eiland Mull - Reisverslag uit Fort William, Verenigd Koninkrijk van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu eiland Mull - Reisverslag uit Fort William, Verenigd Koninkrijk van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu

eiland Mull

Door: stance

Blijf op de hoogte en volg Stance en Arno

12 Juli 2022 | Verenigd Koninkrijk, Fort William

We zijn snel in Oban en parkeren op de P bij Tesco zoals heel veel mensen doen omdat het hier nog gratis is, iets verderop gaan de tarieven in. Het weer klaart op, de zon schijnt het is aangenaam warm.

We lopen het stadje in naar de haven we voelen ons voor het eerst ook echt in een stadje rondlopen. Het is er gezellig druk heel veel winkeltjes en restaurantjes en tearooms. We stappen een totaal Scottish Shop in, voor de deur speelt een doedel zakker, binnen kun je werkelijk alles vinden wat Schots aandoet van kleden tot jassen en petten, van diertjes in schotse uitrusting (mijn schaapjes dus niet) tot serviezen en sieraden, alles van goede kwaliteit. In een zijstraatje eten we wat, we zitten nog niet of er komen twee agenten in vol ornaat binnen en ondervragen iedereen over een gebeurtenis die net heeft plaatsgevonden. Wij weten van niets, het lijkt om een agressieve man te gaan. We rijden rond 1400 naar de haven voor de ferry, we worden weggestuurd, 1430 mogen we weer komen dus dan maar ergens een plekje vinden, niet zo eenvoudig daar. De overtocht naar Mull is zo voorbij, daar aangekomen zoeken we de cp die we hadden uitgekozen, helaas die bestaat niet meer, iets terug zien we een P van de schotse boswachterij, we rijden iets naar boven en vinden een prima plekje in het bos.

Om 09.30 is het Info Centre tegenover de haven van de ferry open. We gaan naar binnen en ook hier drie kwartier later komen we met heel veel info over Mull en Skye naar buiten. Zeker aan te raden deze bezoekjes je krijgt heel nuttige informatie en men is zeer bereid alles wat je wilt weten uit te zoeken. Op weg naar Tobermory de hoofdplaats van het eiland. Het is de beste weg die er is op het eiland maar ook hier is een deel gewoon single path road. We rijden achter een rode dubbeldekker en dat werkt prima, alles en iedereen schiet de passing places op en wij gaan in optocht achter de bus aan. Tobermory is een plaatje, de huizen aan de haven zijn vrolijk gekleurd, ook hier volop kleine winkeltjes voor de toeristen, een grote bekende destilleerderij en één bakery die stampvol zit met eters. Vanuit hier rijden we via de B8073 naar Calgary naar een cp aan het strand. Het weer is prima, het landschap hoge kale steile bergen overal hoge varens, kromme bomen en schapen, het water helder blauw, onderweg twee gehuchtjes zo zie je Schotland op zijn mooist. De B-weg is smal tot heel smal, het wegdek echt knudde de passing places op een B-weg zijn niet al te best, vol kuilen met modder. Al met al om te doen deze route maar wel rustig rijden en vooral genieten van de omgeving. We stoppen op een P bij het strand waar nog net een plekje vrij is lucky us! We kijken zo uit op een wit strand daar omheen de bergen, mooi! Bij de P staat een omgebouwd klein dieren vervoer karretje waarin twee mensen constant pizza’s bakken, die hebben het zo druk de hele tijd, iedereen wil daar eten en dat gaat door tot 8 uur ’s avonds. In de loop van de avond komt de mist opzetten en wordt het wat frisser.

Na een rustige nacht rijden we terug naar Tobermory en door naar Salen, daar slaan we af op de B8035 naar een P bij Loch na Keal, het is lekker zonnig, de wind valt mee ook nu weer een heerlijke tocht langs het water. We wandelen in de middag een lang stuk over de weg er komen nauwelijks auto’s hier. Terug bij de camper die we nog verplaatst hebben naar een plekje iets verderop waar meer campers en auto’s staan, zetten we voor het eerst onze stoelen buiten om wat te drinken en te lezen. Het is echt lekker warm, genieten dus. ’s Avonds valt de wind helemaal weg en we lopen naar buiten omdat onze buren met een verrekijker naar iets kijken. Meteen terug de camper in om in te smeren want de midges zijn er en die vallen je onmiddellijk aan! Het middel dat we gekocht hebben werkt prima, we zien twee otters zwemmen en even later komt er een aan land op om zijn vis op te eten. Zo dat is een ervaring die we nog niet hebben gehad, wat leuk! De rest van de avond is het genieten van een prachtige avondlucht, in de camper!

We worden wakker door gebonk tegen de achterkant van de camper, we kijken naar buiten en overal om ons heen liggen schapen met lammeren. Eentje moest kennelijk even zijn kop schuren en dan maar tegen de camper. We liggen weer op bed en het begint enorm hard te waaien, echt stormkracht. Dat is de valwind die van de bergen afkomt, het duurt zeker een uur, dan keert de rust weer terug. We rijden terug naar Salen om bij de Spar voor een aantal dagen eten in te slaan, je moet echt plannen op dit eiland, veel winkels zijn er niet. Arno wil ook wat biertjes kopen maar dat kan niet voor 10.00 in Schotland! Via Craignure rijden we de A49 naar Fidden Farm, een tocht van 40 mijl door een bijzonder weids groen landschap, met de zon op de hellingen lijkt het soms wel een betoverd land, dit hebben we ook in Nieuw Zeeland gezien. Een A-weg is echt een vooruitgang, het wegdek is prima en de passing places groot en ruim. Je raakt zo gewend aan deze manier van rijden, het leuke is dat iedereen ruim van tevoren anticipeert op wat er kan gebeuren, geen enkele keer een probleem, we passeren grote touringcars en vrachtauto’s zonder moeite. Op het einde van deze weg sta je in Fionnphort waar een klein voetveer naar het Isle Iona is, het is er echt druk met geparkeerde auto’s. Voor dit voetveer sla je linksaf en rijd je via een smal weggetje naar Farm Fidden, een grote farm met een aantal gebouwen, waarvan een met alle voorzieningen voor de kampeerders. Je meldt je bij aankomst en dan rijd je even door naar een groot heuvelachtig terrein waar je de camper overal mag neerzetten, wij kijken uit op een schitterend stukje kust van wit zand, lichtblauw water en zicht op Iona. Het is warm vandaag veel wind en vocht in de lucht. We wandelen een stuk over het weggetje en gaan dan genieten een warme douche, de eerste in 14 dagen! Overal op het terrein zie je groepen tenten bij elkaar staan, van een wigwam tot een heel lange tunneltent en een punttent met een schoorsteen die uit het dak steekt en waar rook uit komt in de avond. Ook zien we overal piepkleine tentjes verbogen achter rotsen of struiken staan, er wordt hier veel echt gekampeerd met gezinnen en jonge kinderen. ’s Avonds begint het weer te regenen, hopelijk houdt het morgen weer op!

Nou de regen is met bakken uit de hemel gevallen, helemaal goed zo in de avond en nacht. Om 02.00 uur worden we wakker omdat de camper behoorlijk op en neer schudt, het stormt flink zodanig dat we ongerust worden, we staan vol op de wind die van de zijkant komt. Dus spullen vastzetten, zaklamp aan en buiten kijken waar we het beste kunnen gaan staan, iets verder naar beneden meer in de luwte. Onze buren hebben dat ook al gedaan, daar gaan we dan en het is een goede beslissing we staan een stuk rustiger. ’s Morgens kijk ik eens waar we nog precies terecht zijn gekomen, netjes naast het rijpad over de camping. Het weer is opgeklaard de zon schijnt weer, heerlijk! Ik ben nog getuige van een echte drijfjacht van een herder met quad en zijn border collies, een kudde schapen moet uit een weide naar de Farm worden gedirigeerd en het is echt spannend hoe dat gaat. De herder met zijn quad rijdt rond de kudde, geeft luidkeels bevelen aan zijn honden die werkelijk perfect de kudde op het juiste moment laten afremmen, draaien en stilstaan en de hele groep op drie na door het hek naar de omheinde wei begeleiden. De laatste drie worden op een ander pad achterna gezeten en uiteindelijk via een ander hek naar binnen geloodst.

We rijden dezelfde weg van gisteren weer terug, alles gaat goed totdat een jonge dame in een grote bolide niet wil uitwijken in een passing place aan haar kant, met grote gebaren komt ze op ons af, we raken haar spiegel, jammer voor haar! Alle andere auto’s stoppen zoals het steeds gaat, ze is echt een negatieve uitzondering. Het was wel druk richting Iona, dat is duidelijk een grote trekpleister, we hebben meerdere touringcars laten passeren. Om 11.25 komen we aan in Fishnish waar de ferry om 11.30 naar de overkant naar Lochaline vertrekt, zo dat is geluk hebben anders hadden we drie kwartier moeten wachten. We verlaten Mull, wat een heerlijk, prachtig eiland, we kunnen dit echt aanraden! We rijden via de A884 over het prachtige eiland Morvern met hoge bergen naar de volgende ferry van Ardgour naar Corran, een snelle verbinding van 10 minuten, we kunnen er zo oprijden. Nu wordt het zoeken naar een P voor vannacht, er is een heel dure camping die iedereen echt veel te duur vindt, daarna kun je staan bij een hotel waar je kan dineren, verderop een cp aan het Loch op een modderig grasveldje voor 15 pond, uiteindelijk komen we uit op een P bij een Infocenter in Ballachulish vlakbij Glencoe. We rijden vanaf Corran over de A82 en zijn onaangenaam verrast over de grote drukte op de weg, we zijn dat gewoon niet meer gewend! Bij het info Centre leggen ze uit dat de Engelsen nu ook vakantie hebben en dat zij massaal naar Schotland komen, allemaal naar de bergen bij Glencoe en Fort William en/of naar Skye. Daar op Skye is het soms zo druk dat je eiland niet meer op mag als je geen bewijs van onderdak kan aantonen, we gaan nu zeker niet meer naar dat eiland. We lopen nog een kleine trail naar een leisteen groeve, met de informatie van de borden langs het pad is dit een interessante plek om te bezoeken. Verder hebben we vandaag een afspraak gemaakt om donderdag op bezoek te gaan bij een Nederlandsgezin, vrienden van een zus van Arno. Zij runnen het Guesthouse Breaburn in Banavie een dorpje boven Fort William. Morgen gaan we wandelen in de buurt van Glencoe.

• 13 Juli 2022 - 10:13

Herman Ellen:

Wat een avonturen daar in Schotland. Fijn dat jullie een betrouwbare camper hebben.
    Gelezen dat de wegen af en toe niet al te best zijn. Gelukkig ziet de omgeving er prachtig uit.
    Echt genieten dus. Nog een goede reis verder