olympia, de bergen, de kust - Reisverslag uit Gialova, Griekenland van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu olympia, de bergen, de kust - Reisverslag uit Gialova, Griekenland van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu

olympia, de bergen, de kust

Door: stance

Blijf op de hoogte en volg Stance en Arno

02 September 2019 | Griekenland, Gialova

Woe 28 Vandaag pakken we de fiets naar het oude Manolada een kwartiertje tegen de wind in trappen. Het gehuchtje is niet meer dan een centrum met een verhoogde driehoek met gras en een eik erop, vele cafeetjes, een apotheek, bakker en minisupermarkt erom heen en nog wat zijstraatjes. Iedereen zit op de terrasjes van het pleintje koffie te drinken er rijdt af en toe een tractor of bestelautootje langs. Een Griekse man kruipt over het gras, hij zoekt insecten die hij opeet denken wij. Verder rust….. daar zijn die Grieken meesters in! De rest van de dag zwemmen we, de kok maakt een 3-gangen menu voor mij helemaal op maat.
Do 29 Olympia We rijden via Pirgos naar het oosten de bergen in richting Olympia daar staan we al om 12:00 op camping Diana. Even wat eten en dan lopend door een winkelstraatje naar de archeologische vindplaats. Omdat het heet is, starten we met het Archeologisch museum waar we een wonderschone verzameling van kunst zien vanaf de prehistorie tot de moderne tijd. De marmeren beelden van Zeus, Aphrodite, Nike Hermes, de stier, de krijgers, alle andere voorwerpen groot en klein, het is ongelofelijk wat een fijnzinnige kunst in vroege tijden is gemaakt! De zalen zijn ruim, zittend op banken kijk je je ogen uit. Na al dit geweld stappen we het terrein op en lopen langs de resten van vele zeker indrukwekkende gebouwen, we zien nog rijen zuilen, soms laten de contouren zien hoe groot de gebouwen waren, in een uithoek kom je door een stenen poort in het olympische stadion, een zandvlakte precies 192,27 m lang omdat Herakles had bevolen dat de lengte 600x zijn schoenmaat moest zijn (vraag: wat was zijn schoenmaat)? Al met al is het terrein heel ruim en groots opgezet, indrukwekkend ook hier wat er toen gebouwd is. Na 4uur rondlopen gaan we terug naar de camping, even zwemmen en bijkomen.
Vr 30 Kalo Nero In de gids staat een rondrit langs een aantal bergdorpjes, we willen ook het achterland bezoeken. We rijden over een mooie rode weg naar Langadia een dorpje met zeer grote landhuizen van grijze steenblokken. Hier drinken we wat. Daarna rijden we door een ruig berglandschap begroeid met loofbomen, diepe kloven en piepkleine gehuchtjes waar we ons weer doorheen moeten wurmen. Via Dimitsama, duidelijk toeristisch, naar Semnitsa van waaruit je naar de Loussioskloof kan lopen, voor ons niet geschikt. In Karitena zou een cp zijn, we zien een camper tussen auto’s op een P staan, dat lijkt ons niet zo geschikt dus door naar Andritsena, ook daar niets te vinden en komen uit op een P in Nea Figalia waar we naast een brandweer auto gaan bijkomen. Deze rit tot nu gaat door een prachtig berglandschap maar is spannend wanneer we ons weer door een gehuchtje moeten wringen, spiegels inklappen, achteruit rijden voor een grote touringbus. Op de P eten we wat, het is al 18:00 en dan besluiten we toch door te rijden naar de kust naar Kalo Nero waar een groot aantal campers onder de tamarisken aan zee staan, we sluiten vooraan in de rij en genieten van een bloedrode zonsondergang.
Zat 31 Kalo Nero Al vroeg zijn er plekken in de rij vrijgekomen en kunnen we de dag doorbrengen in de schaduw van de bomen. Op het strand zien we overal rasters liggen met stokjes erom heen, stenen met data erop, bordjes met waarschuwingen om al deze plekken met rust te laten. Op een kuststrook van 40 km liggen 3000 nesten van zeeschildpadden die bewaakt worden door een grote groep vrijwilligers. Op het eiland Zakinthos liggen over een lengte van 9km 6000 nesten! Hoe eerder in het jaar dat de eieren gelegd zijn, des te langer duurt het voordat de schildpadjes tevoorschijn komen, tussen de 40 en 70 dagen. Alles hangt af van de warmte gedurende deze periode. Wat leuk om dit te zien, we krijgen ’s avonds nog uitleg van vrijwilligsters bij de camper.
Zo 0109 Agia Kiriaki Door naar Pylos vandaag! Na een paar kilometer pakken we een verkeerde afslag naar rechts richting zee en na een half uur komen we uit bij een fantastisch klein haventje met zandstrand, nauwe opening naar zee, 2 restaurantjes en verder heel veel zwemmers in het water. We zijn meteen verkocht, niet verder rijden, we gaan op een strook zand staan dat als P dient voor de badgasten. Er staat nog een camperbusje verder loopt het gedurende dag vol en leeg en weer vol. We stallen de camper, drinken koffie en gaan meteen via een trapje! het heerlijke koele water in en zwemmen tussen vele plaatselijke ouderen die kwetterend in het water staan te niksen! Tegen lunchtijd komt er een vrachtwagen die stoelen en tafels komt brengen, we horen dat er vanavond langs het haventje een soort bbq zal zijn met muziek, dan blijven we zeker staan hier! Na nog twee zwemrondes wordt het donker en vanaf 21.00 loopt het vol met gasten uit het dorpje om wat te eten en drinken. Wij gaan aan een tafeltje zitten en al snel komt er een dame met heer die vraagt of ze mag aanschuiven bij ons. Zij, een Albanese dame, verzorgt 6 dgn per week een dementerende man die hier geboren is en nu 3 wkn op vakantie is. Het wordt een gezellige bijzondere avond, we eten souvlaki, drinken wat en verder luisteren we naar de verhalen over de man die in het verleden een beroemde geleerde is geweest, vele huizen heeft gebouwd, als piloot gevlogen heeft en daar nu zit en alles meteen vergeet wat hij zegt. We worden uitgenodigd om in de taverne van zijn zoon richting Athene wat te komen eten, dat staat voor over 2 á 3 wkn gepland, we bellen.
Ma 02 Gialova Al om 08:00 liggen/staan de eerste ouderen al in het water, we kunnen niet achterblijven en hup het water het kippenhok in! We worden al enthousiast door iedereen begroet, Kalimera! Dit is zo ontzettend leuk om mee te maken, zo helemaal zonder poespas genieten met z’n allen van staan of zwemmen in het heerlijke warme zeewater van de haven! Na de douche op het strand weer lekker afgekoeld besluiten we om door te rijden naar Pylos, dat zal toch wel lukken vandaag!? Eerst nemen we nog een keertje afscheid van de Albanese dame en de man die ze verzorgt. Na een uurtje komen we aan op de camping Erodisos aan de baai van Gialova, een uiterst goed georganiseerde camping voor met name Duisters. Eerst doen we 2x grote wasmachines vol met was, hangen alles op, lopen zo het zandstrand op en kijken uit over een grote ronde baai. Ook nu even een lauwe duik nemen, lekker liggen op een strandstoel, ’s avonds voor 3 dgn koken en dan dit verslag maken. We blijven hier 1 nacht staan, er sluipt iets bijzonders in onze hoofden in Griekenland. We willen alleen nog maar op kleine cp’s aan zee staan, voorzieningen is helemaal niet nodig, we genieten zo van het vrije kamperen aan zee! Nog 5 weken te gaan……

• 03 September 2019 - 12:18

Karola Kiel:

Bijzonder!
    Dit is het echte Campersen!