Schotlands is ervaren en genieten - Reisverslag uit Campbeltown, Verenigd Koninkrijk van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu Schotlands is ervaren en genieten - Reisverslag uit Campbeltown, Verenigd Koninkrijk van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu

Schotlands is ervaren en genieten

Door: Stance

Blijf op de hoogte en volg Stance en Arno

04 Juli 2022 | Verenigd Koninkrijk, Campbeltown

0107

vrij

Op naar Loch Lomond and the Trossachs Natonal Park! We rijden ten westen van Glasgow over de Erskine bridge over de River Clyde richting Balloch waar een info center van het Nat Park Loch Lomond is. Dat blijkt een goede zet te zijn: we leggen onze plannen voor aan een vrouw en drie kwartier later, met een kleine bibliotheek aan leesvoer, zijn we een stuk wijzer. We gaan eerst naar Mull of Kintyre (schiereiland) dan naar Isle of Mull met ferry vanuit Oban en daarna is het maar de vraag of we Isle of Skye bezoeken. Het is daar in de maand Juli erg (te) druk. De scholen in Schotland zijn al gestopt en vele Schotten blijven in eigen land dit jaar. Ook de route in het Noorden schijnt erg druk te zijn, maar dat komt later.

We rijden via een gele weg A81, goed te doen, 2-baans, slecht wegdek, naar Loch Katrine en dan door naar de A84 naar Lochearnhead, st Fillans en uiteindelijk naar Comrie. We zien hoge groene kale ronde bergen, weinig bossen, een mooi weids landschap, soms een gehuchtje overal verspreid boerderijen met schapen, soms koeien. Geen landbouw te zien hier. In het hele park zijn zones langs de wegen waar je alleen mag overnachten met een pasje van het park, het zijn gewoon P’s langs de weg, er zijn ook een paar campsites met iets meer faciliteiten. Buiten deze P’s is er weinig ruimte om ergenste parkeren, we proberen eerst in Lochearnhead en daarna in st Fillans een P te vinden, die bevallen niet en we rijden door naar Comrie buiten het park waar we onder de bomen bij een Golf Course gaan staan, een mooi rustig plekje. Het is een lange rijdag geweest, we wandelen naar het dorpje Comrie dat niet veel voorstelt, het is alleen lekker druk bij een luik in de zijmuur waar Fish and Chips te halen is. Terug wandelen we door een bosgebied naar de camper.

zat

Terug naar Lochearnhead en dan via de A85 naar Crianlarigh en dan via Tarbet naar Luss. Deze route is indrukwekkender dan de die van de vorige dag, het land is leeg, de bergen hoger kaal en woest. We rijden een groot stuk langs Loch Lomond maar daar zie je niet veel van. Het doel is vandaag de Highland Games in Luss te bezoeken, iets dat toch niet mag ontbreken! We rijden rond 11.00 een grasland op de grote P voor het publiek. Maar grasland en regen dat geeft modder en kuilen, nog geen 50 meter verder zakken we weg in de modder, eerst worden nog allerlei planken gehaald maar niets helpt. Dan komen de Schotten echt op dreef, can happen, no worry, a tractor will come soon! Er komt een grote chevrolet aan met 3 sterke mannen, bij de eerste poging schiet het oog waaraan de kabel zit los, met allerlei middelen draaien ze het oog zo vast aan de camper dat we dat maar laten zitten! Maar goed bij de 2e poging wordt de camper door de modder naar een andere wei gesleept waar de grond droger en hoger is, er staan daar al campers, geen idee hoe die daar gekomen zijn. De mannen zijn zo aardig en hulpvaardig, het is een bijzondere ervaring! We stappen uit een modderige camper en lopen naar het grote feestterrein, met in het midden de ruimte waar de spelen plaatsvinden en in de ring erom heen de foodtrucks en kleinere veldjes waar ook wat spelletjes gehouden worden. Stevige waterdichte schoenen is een vereiste, die mannen moeten achteraf nog vele wagens uit de modder trekken! De sfeer is in een woord uiterst gezellig, de spelletjes ringsteken met kruiwagen en dan emmer water over je heen krijgen als het niet lukt, hardlopen, worstelen voor de kinderen, werpen met soort kogels, palen, laarzen door sterkte grote kerels, competitie van individueel doedelzak spelen voor jury, dansen met klein groepje voor jury, groepen doedelzakkers die over het veld lopen, het publiek heeft voor alles aandacht en klapt en lacht volop. Overal lopen mannen en vrouwen in schotse kledij, die ruiten die kleuren het is een feest om te zien! We houden het zeker twee uur droog, de zon schijnt zelfs. Na een volle ronde over het terrein langs alle kramen en een kipburger met friet stappen we op, wat hebben we genoten! We rijden zonder problemen het terrein af, poeh!, via Tarbet en de A 83 en A 85, ook weer een indrukwekkende route van hoge bergen, watervallen, naar Inveraray waar een P zou zijn ergens in het dorp. Nou die is niet geschikt en we vragen een man waar we kunnen overnachten, zegt hij dat we op de P van de COOP mogen staan, no problem! Daar staan we idd prima, zo bij het dorp. We lopen het dorpje in, het heeft een grote brede hoofdstraat die uitkijkt op Loch Fyne, alle huizen zijn wit geschilderd, er zijn heel veel kleine leuke toeristen winkeltjes, eettentjes het is er gezellig druk. ’s Avonds bedenken we dat we hier in dit dorpje het Inverary Castle willen bezoeken, een filmlocatie waar een klein deel van Downton Abbey is opgenomen. De familie van de Hertog van Argyll woont hier nog steeds. We bestellen online kaartjes voor de volgende dag.

Zo

Om 11.00 stappen we het kasteel binnen, een groot vierkant grijs gebouw met vier kegelvormige torens op de hoeken. Het kasteel is deels opengesteld we mogen beneden de dinner zaal zien waar de opname van Downton Abbey is geweest, een prachtig gedecoreerde zaal met grote schilderijen, heel veel mooie voorwerpen op de eettafel. Verder lopen door nog meer zalen naar de centrale hal waar langs alle muren in stervorm grote hoeveelheden geweren hangen met in het midden een cirkel vol bajonetten, wel apart zo’n aankleding. Boven bekijken we een aantal kleinere kamers waar vele familiefoto’s van vroeger en nu hangen. Je krijgt een aardig beeld van hun wereld waarin bezoek van de koningin en Charles en Diana niet ontbreken. Voor de rest beelden van sportwedstrijden met paarden en olifanten,groepen mannen in kilt, bijeenkomsten op bijzondere locaties, al met al een wereld die ver van de gewone burger af staat. De vlag staat in top binnen in de hal en buiten, de familie is aanwezig tijdens ons bezoek. Onder in de grote ouderwetse keuken is een tearoom waar we scones eten met koffie. We lopen buiten nog even door de tuin langs een grasveld waar werkelijk elk grassprietje in het gelid staat! We vinden het echt de moeite waard om dit kasteel te bezoeken!

Na wat drinken in de camper rijden we naar een P in Cairnbaan langs het Crinan Canal, een kanaal dat het Loch Fyne verbindt met de Sound of Jura en uiteindelijk met de Atlantische oceaan. We wisten dit helemaal niet, wat een verrassing! In het kanaal liggen 15 sluisjes, waar per sluisje een boot per keer kan worden geschut. Alle handelingen gebeuren nog met de hand, met draaien aan wielen, duwen tegen boomstammen zijn veel brugwachters druk bezig. Naast het kanaal staan bij de sluisjes witte sluiswachter huisjes die nog bewoond worden. We lopen een stuk langs het kanaal en zien twee boten geschut worden, dat gaat heel veel tijd kosten deze tocht over het kanaal, na 17.00 stoppen de brugwachters ermee, de boten mogen morgen weer verder!

ma

Na een heerlijk rustige nacht doen we eerst boodschappen in Lochgilphead en tanken, weten we zeker dat we een aantal dagen vooruit kunnen. Het weer is niet best, veel buien maar ook droge perioden tussendoor dat is het beeld al van de hele week. De temperatuur is prima tussen de 15 en 19 graden. Via de A 83 rijden we naar Tarbetwaar ook in info center zou zijn, dat is net afgelopen zaterdag definitief gesloten. We staan voor het gebouw en vragen aan twee dames of de weg naar Campbeltown in de punt van Kintyre goed is. Een van de twee heeft toevallig gewerkt bij het info center en zij begint van alles te vertellen, ze wordt helemaal enthousiast. We kunnen prima via de A 83 naar beneden rijden zegt ze en dat klopt het is een goede tweebaansweg. Rechts van ons is de oceaan, hoge golven slaan tegen de rand want het waait hard, links hoge kale ronde bergen een prachtig weids beeld met wolken die voorbij vliegen het Schotse plaatje is compleet. Halverwege moet al het verkeer ergens langszij een plek zoeken er komen twee vrachtwagens aan met enorme grote tonnen, de hele weg wordt hierdoor bezet. We rijden door Campbeltown naar een P buiten het stadje aan het water. Het is nog steeds buiig en er staat een stevige wind, we blijven deze middag gewoon binnen en lezen wat. ’s Avonds lopen we nog een uur verder het weggetje op heerlijk even uitwaaien!

• 05 Juli 2022 - 09:15

Karola:

Oh wat een avontuur weer in de modder. Dat is toch het lot van een Camperaar - dat maakt ieder een keer mee. Gelukkig met behulpzame vriendelijke Schotten!
    Krijg al heel erge zin om ook die kant op te gaan - nog drie weken wachten.
    Heel veel plezier daar !