een gevarieerde tocht naar het Westen, richting de - Reisverslag uit Montánchez, Spanje van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu een gevarieerde tocht naar het Westen, richting de - Reisverslag uit Montánchez, Spanje van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu

een gevarieerde tocht naar het Westen, richting de

Door: Stance

Blijf op de hoogte en volg Stance en Arno

03 Mei 2023 | Spanje, Montánchez

woe

We blijven een nachtje extra in Pinilla del Valle, we fietsen naar Rascafria over een stenig zandpad meer geschikt voor mtb, die vliegen je in volle vaart voorbij! Na ruim een uur, we zoeken af en toe de juiste weg,de boeren die zeggen helemaal niets, komen we aan in een drukbezocht stadje waar de wielrenners hun begin- of eindpunt hebben van de klim naar de Puerto de la Morcuera. Wij gaan op een terrasje midden in het stadje zitten en genieten van alle drukte om ons heen. De terugweg gaat een stuk sneller, we dalen en voor Pinilla slaan we nog even naar rechts om nog een stukje langs het meer te fietsen, dat duurt niet lang, het pad wordt wel heel slecht. Terug bij de camper rusten we voldaan uit, genieten van het lekkere warme weer. ’s Avonds natuurlijk even alle ooievaars tellen, ze zijn vandaag weer lekker actief!

do

Geen lange rijdag vandaag, eerst moeten we een aantal cols nemen, een prachtig bergrit en daarna rijden we via de M600 naar de stad San Lorenzo de El Escorial, daar waar het wereldberoemde gebouwencomplex staat gebouwd in opdracht van koning Filips II van Spanje, het is een geheel van paleis, abdij en koninklijk mausoleum. De bedoeling is dat we door de drukke stad de juiste afslagen zien te vinden, je raadt het al, een afslag gemist en we rijden langs het gigantische complex en stranden bij een stenen poort die te smal is! Met wat verkeersregelwerk van mijn kant draaien we om en rijden uiteindelijk de drukte weer uit. Via de CL 505 op naar Navalperal de Pinares waar een loosplek is, weer uitstekend geregeld door dit dorp, alleen hier wil je niet overnachten tussen de flats. 6 Km. terug naar Las Navas del Marqués waar een P is hoog boven het stadje op 1.100m. bij een kerk en een kasteel. We staan onder de bomen bij een speelplaats en het lijkt hier geheel uitgestorven! Helemaal beneden is een restaurantje open voor wat koffie we eten daar zelfs een piepklein eclairtje bij, de tompouce van Koningsdag missen we toch wel! Terug boven, zo tegen 19:00 komt iedereen uit het huis tevoorschijn, vele kinderen komen met hun moeders spelen, een groep jongeren houdt hun sportavond, rondjes rennen, rekken en strekken, een groep mannen hangen vlakbij ons in een hoek. En dan horen een zacht geklingel dat steeds luider wordt, een grote schaapskudde met 2 herders en 2 honden komt de berg af lopen en nadat die hele meute door een nauw hek moet, gaan ze over het hele terrein grazen, het is een gekrioel van schapen. Een van de honden, een soort bordercollie,wordt helemaal wild bij het zien van een crossmotor en vliegt er als een gek achteraan. De herders en de andere hond vinden het allemaal best, ik maak foto’s en praat nog even met één van de herders. Zo’n tafereel van een kudde die uit de bergen komt heeft iets schilderachtigs, het plaatje is compleet. Na 21:00 keert de rust terug, iedereen gaat nog eten, wij gaan binnen zitten, het is al donker.

vr

Weer een dag hoog door de bergen, via de AV 504 door een landschap van kale bruine/ grijze kale bergen naar de N403, even genoeg gekronkeld! Het leuke is dat langs de weg overal waarschuwingsborden staan voor herten, die moeten meteen aangevuld worden met borden voor wielrenners die afdalen! Zij kunnen de bochten alleen maar ruim nemen en voor je het weet staan we tegenover elkaar, OEI! Dan via de AV 905 en AV 900 stijgen we naar 1.110m naar Villanueva de Avila waar een CP is met alle voorzieningen! We staan boven het dorpje kijken uit over de bergen van de Sierra de Gredos, ook hier zien we helemaal niemand. Tegen 18:00 lopen we naar beneden naar een klein restaurantje, van verre hoor je het geroezemoes, daar zitten dus de dorpelingen! In een overvolle kleine ruimte drinken we wat, het is er warm, gezellig en iedereen praat luid en zit aan de borrel!

zat

Vandaag zou het kunnen gaan regenen en onweren, we kijken op buienradar en zien dat de buien net onder ons langs gaan. We blijven nog een dag in Villanueva de Avila, we willen een stuk langs een beekje lopen en een menu del dia eten bij het hetzelfde restaurantje. AL met al zitten we om 14:30 aan een gereserveerd tafeltje, het is propvol binnen en dan begint het uitzoeken van het eten. Een zeer vriendelijke dame heeft op een klein papiertje 4 voor- en 4 hoofdgerechten geschreven, we pakken google translate erbij en komen er niet helemaal uit. De dame gaat bij een aantal gasten langs en vindt uiteindelijk een andere dame die wat Engels spreekt en ook met translate het menu verder uitlegt. De gastvrijheid is echt bijzonder en hartelijk! Al met al eten we een heerlijke maaltijd en na de menu del dia wandelen we nog een stukje. Leuk om gewoon eens een dagje in zo’n dorpje te blijven hangen en meemaken hoe een zaterdag verloopt.

zo

In Spanje heeft iedereen een lang weekend vrij, 1 mei is een nationale feestdag en voor de regio Madrid is 2 mei ook een vrije dag. Daar moeten we echt rekening mee houden, overal is het vol en erg druk, de winkels zijn gesloten! We willen Arenas de San Pedro bezoeken maar daar beginnen we niet aan, het is toeristisch en zal wel erg druk zijn, we rijden de CL 501 af naar het westen. We kronkelen door een aantal kleine dorpjes en stadjes, overal zitten de terrassen bomvol, geen plekje te vinden om wat koffie te drinken. We maken zelfs mee dat een CP in Valverde de la Vera vol staat, er geen plek meer vrij, dat hebben we nog niet meegemaakt! Uiteindelijk na een lange rit komen we uit bij El Lago, Piscina Natural vlak voor Jaraiz de la Vera. Wat een verrassing, hier is in de loop van een riviertje een zwembad gebouwd, het ijskoude water stroomt gewoon verder nadat de mensen ervan hebben genoten! Het water staat schrikbarend laag aan de peilstokken langs het bad zie je dat het normaal zeker een meter hoger moet staan. We staan samen met een aantal campers een nachtje bij het bad en genieten van alle reuring van de badgasten.

mei1

ma

Het is warm, de 30 graden halen we gemakkelijk, niet te veel rijden dus. Rond Plasencia zoeken we een P bij een stuwmeer maar dat valt tegen, te kleine plek, te veel afval, we kiezen voor een camping! Nou als daar dan toch staan dan maar meteen actie en wassen, alles in de machine, ophangen in de hitte, onder de luifel schuilen voor de zon en ’s avonds alles droog in de kastjes. Op de camping staan veel Nederlanders, we spreken met onze buren, voor geen goud gaan ze vrij kamperen heel eng allemaal. Onze ervaring na een nachtje camping is dat je helemaal niets meemaakt van de omgeving je spreekt alleen maar landgenoten maar we genieten wel van een heerlijke douche!

di

Vandaag willen we een lange tijd doorbrengen in Parque Nacional de Monfrague waar we gieren kunnen spotten. We pakken de bovenkant van het park van west naar oost en stoppen bij elke mirador, gelukkig is het helemaal niet druk dus kunnen we overal goed parkeren. Wat een feest is het de gieren in de lucht en op de rotsen te zien, samen met alle vogelaars lopen we gewoon over de weg, letten niet op het verkeer en proberen ook nog mooie foto’s te maken. We zien ook de zwarte ooievaars en midden op de weg staat een groot hert te dubben welk kant hij uit zal gaan. Na enkele uren zijn we tevreden en rijden we naar Serrejon waar een CP met voorzieningen is. Ja de CP is er, een grote kale dorre vlakte zonder enige beschutting en het is zeker 32 graden, dat wordt het niet. Na wat zoeken langs verschillende stuwmeren waar nog water in zit, komen we uit op een soort P bij een fabriek in Romangordo, het is echt drukkend heet. We parkeren de camper een beetje onder een boom, sluiten hem af en lopen een verrassend schoon, fris en vrolijk dorpje in naar bar centro social. Onderweg zien we in de straatjes dat alle garagedeuren zijn beschilderd met beeld van een beroep uit de agrarische sector wat een bijzondere sfeer geeft dat, op het Plaza Mayor staan standbeelden van spelende kinderen. In de bar, het dorpshuis van het dorpje, drinken we wat tussen alle kletsende dames deze keer. Terug bij de camper wachten we op wat koelte, na het eten wandelen we een stukje door de olijfbomen, terug bij de camper spreken we 2 dames waarvan er een Frans spreekt. Ze vinden het erg leuk om contact te zoeken, ze praten volop over het dorpje, vertellen dat er over een week een groots feest is waarbij de strijd tussen de Engelsen en Fransen wordt nagespeeld op het Plaza Mayor, de Engelse kolonel sneuvelt en de Fransen vieren de overwinning. Ook nu valt op hoe gastvrij en vriendelijk de Spanjaarden zijn, ze vinden het geen enkel probleem dat je op zo’n plekje gaat staan, ze helpen je zelfs om een nog betere plaats voor je te zoeken! De nacht wordt ruw verstoord door blaffende honden, de kerkklokken en vroeg in de ochtend zijn 3 hanen van plan het tegen elkaar op te nemen, wat een herrie maken die beesten!

woe

Arno wil graag Trujillo zien een stadje boven op een rots gebouwd. We rijden over A5 naar de arena van het stadje waar meerdere campers staan. Van daaruit is het een kwartiertje lopen naar Plaza Mayor waar we tot onze verrassing het hele plein vol staat met kramen die afgebroken worden. Er is afgelopen weekend een grote markt van kazen geweest, een product dat naast de Jamon in deze streek grote bekendheid heeft. Wel jammer, we krijgen geen goed beeld van het oude centrum, op de torens wel weer overal ooievaars. We drinken wat en gaan verder naar een CP bij Montanchez die afgelopen jaar de prijs heeft gewonnen als beste CP in Spanje. De eigenaars zijn een stel uit Nederland, de CP is sinds 2 jaar open, het ziet er echt zeer verzorgd uit hier. Onderweg, wanneer we Trujillo verlaten, denk je dat je in de verte een enorm stuwmeer ziet maar het zijn eindeloze rijen zonnepanelen, kilometers lang en breed echt een enorme vlakte. Verder is het landschap glooiend, verdord gras, overal staan steeneiken soms zien we wat koeien rondlopen. Hier zie je wat droogte doet met het land, het is echt een zeer dringend en groot probleem. Gisteren hoorden we van de 2 dames dat het sinds afgelopen september tot nu toe alleen met Kerst wat geregend heeft en dat het uitzonderlijk warm is. Vandaag hebben we geluk dat er wind staat en is de hitte goed te verdragen. De CP is echt uitstekend, wel heel veel Nederlanders hier soms een Spanjaard of Duitster, de maand juli sluiten ze het terrein want dan is het echt te heet hier.

• 06 Mei 2023 - 09:24

Ellen En Herman :

Dat te veel aan warmte willen we wel inleveren voor wat regen.

De vele velden met zonnepanelen herkennen wij wel, ook de windmolens boven op de bergen. Jammer voor al het natuurschoon, maar helaas nodig.

Mooie tijd verder

Ellen en Herman

• 06 Mei 2023 - 09:24

Ellen En Herman :

Dat te veel aan warmte willen we wel inleveren voor wat regen.