laaste deel Noorwegen en terug in zweden - Reisverslag uit Smögen, Zweden van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu laaste deel Noorwegen en terug in zweden - Reisverslag uit Smögen, Zweden van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu

laaste deel Noorwegen en terug in zweden

Door: stance

Blijf op de hoogte en volg Stance en Arno

30 Augustus 2021 | Zweden, Smögen

ma 23 Eerst moet de was nog drogen, tot 1300 uur dus heerlijk buiten in het zonnetje krantje lezen, aan het wasrek draaien, waslijnen ophangen tussen de bomen, paddenstoelen fotograferen en maar hopen dat de zon zijn werk doet, het lukt! We rijden weg en komen boven de boomgrens op een hoogvlakte, de rendieren kuieren hier op hun gemak over de weg en door het landschap. Hier komen de Noren massaal naar toe in deze periode, iedereen draagt een of twee emmers en struint rond in de bossen op zoek naar cantharellen die dit jaar volop groeien. De weidsheid van de hoogvlakten in Noorwegen blijft indrukwekkend!
di 24 We rijden vandaag en morgen door het oostelijke deel van Noorwegen, het landelijke idyllische deel met grote boerderijen, weilanden en akkerbouw, middelhoge bergen, bossen, kleine gehuchten en kerkjes. Het weer is niet best, vandaag is het koud en regelmatig miezerregen, een dag om door te rijden. We bekijken in Rena een grote houten kerk. Daarna staan we op een P, een zwemplek bij een meertje net boven Elverum. Eind van de middag bellen we met Wouter onze neef die in Oslo woont, we gaan hem vrijdag opzoeken in zijn hytte in Kaupang.
woe 25 We rijden naar Hamar, het enorme schaatsstadion valt aan de buitenkant wat tegen, had gedacht dat het van hout zou zijn, helaas is het nog gesloten. Dan rijden we via 33 en 34 naar Honefoss en dan naar een P bij Vettre in een klein natuurgebied. Op het einde van dit schiereiland staan mooie witte villa’s, het Wassenaar van Oslo. De rit vanaf Hamar is hectisch, de wegen zijn overal opgebroken soms zijn ze heel breed dan kruipen we door een mooi bebost heuvellandschap. Het wordt al wat warmer, de koude van het Noorden is verdwenen.
do 26 We gaan naar de P van de Ikea vlakbij en van daaruit rijden we met gratis Ikea bus naar het centrum van Oslo. Eerst lopen we naar een groot plein met het centraal station om de nodige informatie te halen, binnen is een mooie overkapte ruimte,. Achter dit plein ligt een zeer modern deel van Oslo, we lopen naar de nieuwe bibliotheek en het operagebouw. Dit laatste witte architectonische kunstwerk is werkelijk indrukwekkend het heeft een aantal zeer grote oplopende witte vlakken met daarin een groene glazen driehoek. De vlakken lopen schuin naar boven, zij vormen het dak waarover je kan lopen en boven heb je een goed uitzicht over het oude deel van de stad. Binnen is de ruimte enorm hoog, er is een grote ronde trap van hout gebouwd die zorgt voor het contrast met de rest van de witte ruimte. De buitenkant van de bibliotheek is ook wit met verticale lamellen en een uitstekend dak, binnen is de verlichting bestaande uit een aantal gekleurde lijnen een eyecatcher, de ruimte is minder groots. Na vele foto’s gaan we de oude stad in en lopen over de Karl Johans Gate de grote hoofdstraat met vele statige gekeurde panden naar het Parlementsgebouw waar een demonstratie van bouwvakkers begint. In een cirkel staan een aantal mannen met rode banieren van de verschillende afdelingen uit de omgeving. Zij protesteren tegen het onrecht van losse contracten zonder enige garantie op werk. Dan door naar het koninklijk paleis en naar het Raadhuis in Bauhaus stijl. Binnen zien we kleurrijk beschilderde wanden en kijken we uit op de haven, hier worden de Nobelprijzen uitgereikt. We pakken een ferry naar het stadsdeel waar de musea staan, we bezoeken het openlucht museum en zien in korte tijd de gebouwen van de verschillende delen van Noorwegen. Om 1700 terug naar de stad om wat te eten en om 1830, 6 ½ uur lopen later, met de bus terug naar de Ikea en naar de P van de vorige nacht. Wat een heerlijke ruime stad met veel groen, we hebben maar een heel klein deel gezien en genoten van het stadsleven na al die dagen in de natuur.
vrij 27 Via de E134 rijden we naar Notodden, we willen geen opgebroken wegen hebben vandaag. Dan richting Heddal om de grootste Staafkerk van Noorwegen te zien. Het weer is opgeknapt we hebben weer zon en kunnen de winterkleren opruimen. De staafkerk is indrukwekkend van buiten en in zijn eenvoud van binnen. Dan willen we het Telemarkkanaal met zijn sluizen zien en na wat omleidingen komen we uit bij de sluis van Vrangfoss waar in 5 stappen ( 5 kamers) een schip naar beneden wordt vervoerd. We staan daar wat te fotograferen en zowaar zien we boven het oude schip ‘Victoria’ verschijnen om geschut te worden, wat een gelukkig toeval. Alle sluizen worden met de hand bediend, de sluiswachters rennen van de ene naar de volgende kamer, het gaat eigenlijk in een redelijk tempo omlaag. Uiteindelijk zien we het schip door een heel smal kanaal wegvaren naar de volgende hindernis. Rond 1730 rijden we de P op bij het strandje van Kaupang, midden in het scherengebied. Wouter komt ons tegemoet, we zetten onze camper op een klein hobbelig stukje groen en lopen over een bruggetje naar zijn hytte. Dan is het genieten van elkaars gezelschap, bijpraten, ons vorige bezoek aan hem en Kristien in Oslo was waarschijnlijk 17 of 16 jaar geleden!
zat 28 Op aanraden van Wouter bezoeken we Stavern waar een groot terrein aan de zeekant ligt genaamd Fredriksvern, vroeger een groot marine steunpunt van Zweden. Er zijn nog een aantal grote kazernes te zien, verder is er een fort, een houten kerkje en een monument voor de gevallen zeelieden in WO I en II. Dit deel van het stadje ligt in een parkachtige omgeving en is interessant om te bezichtigen, het stadje zelf is toeristisch met smalle straatjes met winkeltjes en cafeetjes, restaurantjes, gewoon een leuk plaatsje voor een uitje. Daarna rijden we een stukje door en gaan aan op een strandje, uit de wind in de zon heerlijk de krant lezen. ’s Avonds gaan we weer terug naar de P bij het strandje van Kaupang en dineren we met het hele gezin in de hytte. Het is een zeer gezellige avond vol discussie over onderwijs, het leven in Noorwegen, we bewonderen de klederdracht jurk van Kristien die ze voor haar 50e verjaardag heeft laten maken, een prachtig samengesteld geheel van rokken, blouse, koorden, tasje in de kleuren van Telemarken zwart en rood. Bijna alle Noorse vrouwen krijgen een jurk rond hun 7e jaar, men hecht steeds meer aan het bezit van deze klederdracht. Het eten is verrukkelijk, de wijn is heerlijk, we sluiten de avond pas laat af, in het donker met zaklampen zoeken we ons plekje weer op.
zo 29 Om 09.00uur staan we op de P bij de ferry van Sandefjord naar Stromstad in Zweden. Geheel verrast zien we Wouter langskomen hij heeft net Niklas weggebracht voor een regatta, we nemen weer afscheid. We rijden de 163 en 174 een kustroute naar het zuiden een tocht langs de scherenkust van west zweden een gebied met ondiep en brak water met vele kleine gepolijste rotseilandjes genaamd scheren. De eilandjes zijn ontstaan door de gletsjers tijdens de ijstijden. In het begin rijden we over een vlak land met akkerbouw en bossen, we zien de kust nauwelijks dat is jammer. Het doel is het plaatsje Fjallbacken te bezoeken, een klein toeristenplekje aan de kust met kleine haven. Ingmar Bergman is hier een grootheid, zij heeft er vroeger haar boodschappen gedaan en is regelmatig vanuit de haven naar haar eiland gevaren. In het dorpje is het warm, benauwd en druk, de zondag slaat toe! We besluiten om naar de camping bij Fjallbacken te gaan, daar een was draaien, douchen, en verder genieten van de warmte. Alles is gelukt!
ma 30 De was is gelukkig snel gedroogd in de zon, weer hebben we een stralende dag voor de boeg! We lopen eerst naar het dorpje om nu het sfeertje te proeven zonder al die drukte. Rond het haventje kunnen we lopen over plankieren, er zijn veel restaurantjes, visbedrijven, kledingzaakjes. Er hangt zo’n heerlijk ochtendsfeertje van rust, wat koffiedrinken, wat joggen, wat zitten op een stoeltje met een hengel en dan in slaap vallen! We zijn blij dat we dit uitstapje op dit moment van de dag hebben gedaan! Op naar Smogen weer een echte trekpleister aan de kust. De landschap is nog steeds mooi glooiend met bossen, akkers, kleine gehuchtjes, we kunnen zelfs onderweg bij een COOP alle boodschappen halen. Net voor Smogen als we over een hoge brug en dorpje inrijden, zien we een wonderschoon landschap van geel/roze rotsen in helderblauw water met witte en rode huizen, toetje is dat de heide bloeit! We dalen af naar het haventje en lopen dan over een houten kade richting de kust. Aan onze kant staan vele gekleurde houten opslag huisjes van vroeger tegen de rotsten aan gebouwd waar nu winkeltjes in zitten. Het zorgt voor een zeer kleurrijk geheel, aan de kade liggen kleine vissersbootjes en een groter oud schip. Het is helemaal niet druk dus we kunnen ontspannen rondlopen naar een brug over het water. Daar zijn een aantal trappen die toegang geven tot de echte rotsen wereld, we klauteren daar wat rond en bewonderen deze bijzondere natuur. Deze dag heeft ons een goed beeld gegeven van hoe deze kust eruit ziet, wonderlijk mooi, prachtig licht, en warme kleuren. We rijden door naar een P op een eilandje maar als we de info voor de ferry nog eens doornemen zien we dat in het hele gebied niet vrij gekampeerd mag worden, dus omdraaien en we vinden een andere P iets verderop boven bij een haventje.