Eerste dagen Italie en de Dolomieten - Reisverslag uit Arabba, Italië van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu Eerste dagen Italie en de Dolomieten - Reisverslag uit Arabba, Italië van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu

Eerste dagen Italie en de Dolomieten

Door: stance

Blijf op de hoogte en volg Stance en Arno

10 September 2016 | Italië, Arabba

zat 3 Tja soms kom je terug op uitspraken uit het verleden! We gaan naar Oostenrijk, naar Immst om op de camping te wassen/douchen/2 nachten niksen! Op weg dus, na 5 minuten: op het scherm van de Garmin vertraging die duurt 20 minuten. Dus snel naar links landinwaarts om alles te omzeilen, boodschappen te halen en dan door te gaan. Na 30 minuten, we willen terug naar onze weg, rechtsaf, komt er een enorme rij auto’s aan, dus mee naar links en doormodderen door steegjes weggetjes kronkelpaadjes. Uiteindelijk rijden we helemaal fout, moeten we scherp naar links omkeren. Dan het volgende, de camper begint op en neer te schudden! Dit hadden we gisteren ook al even we dachten dat het het wegdek was. Maar dit blijft aanhouden, we rijden naar de dichtbij zijnde stad naar een Esso station in Lindau. We vragen naar een garage, die zit dus vast aan dit station, het is Auto Haus Stadler. Meteen komt een monteur kijken, daarna komt de chef werkplaats dan ontmoeten we Frau Stadler, iedereen is zeer behulpzaam, waarschijnlijk is een schokdemper kapot. Via ANWB besluiten we in te gaan op het voorstel van de garage: niet meer rijden, camper op P van woonwinkel naast garage plaatsen en wachten tot maandag!! Er is van alles te doen in Lindau dus dat moet goed gaan! Daar staan we dan, op een openbare P, geen stroom, nauwelijks water, bloedheet! We sluiten de boel af en fietsen naar de stad waar vele toeristen uit Oostenrijk en Zwitserland ronddwalen. In de haven is het een komen en gaan van boten vanaf de Bodensee, het is een grootschalig gebeuren. De haveningang is vrij nauw aan de ene kant staat een mooie oude vuurtoren aan de andere zijde een zuil met een leeuw erop, het havengebied is trouwens gezellig vol terrassen, hotels, restaurants, winkeltjes, muzikanten. Rond 18.00 zitten we uit te puffen op zo’n terras en tot ons groot genoegen komen drie muziekkorpsen langs gelopen uit Schwaben, Zwitserland en Schotland. De eerste twee natuurlijk met alles wat Zuid Duits is: hoedjes, lederhosen, dirndl, en een echte doedelzak band. Samen geven ze een uitstekend concert van zeker twee uur, die combinatie van muziekstijlen en instrumenten klinkt werkelijk verrassend goed! Die nacht slapen we aan de achterkant van de woonwinkel even geen last van het verkeer, we lijken echt zwervers!
zo 4 Vandaag, na een warme nacht, pakken we de boot naar Bregenz, de Bergbahn naar boven. We gaan uit van een heerlijk rustig wandelgebied met uitzicht op alle hoge toppen in Oostenrijk en Zwitserland. Een drukte daar boven! Er is een hardloopwedstrijd bezig van beneden naar boven de eerste loper komt net aan, heel veel volk staat hem toe te juichen. Oké dan gaan we een stuk wandelen stevig op en neer en uitzicht is prachtig, wel wat heiig maar helder. Na 2 uur dalen we weer af, nemen de boot terug en fietsen richting Wasserburg, een dorpje aan het meer. Ook hier is het druk en gemutlich aan het piepkleine haventje. We fietsen terug, de lucht wordt dreigend, de hitte is tropisch. Nog geen 3 minuten zitten we in de camper en barsten de buien los, uiteindelijk blijft het ongeveer 10 uur achter elkaar regenen!
ma 5 Om 08.00 staan we voor de garagedeur, de monteur gaat zijn oordeel vellen het is zeer waarschijnlijk een aandrijfstang die kapot is, welke van de 2 weet hij niet, we moeten echt naar een Fiat garage in Wangen. Dan begint het circus van ANWB en ADAC, transport naar Wangen, overnachtingen regelen, tijdelijk ander vervoer voor ons, Frau Stadler doet fanatiek mee zij wil echt alles zo goed mogelijk regelen. Helaas de raderen van alle partijen draaien stroef, vanmiddag om 15.00 of later kunnen we wat meer te weten komen! Om 16.30 komt de sleepauto, het was de hele dag chaos geweest wegens vele ongelukken op de Autobahn door stortbuien. Van de chauffeur horen we waarom er zoveel Umleitungen zijn: elke Gemeinde krijgt elk jaar een budget voor onderhoud, maken ze dat niet op dan krijgen ze het komende jaar minder geld. Vanaf September tot net voor de winter wordt koortsachtig gewerkt aan wegen die eigenlijk helemaal niet kapot zijn! Het is waanzinnig zegt hij, hele dorpen gaan soms elk jaar op de schop! Het transport brengt ons naar de garage in Wangen, wunderschone Stadt, sie sind glucklich hier zu sein! De eigenaar van de garage rijdt een stukje rond met Arno, niets te voelen uiteraard, het lijkt de dokter wel. Maar goed of dinsdag en anders woensdag komt ‘die Diagnose’ en donderdag de eventuele reparatie. We rijden naar een cp (camperplaats) bij het dorpje en wachten verder af.
di 6 Een dagje wachten op de cp, het alleraardigst stadje bekijken, lekker in het zonnetje genieten van het mooie weer.
woe 7 De camper gaat op de brug, die Diagnose is idd een kapotte aandrijfstang, oei… maar goed het is te repareren op donderdag. We rijden naar Isny, dat kan mits we maar geen scherpe bochten maken. Daar vinden we een kleine camping MET DOUCHE EN WASMACHINE! Beiden zijn uiterst welkom, alles en iedereen is weer fris en schoon wij kunnen weer verder!
do 8 Om punktlich 08.00 gaat ons schatje de brug op, 10.00 is hij klaar. 11.45 nog een Zahnartz bezoeken en dan kunnen we eindelijk naar Oostenrijk! Via Fussen, de Fernpass rijden we het Inn tal in tot Pfunds net voor de Italiaanse grens. We staan voor het hek van de camping dat scheelt wat in de kosten. Die middag fietsen we nog even naar het dorp door het dal dat erg doet denken aan het Otztal van vorig jaar.
vrij 9 Binnen 15 km zijn we in Italië, via de S40 en S 38 rijden we naar het dorp Tirolo waar een cp is midden tussen de boomgaarden. De weg is smal en het is erg druk verkeer, we schieten niet hard op. Rond 11.30 komen we via een verkeerd, heel erg smal tussendoor weggetje aan op de cp idd we staan tussen de appelbomen, de rode en groene appels hangen nog aan de takken. Het dorp ligt 6 km boven Merano, we kunnen met een open stoeltjeslift naar de stad. Als er nou iets is dat ik werkelijk nooit meer wil doen, is het in zo’n lift gaan zitten, ik doe het toch. Ik ga zitten, doe mijn ogen dicht, word misselijk en kijk 1 of 2 keer of we er al zijn. Eenmaal beneden moet ik zeker 10 minuten bijkomen zo beroerd ben ik. We lopen rond in uiterst gezellige winkelstraten, we lopen over het Sissipad door het Elizabethpark en zien het standbeeld van haar. Zij heeft in deze stad een aantal keren gelogeerd, dat moeten de toeristen wel weten. Vanaf 15.00 kunnen we onze mifi in orde maken bij TIM en zowaar het lukt in één keer! We waren zo blij dat we de eerste Italiaanse stad zouden bezoeken, nou er is met moeite iets Italiaans te ontdekken, alles is gewoon Oostenrijks en Zuid Duits! De taal, het eten, de toeristen, we moeten de Italiaanse sfeer elders gaan zoeken! De warme avond brengen we buiten door.
zat 10 Vandaag willen we het eerste deel van de Dolomieten-route rijden, vanaf Bolzano naar Arabba. Als je nog niet weet hoe je tornantes moet rijden, ga dan hier oefenen, ongelofelijk scherp, veelvuldig, totaal onoverzichtelijk. Verder blijkt er in het weekend een wild west sfeer te hangen op deze route: alle voertuigen vooral uit Duitsland en Oostenrijk (fiets, motor, sportwagens, touringcars, campers, paard) moeten kronkelend naar boven, de motoren vinden dat zij alleenrecht hebben op de weg, zij halen alles en iedereen in op een waanzinnige manier. De sportauto’s vinden dat ze op motoren lijken, ook zij scheuren in elke gevaarlijke bocht langs ons, werkelijk idioot. Fietsers hopen dat ze levend aankomen, onze camper staat regelmatig klem naast een passerende grote bus. Dus het rijden is geen grapje! Het landschap is werkelijk prachtig indrukwekkend mooi, dat hadden we al gehoord het is ook zo. Regelmatig stoppen we om foto’s te maken samen met iedereen dus aan de kant van de weg is het ook een zooitje! Aangekomen in Arabba op de cp besluiten we hier 2 nachten te staan, laat iedereen het weekend maar uitrazen, maandag gaan wij weer verder.

• 10 September 2016 - 22:16

Ronald En Hilde Aarts:

Gelukkig is de camper weer gerepareerd en kunnen jullie weer verder! Hopelijk is het na het weekend weer wat rustiger, want zo´n chaos lijkt me niet meevallen als je in een camper rijdt (zou voor mij sowieso niks zijn!). Geniet er weer lekker van en laat die kabelbanen maar beter links liggen!!

• 11 September 2016 - 16:43

Ton En Anneke:

Hallo luitjes,

dit is al een voorproefje van het Italiaanse rijden.Wen er maar aan, in het zuiden hebben ze zo hun eigen regels,of geen!!