we blijven in het zuiden - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu we blijven in het zuiden - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu

we blijven in het zuiden

Door: Stance

Blijf op de hoogte en volg Stance en Arno

07 Augustus 2023 | Zweden, Karlstad

Ma

We rijden naar Eksjö, een stadje met 2 leuke pittoreske straatjes met grote gekleurde huizen, het is er nog niet druk. We zijn vandaag 47 jaar getrouwd en dat vieren we met een koffie met wat lekkers! Het weer is heerlijk zonnig! Hierna gaan we op safari bij het elandenpark Skullaryd Algpark, we willen hoe dan ook de elanden gezien hebben! Het is een kleinschalig gebeuren, we zitten op een kar die getrokken word door een tractor en we rijden een afgesloten terrein op waar we eerst de damherten, daarna de reeën en uiteindelijk de elanden zien. Alle dieren weten dat ze twee keer per dag voer krijgen als de tractoren eraan komen, dus ze komen in galop aangerend om te eten. Niet een heel erg natuurlijke situatie, de dieren zijn gewend aan hun verzorgers, maar goed de dieren zijn goed zichtbaar voor ons. Vooral de grote mannen van de elanden zijn indrukwekkend met hun 600 kilo en geweien van 20 kilo, ze zijn groter dan de verzorgers.

We rijden door naar Berg en rijden een kleine P op bij de Vreta Kloster vlakbij Linköping en bij de sluizen van Berg bij het Götakanaal. Dit is een zeer historische plek, het oudste klooster van Zwedenis hier rond 1100 gesticht als benedictijnenklooster. De avondzon schijnt en we lopen naar de Bergs Slussar, we zien 3 sluizen achter elkaar liggen, rondom is het druk met kijkers, wandelaars en terrassen vol met mensen die wat eten. Later op de avond vliegen grote groepen ganzen over, zij gaan foerageren op de graanvelden.

Di

Heel vroeg in de ochtend ben ik met mijn camera het terrein gaan verkennen, de oude ruïnes van het kleine klooster zijn mooi bewaard gebleven en overal wordt in het Zweeds uitleg gegeven. Om 07.00 gaat de deur van de kerk open en ik krijg daar een privé rondleiding van een man die daar de boel op orde houdt. Er zijn een aantal nissen waar de graven van belangrijke Zweden zijn, het orgel is prachtig ornament, de kerk in zijn geheel is een zeer intiem gebouw waar ik me zeer thuis voel, ’s avonds kom ik nog een keertje terug om er nog eens rond te lopen, iets dat ik zelden heb bij dit soort gebouwen.

Een mooie dag vandaag en we fietsen 45 km langs het Götakanaal heen en terug vanaf de Bergs Slussar naar de sluis van Borensberg bij het Boren meer. Het is een zeer afwisselende fietstocht op een prima pad, veel mooie huizen langs het traject, verschillende sluizen, grote stukken door een open glooiend landschap van graanvelden en soms wat bos. We trekken er lekker veel tijd voor uit en genieten van het ontspannen sfeertje in en om het water. Op de terugweg zien we voor ons drie kleine donkere otters het pad oversteken en het water in duiken, aan de andere kant klimmen ze er weer uit en glibbereb nog wat over de stenen.

Later op de avond gaat het weer regenen.

augustus

Woe

Na twee nachten bij het Vreta Kloster zijn we naar het Naturum van Tåkern gereden, ook weer zo een mooi en goed opgezet museum. Het weer is zo slecht dat we geen wandeling gemaakt hebben, jammer. Dus doorgereden naar P buiten Motala aan het Våttern meer, bij een voormalige fabriekshal waar concerten worden georganiseerd, gelukkig die avond niet. De middag is het droog en fietsen weer een stukje langs het Götakanaal naar het centrum van Motala, daarna doorgefietst om boodschappen te doen. Al met al een tocht van 20km, heerlijk!

Do

In äkersund hebben we weer alles kunnen lozen en vullen, wat is dat toch fijn in Zweden! Daarna zijn we via de E20 naar een P bij een natuurpark buiten örebro gereden. Het weer zou even opknappen dus wij zijn met regenjas aan naar het natuurgebied gelopen, het uitzicht over het meer is prachtig. Al vrij snel moeten we lange tijd schuilen in een mooie uitkijkpost, de regen is een spelbreker! We zien een aantal Zweden door de stromende regen doorlopen, die zijn echt niet bang om nat te worden!

De P was bij aankomst nog leeg maar in de loop van de avond staat het helemaal vol, er zijn echt veel mensen die net als wij rondreizen zonder een camping te zien.

Vrij

We rijden via de 26 een stukje naar het Noorden, het landschap is na Ljungby heel prettig, het is open, veel enorme graanvelden, glooiend met soms bossen. In Storfors vinden we een ICA voor de boodschappen en daar vlakbij is een plek waar we de gasfles kunnen bijvullen. De lucht heeft blauwe pekken, we willen niet veel verder rijden en stoppen op een P bij de Asphyttans Sluss, hier kunnen 2 campers staan met stroomaansluiting, echt een leuk plekje. Hier wacht ons een verrassing, we lopen een stukje en ontmoeten een 87 jarige inwoner uit dit gehuchtje, hij was docent aan de universiteit van Upsala. Hij vertelt dat dit sluisje, met een verval van 8 meter hetdiepste verval van heeft van Zweden. Dit sluisje ligt aan de voormalige ijzerroute van Vårmland, het ijzererts werd gedolven in de mijn bij Nordmark, in Filipstad werd het ijzer gewonnen en via het water door het sluisje van Asphyttan naar Kristinehamn vervoerd waarvandaan het ook naar Nederland werd verscheept. Langs de hele route onderhouden vrijwilligers alle musea en historische gebouwen.

Zat

Het weer is knudde, de komende dagen wordt het richting het Noorden alleen maar slechter, we rijden een stukje terug naar Karlstad en hopen dat het daar wat beter is en dat lukt! Na wat heen en weer rijden langs verschillende parkeerplekken kunnen met veel geluk we op één van de 6 officiële camperplaatsen van de stad gaan staan, de stroomaansluiting kost maar 4,50 euro per nacht, we kijken uit over een meer. In de middag pakken we de fiets en rijden het centrum van Karlstad in, het centrum heeft rechte brede straten gebouwd in carré vorm. Alle grote winkels zijn er maar het ontbreekt aan de gezelligheid op straat. Terug uit de stad lopen vanuit de camper zo het Marienpark in, een groot park waar voor de kinderen werkelijk van alles te doen is, het is er dan ook heel druk. Aan de waterkant is weer een klein Naturum te bewonderen, ga die zeker bezoeken! Wij krijgen een kaart van een fietstocht rond het Alstern meer van ongeveer 32 km, prima te doen.

Vanaf het eind van de middag zitten we heerlijk buiten in het zonnetje te genieten.

Zon

De nacht was zeer onrustig, veel wind, onweer, veel regen. Ja de voorspellingen blijven goed dus hup al vroeg op de fiets, het beginpunt van de route in de stad zoeken is niet eenvoudig. Nadat we dat o.l.v. Arno gevonden hebben, weten we het verder ook niet meer, we staan wat te hannesen met kaarten en dan stopt er een aardige, behulpzame dame op de fiets, heeft u hulp nodig? Ze rijdt met ons mee naar het deel van de route waar de start is van pad over een vroegere spoorlijn, dankjewel!! Vandaaruit fietsen we over een prachtig pad tussen de meren, graanvelden en grote villa’s, heel veel joggers doen ook mee vandaag. Aan de bovenkant van het meer vinden we de afslag van de terugweg en via een weggetje heel steil omhoog en omlaag komen we uit bij het punt van een prachtig landhuis bij Gunnerud, een complex van meerdere grote, hoge, rode houten gebouwen, hier was vroeger een watermolen en werd er aan ijzer verwerking gedaan. Door naar het eindpunt naar nummer 1 waar weer een groot landhuis staat, het geboortehuis van de dichter Gustaf Fröding, de hele omgeving heeft plekken waar men meer te weten komt van deze dichter. Dan na 29 km zouden we zo terug moeten zijn maar dat gebeurt pas na 11 km, we dwalen een beetje de verkeerde kant op en er is geen vriendelijke dame! De middag luieren we wat en kijken naar Mathieu van de Poel.

Ma

Buienradar geeft echt heel veel regen af, we gaan eerst naar een wasserette om alles ook meteen te laten drogen, dat is echt onmogelijk nu. Daarna rijden we naar de Willy’s voor de boodschappen, lopen nog wat winkels in en wachten tot 15.00 dan is de was klaar. Nou ja bijna, het was er erg druk met was van heel veel campers, dus even wat meer geduld hebben. Het weer valt enorm mee, de zon schijnt zelfs, het is lekker warm! Later lezen we dat het in zuidoost Zweden hard gestormd heeft met veel regen, wij zitten in het oog van de krul, lucky we!

• 07 Augustus 2023 - 22:13

Piet En Rieky Smits:

Hoi Stance en Arno,

We lezen en genieten geregeld van jullie reisverslag. Trouwens nog gefeliciteerd met jullie 47 jarig huwelijk. Volgend jaar hopen wij ons gouden huwelijk te vieren. Ook in Zweden is het weer blijkbaar niet zo best, zoals ook bij ons. Hier vanaf vandaag weer geleidelijk aan mooi zomerweer en hopelijk bij jullie ook. Geniet van het vervolg van jullie reis.

• 07 Augustus 2023 - 22:49

Karola:

Nog gefeliciteerd met jullie trouwdag!

lucky you om otters te spotten [e-1f609]

achter de wolken schijnt altijd de zon, die moet nu toch wel weer gaan schijnen [e-1f4aa]

• 07 Augustus 2023 - 23:40

Joop En Nella:

Hallo allebei, nog gefeliciteerd!

Wij waren vorig jaar ook in Karlstad. Lekker gegeten daar. I.d.d. niet zo sfeervol de winkelstraten, maar in de buurt van het kasteel is een buurt met van die kleine gekleurde huisjes. Die vonden we leuk. En bij de haven ook wel gezellig. Nog een fijne vakantie!

• 08 Augustus 2023 - 12:00

Ellen En Herman :

Wat een uitgebreid reisverslag. Jullie ondernemen heel veel, mooi om dat te lezen.

We hopen dat het weer nu bij jullie ook de goede kant opgaat, dat verhoogt het reisplezier. In Nederland gaat het gelukkig nu ook beter worden. Nu een plezierige reis verder.

groetjes Ellen en Herman

• 09 Augustus 2023 - 18:39

Marleen En JW:

Weer een leuk verslag! Jammer dat de regen wat hinder geeft in jullie reis, trek er je niet teveel van aan want ook met regen is Zweden prachtig.