de prachtige Lofoten - Reisverslag uit Melbu, Noorwegen van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu de prachtige Lofoten - Reisverslag uit Melbu, Noorwegen van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu

de prachtige Lofoten

Door: stance

Blijf op de hoogte en volg Stance en Arno

10 Augustus 2021 | Noorwegen, Melbu

do 05 We maken de sprong naar het Noorden en rijden 504km vanaf Grong over de E6. Door een prachtig landschap van meren fjorden en bergen. We steken de poolcirkel over en rijden een stuk door een woest leeg landschap van kale ronde rotsen. Daarna gaan we weer richting de kust en komt het water weer terug. Na ruim 8 1/2 uur rijden komen we uit op een P bij het fjord van Godynes. Wat heerlijk om dan over het strand te wandelen, lekker genieten van een gouden zonsondergang tot laat in de avond.
vrij 06 ’s Morgens kijk ik naar een helder strand en zie ik een jongeman in volle vaart achter zijn tent aan rennen! Die had hij niet vastgezet en bij een forse windvlaag, weg tent! Uiteindelijk heeft hij hem nog te pakken voordat die in zee verdwijnt.
Vanaf fjord naar de haven in Bodo is het nog een ½ uurtje rijden, we doen de boodschappen, tanken en vullen het water aan. In de wachtrij ontmoeten we René en Karola, we houden al vanaf de start van onze trip contact en nu gaan we een aantal dagen samen de Lofoten bezoeken, echt leuk! De boottocht van 4 uur naar Moskenes verloopt zeer rustig, het is wel druk aan boord, corona is ver weg, maar gelukkig zitten veel passagiers buiten. René had contact gezocht met een B&B om te overnachten op haar P in het gehuchtje A. Dat was een erg goed besluit, het plaatsje bestaat uit een aantal rode huisjes op palen rond een haventje en waar het enigszins kan, staan campers, caravans, auto’s geparkeerd bij particulieren. We lopen fotograferend rond en komen uit op de visafslag van het dorpje, daar staan een aantal vissers hun enorme kabeljauwen met grote bekken schoon te maken, per stuk vanaf 15 tot 25 kilo! Ik vraag in het Engels aan een vrouw of zij professionele vissers zijn, neuh hoor spreek maar gewoon Nederlands we komen uit Braobant! Hij is een professionele visser in NL bij Neeltjes Jans, samen zijn ze in 4 dagen tijd via Zweden naar de Lofoten gereden, huren hier een paar dagen een vissersbootje en vangen enorme hoeveelheden kabeljauw die ze mee terug nemen naar NL. Morgen gaan ze met de ferry naar Bodo en gaan daar ook nog een aantal dagen vissen. Na ons uiterst gezellige gesprek doet hij zijn grote isolatie vrieskist open en krijgen we ruim 2 kilo kakelverse kabeljauw mee. ’s Avonds zitten we nog lekker genietend van warm weer een tijdje buiten te kletsen.
zat 07 Via de E10 rijden we langs de plaatsjes Reina en Hamnoya, twee heel toeristische plekjes die niet authentiek meer aandoen, door een prachtig landschap van hoge spitse rotsen richting Fredvang waar iets verderop een P is. Op deze P in Kvalvika start een bergwandeling naar een prachtig strandje aan de andere kant van de top. Het is erg warm, geen wind en de P staat al bijna vol als wij arriveren. Arno, René en Karola willen die tocht lopen, ik ga voor de vlakke trip naar een andere baaitje. Ik kom na ruim 2 uur lopen terug en zie Karola uitgeblust tegen haar camper aan zitten, zij heeft de top niet gehaald, het schijnt een zeer steil wandelpad te zijn, gecombineerd met een hoge temperatuur heeft ze het niet gered. Rond 1600 komen de beide heren behoorlijk afgemat terug, ze hebben de top gehaald, foto’s genomen en toen de lastige afdaling terug naar de P, een hele prestatie! Nadat we ons allemaal onder een kraan met ijskoud water hebben gewassen, borrelen we samen en eten we de kabeljauw met veel genoegen op.
zo 08 Terug naar de E10, we willen een stranddag hebben, lekker luieren! Via Leknes waar we bij een Essostation water lozen en tappen, rijden we verschillende weggetjes in op zoek naar een leuk baaitje. Uiteindelijk komen we aan in Utakleiv, waar we bij een schitterend wit strand een plaats toegewezen krijgen van de eigenaar van dit stukje grond. De grond langs de baai is verdeeld in 3 stukken, elke eigenaar regelt zelf hoe en waar iedereen moet parkeren zodat er geen chaos ontstaat, het werkt uitstekend. René en Karola duiken de koude zee in, ik durf het aan tot mijn enkels, die bevriezen al waar ik bij sta! Arno kijkt vanuit zijn stoel naar dit stoere gedrag. ’s Avonds steekt er ineens een forse wind op en bij het openen van onze camperdeur vliegt die uit het bovenste scharnier. Arno en René lossen dit met veel vernuft op, chapeau voor de heren! Ondertussen kleurt de lucht prachtig rood, een foto waard.
ma 09 René heeft duikafspraak een aantal km terug dus zij gaan bijtijds weg. Wij doen het rustig aan, opruimen, schoonmaken koffiedrinken en dan terug naar Leknes om bij de Esso weer water te lozen en tappen en daarna door naar de allerlekkerste bakker van de Lofoten! Daar haal ik brood en 2 kaneelbroodjes, zeg maar gewoon heel grote Noorse bolussen met gele pudding, een totale lunch! Dan rijden we via de 817 en 815 door naar een P aan het fjord bij Stamsund. Dit gehuchtje heeft een haventje waaraan de originele opgeknapte rode houten huisjes van de vissers staan. Verderop aan de haven staat een groot visbedrijf van Leroy dat de hele kade bezet. Het is een heerlijk rustig totaal niet toeristische kleine gemeenschap, we wandelen er zeker 2 uur rond. Halverwege de middag ontmoeten we René en Karola die ook wat rondlopen daar, we gaan terug naar de camper, het miezert al een tijdje. We zetten de luifel uit en zitten zodoende toch nog buiten. Dan komt om 19.15 onder 3x luid getoeter de Hurtigruten de hoek om gevaren!! Dat is echt een heel leuke verrassing, wat een groot cruiseschip is dat inmiddels, zij legt aan voor 25 minuten en vaart dan weer weg. Laat in de avond komt er nog een aan, nu een foto met lichtjes. Het blijft de rest van de nacht zachtjes regenen.
di 10 Wij hebben gisteren tickets voor aanstaande donderdag gereserveerd voor een Whaletour in Sto, dus de route ernaar toe ligt vast voor vandaag. Eerst rijden we via de 817 en 815 langs de kust, anderhalf uur lang door een fantastisch landschap van uitlopers van de fjorden met her en der rotsen, okergeel wier overal, in de verte de hoge spitse hoge bergen, het licht is zo helder! Uiteindelijk komen we uit op de E10 en bezoeken we Kabelvag een klein dorpje dat veel mooier zou zijn dan Svolvaer. We lopen via een paadje naar het Sentrum en er is idd een leuk haventje, de bakker is gesloten en het is erg benauwd warm. Na dit bezoek concluderen we dat de boeken de plaatsjes wel heel rooskleurig beschrijven, we doen het niet meer, geen dorpjes meer! Door naar het veer bij Fiskebol, veel laaghangende wolken bedekken de bergen, gelukkig blijft het zicht goed. De boot vaart in 40 minuten naar Melbu en daar pakken we het rondweggetje van het eiland Hadseloya waar we aan het fjord een plekje voor de nacht vinden.

• 11 Augustus 2021 - 13:27

Hilde:

Dat klinkt weer prachtig! En beter weer dan in Nederland…..alvast veel succes met de whaletour!

• 13 Augustus 2021 - 14:28

Leny: