noord-oost Polen, kust Oostzee en Gdansk - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu noord-oost Polen, kust Oostzee en Gdansk - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu

noord-oost Polen, kust Oostzee en Gdansk

Door: stanceenarno

Blijf op de hoogte en volg Stance en Arno

01 Augustus 2013 | Polen, Gdansk

Dinsdag 23 juli
We rijden vandaag naar het Wigierski Nat Park, helemaal in het NO van Polen, tegen de grens van Litouwen. De weg is redelijk, er rijden grote kolonnes zeer zware vrachtauto’s vanuit Litouwen ons tegemoet, ze denderen allen door hele kleine gehuchten. Overal zien we ooievaars de dorpjes zijn klein, de huizen van hout en de kerken, veel van hen felblauw geschilderd, hebben hier allen de bekende Russische ui op de torens. Het landschap is weer heel mooi, glooiend, tarwevelden, bossen wat meren. We komen na wat zoeken aan in Wigry een gehuchtje dat bekend is om haar Mariakerk en bijhorend karmelietessenklooster. Vanuit de camping hebben we het meest Poolse uitzicht dat mogelijk is, de roze kerk en het roomwitte klooster! De Poolse paus heeft geslapen in dit klooster dat nu als hotel dienst doet. Je mag alles gratis bezichtigen behalve zijn slaapvertrek, dan moet je 8 zloty betalen! Die avond eten we een heerlijke maaltijd in de refter van het klooster, genieten!

Woensdag 24 juli
We worden ’s morgen om 7 uur wakker met trompet geschal dat uit de toren van de kerk klinkt!
We gaan fietsen rond het meer en langs wat gehuchtjes. We rijden over zand en grindpaden door een heuvelig landschap, door bossen, langs oeroude huizen, door korenvelden, een werkelijk unieke streek zoals die al heel lang bestaat. Soms kijken we uit over het meer dat prachtig tussen de bossen ligt. Als er een streek is waar zeker terug willen komen dan is het hier! ’s Middags gaan we nog even wat zoete koek halen bij een van de kraampjes die langs de weg naar de kerk staan. Dat zien we bij elke toeristische attractie, een rij kraampjes met souvenirs, eten en drinken. We halen er onze verse groentes ook meestal vandaan. ’s Avonds om 1800 krijgen we alweer een trompet concertje en daarna gaan we alweer uit eten in de refter, voor 10€ heb je een maaltijd van 2 gangen met drank voor 2 personen!

Donderdag 25 juli
Keuzes maken, dat gaan we nu doen, we willen zeker nog een tijd aan de kust doorbrengen, bij het echt warme weer. Dus na ons ochtendconcertje van de trompet vertrekken we vroeg met het idee dat we in het merengebied van Mazurië 1 overnachting maken omdat de afstand wat groot is naar de Oostzee (Baltische Zee). We rijden door een landschap dat lijkt op een golfbaan, allemaal kleine bultachtige heuvels vol met grasvelden, korenvelden en bossen, langs de wegen staan lindenbomen het is alsof je vele kilometers door een park rijdt. We rijden nu over de gele wegen vlak langs de Russische grens, het gaat uitstekend! Als we onze camperplaats bereiken, bij een particulier op een grasveld, kunnen we niets anders beslissen dat door te rijden. We staan nog geen 2 minuten op dat veldje of de hele auto zit aan de buitenkant onder de horzels!
Dus plannen bijstellen, we gaan door naar Frombork naar de Kust. Uiteindelijk komen we na een tocht van bijna 8 uur rijden aan bij een camping die heel erg lijkt op iets uit de Russische tijd, alles is verouderd, donker en helemaal niet onderhouden. Ok we blijven hier 1 nacht, Frombork moet een leuk stadje zijn, Copernicus heeft er gewoond, dat gaan we dan morgen bekijken!

Vrijdag 26 juli
We willen het dorp bekijken en dan toch doorrijden naar een andere camping aan de kust. Zoveel deprimerende invloeden van deze camping kunnen we niet nog een nacht aan. Het dorp stelt dus ook helemaal niets voor, alles behalve de kerk, is slecht tot niet onderhouden, we gaan snel door.
We rijden naar Stegna, een dorpje aan de kust nog ten Oosten van Gdansk. We kiezen voor camping 159, 400 m van het strand af. Alle campings in Polen hebben een nummer, geen naam, heel gemakkelijk! We zijn er al om 11:00 u met heerlijk warm weer, we krijgen een plaats in de rij, tegenover ons een rij caravans, overal verder tenten in het bos, alleen maar Polen, een paar Duitsers en 2 NL-ers. Het strandleven start, we pakken onze fiets en proberen een strandopgang te vinden die minder druk is dan die van Stegna. Na een hoop geploeter door het bos over zandpaadjes zitten we dan op het strand, kijken we naar de Oostzee.

Zaterdag 27 en zondag 28 juli
Wat doen de Polen als ze naar de kust gaan? Allereerst staan er minstens 1 km voor het strand aan beide zijden van de weg overal kraampjes met eten en drinken, ook een gewone groenteboer en vishandel en broodjeszaak. Naarmate je het strand nadert komen de kraampjes met spullen voor het strand en de frisdrank en bier. Voor de strandopgang is een klein centrumpje gebouwd met alleen maar eettenten, ijskramen en bierkarren. Vanuit de camping sluiten we aan bij een grote menigte wandelaars, sommige van hen lopen zo 2 km naar het strand, worstelen ons door de kraampjes en komen dan op het strand. Dan zie je dus geen zand meer, alle Polen hebben een windscherm van 70-90 cm hoog bij zich. Ze zoeken een stukje strand op, bakenen hun terrein af met het windscherm in een vierkant, leggen hun spullen neer en dat is dan hun strand die dag, De buren zetten hun windscherm vast tegen die van de anderen aan en zo is het hele strand een grote mierenhoop van mensen die in hun terrein zitten, liggen en eten. We wilde naar het water lopen, dat was met veel moeite mogelijk, soms vond je een paadje waar je net tussen iedereen door kon kruipen. De sfeer op het strand is uiterst gemoedelijk en gezellig, iedereen heeft de grootste lol, de kinderen zijn totaal niet vervelend, ze spelen volop met opa’s, oma’s en ouders, die hen heel erg lief behandelen. We hebben in 3 dagen geen wanklank gehoord daar, Stegna is wel echt en plek voor de families, niet voor de jongelui. Die hebben meer naar het Westen hun campings, waar het enorme puinhoop en kermis schijnt te zijn hoorden we van een Duits paar. Helaas voor ons dus, daar gaan we dus niet naar toe, de hele kust is volgebouwd met campings, ook vlakbij de mooie natuurparken die we wilden bezoeken, dat moet je doen in het voor- of naseizoen.
Op de camping zelf hangt ook een gezellig familie sfeertje waar de kleintjes veelal met oma en of opa rondlopen. De oudere kinderen (basisschool) gaan met de ouders naar het strand, geen recreatie mogelijkheden op de camping, gewoon spelen met elkaar, rennen door het bos tussen de tenten en caravans. Vanaf 22:00 tot 08:00 is het volledig rustig overal, alleen op vrijdagavond dan treedt er een zanger op in een van de bierkraampjes waar tafels en banken staan. Alles en iedereen zingt uit volle borst mee, drinkt liters weg en na tienen sluit de tent en is het klaar. Van de 3 nachten hebben we er 2 goed wat ruimte gehad, een nacht kwam een caravan naast ons staan, dus we moeten niet klagen. Wat het weer betreft, het was heerlijk warm ( 28-30 gr) vrijdag en zaterdag, met een lekker fris windje op het strand, zondag was het bloedheet (30-34 gr), geen wind, op het strand was ook geen verkoeling te vinden. In de nachten bleef het minstens 25 gr, we wilden warm weer, dat hebben we dus gehad.

Maandag 29 juli
We willen naar Gdansk, er wordt slecht weer voorspeld, we rijden alvast richting Sopot zodat we vanuit daar de stad met de tram kunnen bezoeken. We zijn al om 11:00 op de camping, we vragen waar we kunnen staan, het antwoord is any where! Nou dat is ook wel te zien, overal waar een gaatje is, prop je je voertuig in, zet iets op als dat nodig is en zodoende sta je bijna met jouw deur in de tent van de ander. Het is dus een chaos, blij dat wij een camper hebben!
We gaan de stad bezoeken en na een rit met een voorhistorische tram die bijna uit elkaar valt, komen we bij het centrum aan.
Dan begint het ohhhh en ahhhh! Via 2 prachtig versierde stenen poorten ( de Hooglands Poort, Nederlandse bouwmeester, en de Gouden Poort, Vlaamse bouwmeester) lopen we de hoofdstraat de ulica Dluga (lange straat) in, een van de oudste straten van Gdansk. Wat denken we achteraf als we bij het begin van de straat staan: Amsterdam, ook Brugge, ja ook Polen. De huizen zijn hoog en smal met allemaal soorten gevels die je in o.a. Amsterdam ziet. De gevels zijn allemaal in pasteltinten geverfd, dan kennen we van alle andere Poolse steden, ze zijn prachtig beschilderd, met veel gouden versieringen en overal mooie beelden boven op de toppen van de gevels (Brugge). De straten zijn even breed dan in onze steden er zijn geen uithangborden, wel overal terrassen met witte parasols. We lopen helemaal verrukt door deze straat, we kijken onze ogen uit, in de verte zien we een prachtige toren van het raadhuis. De eerste indruk is dat het hier veel gezelliger en intiemer is dan in Krakau, waar de paleizen veel statiger en groter zijn, waar de straten veel breder zijn. Na het raadhuis komen we op de markt, de straat wordt alleen maar wat breder, en ook hier staan overal prachtig versierde woningen, de Neptunusfontein, dè foto-spot voor alle toeristen. Op het einde van de markt lopen we tegen de Groene Poort op, van een Amsterdamse bouwmeester, de bakstenen van de poort komen uit Nederland. Na de poort kom je in het oude havendeel van Gdansk. Langs het water staan ook weer de meest mooie huizen, vanuit de stad zijn er 4 grote poorten die op de haven uit komen, allen zijn prachtig bouwwerken. We drinken even wat bij het water en dan komt er een groot piratenschip aan, een boot die toeristen door de haven leidt. Verder zijn er nog andere toerboten, sommige gaan voor 1 dagtrip op en neer naar andere steden aan de kust. Via een andere poort, de Mariapoort, gaan we de stad weer in en lopen in de ulica Mariacka. Het bijzondere van deze straat is dat ze allen een kelderverdieping hebben die je vanaf de straat met een trapje naar beneden in kan gaan, er zijn daar veel winkeltjes. Boven de kelder hebben alle huizen een bordes met een stenen muur erom heen met daarop en aan prachtige stenen beelden. De huizen hebben geen nummer maar zijn bekend om hun beeld boven de deur. De straat staat vol met kraampjes met allerlei kunstvoorwerpen.
We lopen rechtdoor naar de Mariakerk, heel groot, er kunnen 25.000 mensen in, één van de grootste kerken van de wereld. In het centrum zijn er verder weinig kerken, totaal anders dan in Krakau. We gaan de kerk in, het is van binnen helemaal wit geschilderd, de gewelven zijn 30 meter hoog, zodat het geheel heel licht en luchtig overkomt. Er zijn 31 kapellen, overal hangen prachtige kunstwerken aan de muren, die mooi uitkomen tegen die witte achtergrond. De kerk komt helemaal niet massaal over, eerder als een mooi heel ruimtelijk gebouw met overal heel lichte grote uitbouwen.
Naast al deze culturele pracht en praal is er in de stad de Dominicaner Jaarmarkt een traditie die teruggaat tot 1260 en die 2 weken duurt na de laatste za. van juli. In de hele stad staan de straten vol met houten huisjes/kraampjes met eten, drinken, kleding en prullaria en waar ook allerlei mooie kunstvoorwerpen worden verkocht. Deze markt zorgt ervoor dat de straten bomvol zijn, soms te vol!
We sluiten de dag af met eten in een Argentijns restaurant, hier kon je volgens de gids tot voor kort echt Pools eten krijgen. Na een uur begint het buiten te rommelen en bliksemen, we haasten ons naar de tram, de eerste buien vallen al uit de lucht. Onderweg naar de camping blijkt dat het buiten het centrum al heel hard geregend heeft, de straten zijn veranderd in beken, het spoor van de tram staat ook onder water, maar dat geeft kennelijk niet. Gelukkig komen we zonder al te veel problemen, laverend tussen grote binnenzeeën op straat, bij de camper aan. Het laagste deel van de camping staat geheel blank, overal chaos van tenten die helemaal blank staan, de winkel en de sanitair gebouwen zijn voor een deel alleen nog met laarzen aan te bereiken. Wat een luxe die camper, gewoon instappen, deur dicht en de chaos is ver weg!!!

Dinsdag 30 juli
Vannacht hebben we ook een chaotisch onweer gehad (hoort bij deze camping denken we) met zeer veel regen, geflits en gedonder.
s’ Morgens is het buiten weer heerlijk fris, er zou vandaag regen komen maar dat valt erg mee.
We bezoeken vandaag het oude deel van Gdansk waar o.a. 3 kerken staan, een overdekte hal met winkels erin, het arsenaal en overblijfselen van een watermolen waar graan werd verwerkt. Helaas is dit deel niet voor auto’s afgesloten en daardoor is het minder prettig om er rond te wandelen. We komen weer terug in het centrum en we lopen nogmaals rond om te genieten van alles wat we gisteren al gezien hebben. Een 2e dag rondlopen is echt een aanrader, je ziet weer van alles dat je de eerste keer niet ziet. Om 16:00 gaan we moe en voldaan weer naar de camping, bijkomen van al dat geslenter. We besluiten dat we niet langs de kust gaan rijden, we hebben nu al meerdere verhalen gehoord dat het tijdens het hoogseizoen zo druk is daar, dat er geen plek te vinden is. We hebben ook geen zin meer in die drukte, we willen weer terug naar de kleine campinkjes in het binnenland, weer genieten van de natuur en eventueel nog een mooie stad.

• 01 Augustus 2013 - 22:23

Leny Van Leeuwen:

Wat een avontuur, leuk geschreven en ik zie zo voor me wat julli zoal beleven, leuk hoor.
    Wij zijn weer terug vanuit Noorwegen, het is een schitterend land en hebben het enorm met het weer getroffen. Nog een goede reis verder.
    Groetjes vanuit het zeer warme Pijnacker.

• 02 Augustus 2013 - 23:09

Karola Kiel:

Leuk om te lezen wat er allemaal te zien is in Polen!
    Ik stuur jullie berichten door naar mijn ouders want die gaan dit najaar ook
    Polen bezoeken.
    Wij zitten op het. Vliegveld van vancouver te wachten om in te checken.
    Daarna nog een drie uren volmaken voordat we het vliegtuig in kunnen.

Canada was fantastisch en we hebben bijna geen regen gezien, alleen maar
    Mooi weer. Nu is het wel aan het regen maar daar hebben we geen last van.

nog veel plezier en tot over anderhalve week!

Gr. Karola

• 05 Augustus 2013 - 11:21

Elly:

Wat een verschillende indrukken allemaal en wat een mooie beschrijving van alles wat jullie zien en meemaken. Nog even genieten, want jullie vakantie schiet al op!
    Hartelijke groet,
    Elly

• 25 Juli 2014 - 21:36

Desiree:

Bedankt voor jullie verslag. Binnenkort willen wij hier ook naartoe. We gaan kamperen en zoeken vooral kleine rustige campings. Is er aan de kust wel een rustige camping te vinden?
    Vriendelijke groeten,
    Desirée