een school vissen die verorberd moet worden. We hebben een rustige nacht ’s morgens vroeg regent het even, spoelt al het zout van de camper.

zat

Nog één dagje genieten van dit prachtige landschap en de mooie kust. We rijden een klein stukje naar Fraserburgh waar we tanken en 4G ontvangen om alle mails en berichten te lezen. We hebben voor morgen een tour gereserveerd in Glen Garioch Distillery een van de oudste distilleriesin Schotland bij Oldmeldrum. We zoeken de campsite in Roseheart, een dorpje met haven, voor 10 pond hebben we behalve de douche alle voorzieningen. We staan op een groot grasveld met zandstrandje uitkijkend op zee, de havenmeester met hond komt het geld ophalen en geniet duidelijk van alle praatjes die hij kan maken. Hier hebben ze een piepklein winkeltje dat postkantoor, slagerij en bakker in een is, verder zijn alle huizen gebouwd met ruwe stenen grijs, bruin het geeft het dorpje een wat mistroostige strenge uitstraling. Deze streek van vissersdorpen is streng religieus, op zondag dus weinig tot geen activiteiten hier. De rest van de middag nogmaals lekker in de zon, achter de camper in de luwte lezen en puzzelen en niets doen.

Zo

Eerst in Fraserburgh boodschappen gedaan en daarna binnendoor via A981, B9107, A947 naar Oldmeldrum gereden. We rijden door een heuvelachtig land met eindeloze graanvelden en grote boerderijen met koeien, dit gebied lijkt wel de graanschuur van Schotland er wordt veel gerst geteeld, het graan voor de wiskey. In Oldmeldrum staan we op een P bij twee begraafplaatsen om naar de Glen Garioch Distillery te lopen. Het centrum van dit dorpje heeft een heus pleintje helemaal versierd met bloembakken een fleurig gezicht. In een hoek van het dorp vinden we de destillery eigenlijk aan de rand van een woonwijk. Het is een van de oudste distilleerderijen van Schotland de gebouwen zijn nog origineel, gebouwd metgrijs bruine stenen, op de twee toren staan Japanse wimpels, zij zijn nu de eigenaren. We hebben een tour van een uur geboekt en worden door verschillende gebouwen geleid om het proces van wiskey maken te volgen. Eerst door een grote hal waar het gerst op de vloer wordt gelegd en waar het gemout wordt door toevoegen van water, daarna naar een kleine ruimte waar een stokoude kachel staat die met turf gestookt werd, door de rook van de turf kreeg de gerst een speciale smaak. Dat gebeurt nu niet meer, nu wordt de gerst met radiatoren gedroogd. Daarna naar een ruimte waar een zeer oude maalmachine staat waarin de gerst fijner gemalen wordt. Er is maar 1 man die dit apparaat kan bedienen, zijn naam staat op de zijkant van het apparaat. Dan naar boven naar de enorme ketels waar de gerst verder wordt verwerkt met gist zodat alcohol ontstaat volgens Arno volgen we het proces van bier maken. De restanten van de gerst het wort gaat naar de koeien, happy cows in the valley! Uiteindelijk gaat het vocht dat overblijft naar twee grote koperen ketels met een speciale vorm die warm gestookt worden met hout zodat een bepaalde hoeveelheid alcohol bereikt wordt. Uiteindelijk blijft er van 20.000 liter vocht maar 200 liter whiskey over dat wordt bewaard in vaten waarin eerst sherry of bourbon gezeten heeft, dit zorgt voor de speciale smaak van de drank. Het water haalt deze destilleerderij uit een bron van een boer in de buurt. Alle restproducten worden op een of andere manier terug gebracht in de keten. Na deze tour mogen de gasten proeven van de single malt van 12 jaar, eerst ruiken dan proeven en opmerken welke smaken je proeft, een ware kunst. We hebben deze keer het gevoel dat het niet draaide om de bling, bling, we kregen het hele proces te zien in de stokoude gebouwen, we hadden een prima gids en het proeven is gewoon in een rondje bij elkaar zitten onder het wakend oog van een van de oprichters. En dan met een fles terug naar de camper! We rijden door naar Banchory naar een groot grasveld waar onder de bomen veel parkeerplaatsen zouden zijn. Dat klopt maar veel ruimte is bezet door tractoren en spullen die afgevoerd worden. Gisteren waren hier de Highland Games en dat zorgt voor een grote organisatie achteraf. We hebben iets verderop een heel rustig plekje bij het Fire Station gevonden.

0108

ma

Vandaag gaan we echt het Cairngorms Nat Park in via de snowroads A 93 en A97 de hoogste wegen van Engeland. We klimmen naar de hoge pas van Lecht en dalen af naar Tomintoul met een winkel waar het grootste assortiment whiskey van Schotland te vinden is. Dit park is werkelijk schitterend zeer hoge ronde kale bergen begroeid met bloeiende heide, prachtige vergezichten helemaal leeg gebied alleen een paar schuurtjes en talloze schapen die rondzwerven soms werkelijk helemaal boven op de toppen. De weg naar de pas is steil, heel steil, ook hier weer hellingen van 20%, de weg gaat gewoon recht naar boven, niks geen haarspeldbochten! Boven op de pas is een klein skigebied, geen sieraad voor de natuur. Na Tomintoul rijden we weer terug de pas over en iets verderop nemen we een weggetje naar rechts waar we op een P bij Corgarff Castle midden in de natuur gaan staan. Het kasteel heeft een geschiedenis van vele oorlogen, branden en wisselende eigenaren. Zoals het er nu uitziet, een hoog wit gebouw niet echt lijkend op een kasteel, lijkt het op de staat waarin het was gebouwd in de achttiende eeuw. Een korte wandeling naar boven en we kunnen om het gebouw heen lopen, de poort is gesloten. We trekken onze wandelschoenen aan en gaan een flink stuk lopen over een smal weggetje met verschillende veehekken.We gaan echt een stukje het land in, zien alleen nog de hoge bergen en heide, beneden een snelstromend riviertje het geluid van de schapen. Wat een indrukwekkende natuur hier, het weer is heerlijk, wat wind, fijne temperatuur, ideaal. Laat op de middag krijgen we nog gezelschap van twee andere campers. Het gaat het hard waaien en regenen.

di

Verder gaan we door dit prachtige park, nu via de A939 naar Ballater een klein stadje met wat winkeltjes en koffie- en thee huisjes, het is best wel druk met toeristen. In Ballater staat het oude spoorweg station, nu ingericht als museum, hier kwamen vroeger de koningin en haar gasten aan om door te rijden naar Balmoral. Het oude koninklijke treintoestel is te bezichtigen, zo luxe waren die banken nou ook weer niet, ze had ook een eigen wachtruimte in het station. Door naar Balmoral Castle, het zomerverblijf van de Queen, dat willen we toch even zien aan de buitenkant en met ons heel veel toeristen! Maar het park om dit enorme kasteel is zo groot dat je elkaar niet veel ziet. Een gele vlag met leeuw staat in top dat betekent dat de Queen afwezig is. Ja je moet dit kasteel wel even meenemen als je er langs rijdt vinden we vanaf nu hebben we genoeg van die enorme kastelen. We gaan door via de A93 naar Braemar een piepklein dorpje midden tussen de bergen waar de arena ligt, een groot grasveld met tribunes voor de jaarlijkse finale van de Highland Games, de koninklijke familie is hierbij elk jaar aanwezig. Bij de arenaligt het Museum over de geschiedenis van de Highland Games. We slapen op de P midden in dorpje samen met een aantal campers.

woe

De A93, A924 een bochtig parcours naar Pitlochry een stadje dat in de boeken geprezen wordt om zijn sfeer en de vistrap voor de zalmen bij de dam. Rijdend door dit plaatsje worden we al minder enthousiast, wat een enorme drukte in de grote main street alleen maar winkeltjes en eettentjes we kunnen nergens parkeren. We rijden naar de dam om de vistrap te zien en die is ook niet heel bijzonder, zalmen zijn er nauwelijks meer, al met al rijden we snel door naar Scottish Wildlife Trust bij Loch of the Lowes vlakbij Dunkeld. Bij dit meer zijn een aantal nesten van visarenden te zien en zo waar we zien op een nest een jong vrouwtje zitten, een grote vogel inmiddels. Ze kan nog niet zelf jagen en ze wacht op de vis die pa of ma in de buurt vangen. We zien haar zitten en op een gegeven moment vliegt ze naar een andere boom en dan laag over het water naar een plek die we niet meer kunnen zien, jammer maar we hebben haar wel gespot! In dit deel van Schotland zijn veel broedparen de meeste binnen het gehele koninkrijk. Binnen in het gebouw aan de zijkant is een soort vogel kijk hut waar we buiten een groot aantal vogeltjes zien eten uit voersilo’s.Dunkeld zelf is ook zo’n stadje met een hoofdstraat met wel heel aparte winkeltjes hier is de sfeer ontspannen en gezellig. We drinken wat koffie in een binnentuin en gaan op een P in Little Dunkeld langs de River Tay staan. ’s Avonds wandelen we een flink stuk langs de rivier waar een aantal oeroude eiken van 300 jaar staan, Shakespear heeft over deze bomen in zijn Macbeth geschreven. Het gaat regenen in de avond en van een mevrouw hoorden we dat er op het nieuws een flood warning in het stroomgebied van de Tay is afgegeven, ja hier regent het dus wel veel! De nacht is verder rustig we zijn niet weggespoeld, het water staat wel hoger in de ochtend.

do

Via de smalle A923 rijden we binnendoor naar Dundee, we kunnen geen P voor de camper vinden in de stad, we rijden de Tay Road Bridge over, een brug van bijna 2 mijl. Aan overkant is een P en van daar uit nemen we de bus terug naar de stad. We hebben snel een bus te pakken en eerst gaan we het V[e-38]A Dundee bezoeken, het eerste design museum van Schotland. Aan de buitenkant is het een bijzonder gebouw van lamellen van een soort grijs steen materiaal, het heeft mooie lijnen en is bijzonder om te fotograferen. Arno kan niet enthousiast worden, ik niet van wat er binnen getoond wordt, eigenlijk niets aan bijzondere kunst en zijn wat workshops voor kinderen en volwassenen en een lunchroom. We lopen de stad in om wat te eten en uiteindelijk komen we uit bij the McManus Art museum een neogotisch gebouw waar schotse kunst en tentoonstellingen over de lokale kunst en cultuur worden getoond. Het is gebouwd voor prins Albert een echte kunst liefhebber en echtgenoot van Queen Victoria. Het gebouw alleen al is zeer de moeite waard om te bezichtigen. We hebben verder niet zoveel trek meer in de stad, er zijn zeker nog meer interessante plekken maar het blijft een rommelig geheel. Terug bij de bushalte wacht ons een onaangename verrassing: heel veel bussen rijden niet omdat er geen chauffeurs beschikbaar zijn, we hebben ook geen idee waar en wanneer er een bus voor ons komt. Na bijna een uur wachten en zonder resultaat overal informeren gaan we maar lopen! We kunnen via een voet- fietspad midden op de brug tussen hoge hekken naar de overkant lopen, dus hup 3 km in een rechte lijn tussen het razende verkeer gaan we naar de overkant. Dit is wel de vreemdste wandeling die we gemaakt hebben tot nu toe! We gaan op een P in Tayport staan aan de monding van de Tay Rivier. ’s Avonds kijkt Arno naar de voetbalwedstrijd Dundee United- AZ aan de overkant van de rivier.

vrij

Vandaag is het een wasdag op de camping hier vlakbij was de bedoeling maar alle campings rond st Andrews en richting Perth zitten vol, het is weekend en vakantietijd. Dit is echt voor de eerste keer dat we wat rond moeten kijken voor een plek, het wordt Woodlands in Carnoustiedus weer door Dundee heen en naar het oosten. Een prima camping alles goed geregeld en een heerlijke grote wasmachine, de was is net voor de eerste buien droog, dat valt weer mee. Vanaf morgen komen we in een bevolkter deel van Schotland van st Andrews zakken we via de kust af naar Edinburgh, we gaan op ons gemakje naar beneden.

• 05 Augustus 2022 - 21:19

Karola:

Tja die heerlijke rustige gebieden zijn verslavend