op weg naar huis - Reisverslag uit Goes, Nederland van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu op weg naar huis - Reisverslag uit Goes, Nederland van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu

op weg naar huis

Door: stance

Blijf op de hoogte en volg Stance en Arno

17 Mei 2022 | Nederland, Goes

zo

Vanmorgen hebben we alles goed voorbereid op google Maps en de Mio, we gaan nu echt een route rijden zonder stops. Het lukt prima, we fietsen door een groot bosgebied, langs weiden en akkers en komen aan in de bovenstad van Carnac. Voordat je de stad in rijdt, zie grote vlaktes vol met menhirs, er zijn er 300 in totaal. Het stadje is stil op wat lunchterrassen na, we dalen af naar het stranddeel en daar is het gezellig druk. Het strand is groot, ruim, geel zand gelegen in een baai, het kan zomaar een strand in Spanje zijn! We zitten een tijdje aan de boulevard, lekker in de zon en een beetje wind, genieten van het plaatje. Daarna fietsen we weer terug naar de camping, een geslaagde tocht!

Ma

Vandaag gaan we weer een keer naar een P bij de zee, we rijden naar Cap Raguénez, onder Névez, bij Plage de Tahiti. Eerst even boodschappen doen en om 10.30 staan we al op een grote P met 2 andere campers. We kijken zo uit op de zee, het is prachtig weer, wel warm! We gaan een stuk kustroute, GR 34, lopen vanuit de camping naar Rospico, een tocht van in totaal 15 km. Eerst lopen we over Plage Tahiti, werkelijk een Bounty strand en dan door op en neer naar Rospico. Het valt tegen, het is echt warm en weinig wind, het klauteren gaat minder soepel dan gedacht, maar dan nog is het echt de moeite waard. Terug bij de P zijn alle plekken bezet, we staan nu met 13 campers, één Nederlander de rest Fransen. Tegen de avond steekt er een koude wind op, we moeten binnen zitten. Op deze P mag je 24 uur staan iets verderop kun je op een P 48 uur staan, ik denk dat het schuiven wordt naar de volgende plek. Wij gaan door.

di

Door naar Concarneau, naar een kleine camping, Les verts de 4 sardines, net buiten de stad. We zijn er al vroeg en de receptie is nog niet open. Even later komt een oudere dame ons verwelkomen, ze is uiterst vriendelijk, geeft alle informatie over de hele streek, ze vertrekt pas als haar dochter het na een tijdje overneemt. We fietsen via een voie verte zo de stad in, dat is echt een prima plan! Beneden aangekomen bij de haven is het een drukte van jewelste, voor ons in ieder geval we zijn de drukte niet meer gewend. Na wat rondkijken bij de grote haven fietsen we naar de burcht, een geheel ommuurde stad grenzend aan de haven. Ja wat vind je daar nu van? Binnen zijn nauwe straatjes volgebouwd met hoge huizen op het einde een kerk en een plein over de muren kun je een stukje lopen. Wat mij tegenvalt is dat je alleen maar langs vele toeristenwinkeltjes loopt, je ziet niet veel van de oorspronkelijke stad dat vind ik niet interessant, Arno vindt het wel gezellig om in de drukte te zijn. Na de burcht rijden we nog even naar een ander deel van de stad met pleinen maar dat is niet zo indrukwekkend. We gaan weer naar de camping en genieten daar van een heerlijk middagje lezen in de zon.

wo

Komend weekend willen we weer thuis zijn, er staan voor de week erop allerlei afspraken gepland. We verlaten op dit punt Bretagne, vanuit hier moeten we een volgende keer de draad weer oppakken. We rijden 300 km naar Normandië naar het stadje Villedieu les Poeles net ver van Le Mont Saint Michel. Dit stadje is echt zo de moeite waard om te bekijken! Die middag wandelen we even naar de bakker en weer terug, binnen 10 minuten sta je midden in de stad.

do

Na de koffie gaan we op stap om Villedieu les Poeles te bezoeken. Villedieu heeft het label van Ville er Métiers d’art wegens haar grote artisanale traditie rond koper en dit sinds de middeleeuwen: gieterij, smederij, koperslagerij koper smelterij. Daarnaast werd hier hout bewerkt, er werd kantwerk gemaakt en werden klokken gemaakt, die van de Notre-Dame komen hier vandaan. Er zijn vele musea te bezoeken, sommigen bieden de kans om het ambacht te bewonderen. Wij gaan vooral door de straatjes en buurtjes lopen. In een deel van de stad dat van de Métiers loop je door een zo te zien gewoon nauw straatje maar om de zoveel huizen staat een bordje met Court …Dan sla je af een klein steegje in en kom je terecht op een soort pleintje met hoge huizen waar beneden de ateliers waren en boven de woonhuizen van de arbeiders. Beneden loopt een riviertje en het water werd gebruikt voor al de werkzaamheden. Interessant om te zien hoe een hele bevolkingsgroep daar samen leefde achter de voorgevels, wat voor armoede daar heerste is te zien op de vele foto’s aan de muren. Verder in de stad zijn vele mooie huizen rijkelijk versierd, een groot plein met standbeeld en fontein, helaas mogen de auto’s daar rijden. Na uren zwerven belanden we in een Salon de Thé, we komen binnen in een puur Engelse omgeving van rozen aan de muur, overal zitjes met oude meubels, vele potten met gedroogde thee, kasten vol met serviezen met bloemetjes, en gelukkig voor Arno ook een koffiezetapparaat. Hier drinken we koffie en thee, met rabarberstaart heerlijk. We gaan terug naar de camping, eind van de middag halen we onze boodschappen nog even in de stad. ’s Avonds loopt de camping helemaal vol met grote campers, een groep van 8 wagens gaat om ons heen staan, ze sluiten vanavond hun groepsreis door Normandië af. Eerst komt de leider zich omstandig verontschuldigen dat ze misschien wat herrie zullen maken vanwege een palaver en een barbecue, ze lopen allemaal langs onze camper. Daarna volgen nog meer groepsleden die zich allemaal verontschuldigen voor de eventuele overlast. Nou de leeftijd is gemiddeld tegen de tachtig, zo erg zullen ze toch niet tekeer gaan? Na 21.00 zit iedereen weer in de camper, we hebben er niets van gehoord.

vrij

Door naar een CP in Fervaches, een gehucht van misschien 10 huizen.Deze CP is werkelijk geweldig, de plaatsen zijn ruim, er is water en er staan vuilnisbakken, alles is prima onderhouden en we staan midden in de natuur en vlakbij de voie verte. We zijn er al vroeg, pakken de fietsen en rijden via de voie verte richting Saint-Lo, een tocht van 60 km heen en terug. Het pad is prima, we fietsen langs het riviertje de Vire en komen soms door een gehuchtje dan weer langs een school voor cano, dan weer langs boerderijen. Zeer afwisselend en helemaal zonder enig verkeer onderweg. In Saint-Lo aangekomen zoeken we naar het centrum, we vinden het niet, we kijken op Maps! Er is een ommuurd deel, maar verder is het hele centrum opnieuw opgebouwd, het is volledig platgebombardeerd in 1944. We zouden nog de stoeterij kunnen bekijken en een museum maar daar hebben we nu geen tijd voor. Na de lunch fietsen we terug, nog een keer genieten van deze tocht. De laatste uren in de middag zitten we in de warmte van de zon, morgen weer een stukje verder. Maar dat loopt anders, nadat we ons gewassen hebben, begeeft de waterpomp het en dat is wel lastig. Geen water uit de kraan, geen spoelen in de wc. Arno kan het wel gaan uitzoeken maar dat doet hij liever thuis. Dus plan B, we rijden morgen de laatste 600 km naar huis.

zat

De terugreis gaat uitstekend, het is niet druk, alleen bij Lille wat meer verkeer, we zijn om 1645 thuis in Kapelle. We hebben een heerlijke tijd gehad in Bretagne, geen spijt dat we de switch van Spanje naar deze streek hebben gedaan. De fransen zijn erg vriendelijk, beleefd, belangstellend, het weer is heerlijk geweest, al met al Bretagne is een mooie vakantiebestemming!