start met hobbels - Reisverslag uit Lindau, Duitsland van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu start met hobbels - Reisverslag uit Lindau, Duitsland van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu

start met hobbels

Door: stance

Blijf op de hoogte en volg Stance en Arno

05 September 2016 | Duitsland, Lindau

zo Aug 28 Westhofen. We moeten ons vertrek even uitstellen want het uitzwaai comité (Ivan, Marjan en de kids) is nog niet klaar! Na een zware ‘Kapelse Dag- nacht’ is opstaan voor het jonge gezin ook een dingetje! Maar goed eenmaal op weg hebben we het plan om rustig maar Koblenz te rijden genoeg voor de eerste dag. We rijden daar zonder enig probleem naar toe, buiten is het 35 graden, de airco werkt uitstekend, we gaan verder! Arno vindt een camperplaats in Westhofen en 1 ½ uur later rijden we het dorp in. Op weg naar de plaats worden steeds meer dingen bekend, de straatjes, het pleintje, de plek zelf. Hier hebben we vorig jaar, op weg naar een laatste afscheid van Toon in het ziekenhuis, even ’s avonds wat gegeten voordat we doorgereden zijn naar huis. Alles van die avond, het gesprek met Bob, het ziekenhuis, de begrafenis, het verdriet, alles komt keihard weer boven. We zitten nauwelijks op onze stoel, gaan de kanonnen ter verdrijven van de vogels af, weer komt Toon, een fervent jager, helemaal binnen. Ik moet even huilen, Arno is ontdaan! ’s Avonds loop ik door de wijnvelden, geniet ik van de heuvels met de wijnstruiken met volle trossen witte en rode druiven. Het is achteraf goed om zo te starten.
ma 29 Heidelberg. We rijden vanaf nu via rode/gele/ witte weggetjes, geen Autobahn meer! We hebben een mooie route gevonden, dat zegt de gids. Dat valt achteraf tegen, we zien veel industrie, stadjes en vanaf de start van de trip is een bord zeer aanwezig: UMLEITUNG! Overal en nergens zijn de Duitsers de wegen aan het opknappen. Na aankomst op de camping, 5 km buiten Heidelberg, vinden we een plekje aan de oever van de Neckar, een zeer druk bevaren rivier. Die middag fietsen we naar de stad, we bezoeken het Heidelberger Schloss daarvoor nemen we de Bergbahn. Het kasteel is gebouwd met rode natuursteen en krijgt daardoor een mooie warme kleur. De buitenkant is al een indrukwekkende ruïne met halve torens, hoge muren en terrassen van waar je een mooi uitzicht hebt op de stad. Via 2 poorten loop je het binnenhof op waar een aantal indrukwekkende gebouwen staan sommige met zuilen, beelden, een hoge gevel van 5 verdiepingen met daarin alleen maar lege ramen. Alles straalt uit dat dit een enorm groot geheel is geweest. In een ruimte is een gigantisch wijnvat te bewonderen. Na 2 uur ronddwalen lopen we terug naar de stad, drinken wat en rijden terug naar de camping.
di 30 Het weer is heerlijk, ‘s ochtends zitten we aan de over en kijken we naar alles wat voorbij komt varen. De middag besteden we aan een rondje door Heidelberg lopen, over de markten met de mooie herenhuizen, de kerken, de lange Hauptstrasse met de winkeltjes en de vele terrasjes. Er hangt ondanks de vele toeristen een heel gezellig, gemoedelijk, rustig sfeertje, wat een prettige stad! Tegen de avond fietsen we naar Marieke (dochter van mijn zus Maria) en Luuk, zij wonen hier al een jaar ivm promotie onderzoek. We eten op hun terras en praten volop over hun plannen. Na een heerlijke maaltijd, dankjewel, terug naar de camping.
woe 31 We willen het Schwarzwald wel eens zien, we stippelen een route uit via gele/witte weggetjes met als doel om Schiltach te bekijken. Nou na 10 km hebben we de U al te pakken, een van vele die dag! Bij een van die omleidingen rijden we gewoon achter de lijnbus aan, alle verbodsborden negerend. Over smalle en uiterst smalle paadjes zien we vele mooie gehuchtjes, landerijen, donkere bossen, loofbomen in herfsttinten, de route is verrassend mooi! Na een extra uur zwerven komen we uit op een P aan een riviertje bij het dorpje Schiltach. De omschrijving van de gids: een pittoresk stadje, een sterk hellende Marktplatz vol met prachtige vakwerkhuizen met allerlei kleuren, het klopt helemaal. Dit is zo’n plaatsje dat gewoon bewoond is, geen toeristische toestanden echt de moeite waard om te bezoeken. ’s Avonds eten we een schnitzel bij zum alten Fritz! Naast ons staat een camper met een ouder Duits stel, zij geven ons een aantal tips over plekjes in Zuid Duitsland.
do Sep 1 We gaan nav de tips van gisteravond naar Beuron, daar is een gloednieuwe camperplaats bij een groot klooster én je kunt er langs de Donau fietsen! Ook vandaag rijden we door een prachtig landschap, groene dalen, donkere bossen, de Umleitungen, daar raken we aangewend! Die middag fietsen we een wonderschone route langs de Donau, het grindpad loopt door een kloof, aan beide zijden witte hoge rotsen, donker bos, groene weiden, de smalle heldere rivier. Dit is een tocht die we nooit zelf hadden ontdekt, leuk! Vannacht slapen we helemaal alleen op de grote camperplaats, heerlijk rustig.
vrij 2 Vandaag willen we maar 45 km rijden naar Uberlingen aan de Bodensee. Dat meer kennen we niet en er schijnen aan de Noordoever leuke dorpjes te zijn én er is een fietspad. Zo’n korte afstand dat moet toch helemaal vanzelf gaan, nee hoor na 5 km al een U maar het valt mee. We rijden het Schwarzwald uit en dalen af naar de Bodensee, de camperplaats is een groot grasveld achter het ziekenhuis, gezellig druk. We fietsen zo’n 25 km langs de oever van het meer naar Meersburg en terug. Het is dat we dit eens willen meemaken maar het is ons ding niet: het meer zelf zie je nauwelijks, overal is het erg vol en druk, Meersburg heeft niets wat Schiltach wel heeft, dus dag Bodensee!
zat 3 Tja soms kom je terug op uitspraken uit het verleden! We gaan naar Oostenrijk, naar Immst om op de camping te wassen/douchen/2 nachten niksen! Op weg dus, na 5 minuten: op het scherm van de Garmin vertraging die duurt 20 minuten. Dus snel naar links landinwaarts om alles te omzeilen, boodschappen te halen en dan door te gaan. Na 30 minuten, we willen terug naar onze weg, rechtsaf, komt er een enorme rij auto’s aan, dus mee naar links en doormodderen door steegjes weggetjes kronkelpaadjes. Uiteindelijk rijden we helemaal fout, moeten we scherp naar links omkeren. Dan het volgende, de camper begint op en neer te schudden! Dit hadden we gisteren ook al even we dachten dat het het wegdek was. Maar dit blijft aanhouden, we rijden naar de dichtbij zijnde stad naar een Esso station in Lindau. We vragen naar een garage, die zit dus vast aan dit station, het is Auto Haus Stadler. Meteen komt een monteur kijken, daarna komt de chef werkplaats dan ontmoeten we Frau Stadler, iedereen is zeer behulpzaam, waarschijnlijk is een schokdemper kapot. Via ANWB besluiten we in te gaan op het voorstel van de garage: niet meer rijden, camper op P van woonwinkel naast garage plaatsen en wachten tot maandag!! Er is van alles te doen in Lindau dus dat moet goed gaan! Daar staan we dan, op een openbare P, geen stroom, nauwelijks water, bloedheet! We sluiten de boel af en fietsen naar de stad waar vele toeristen uit Oostenrijk en Zwitserland ronddwalen. In de haven is het een komen en gaan van boten vanaf de Bodensee, het is een grootschalig gebeuren. De haveningang is vrij nauw aan de ene kant staat een mooie oude vuurtoren aan de andere zijde een zuil met een leeuw erop, het havengebied is trouwens gezellig vol terrassen, hotels, restaurants, winkeltjes, muzikanten. Rond 18.00 zitten we uit te puffen op zo’n terras en tot ons groot genoegen komen drie muziekkorpsen langs gelopen uit Schwaben, Zwitserland en Schotland. De eerste twee natuurlijk met alles wat Zuid Duits is: hoedjes, lederhosen, dirndl, en een echte doedelzak band. Samen geven ze een uitstekend concert van zeker twee uur, die combinatie van muziekstijlen en instrumenten klinkt werkelijk verrassend goed! Die nacht slapen we aan de achterkant van de woonwinkel even geen last van het verkeer, we lijken echt zwervers!
zo 4 Vandaag, na een warme nacht, pakken we de boot naar Bregenz, de Bergbahn naar boven. We gaan uit van een heerlijk rustig wandelgebied met uitzicht op alle hoge toppen in Oostenrijk en Zwitserland. Een drukte daar boven! Er is een hardloopwedstrijd bezig van beneden naar boven de eerste loper komt net aan, heel veel volk staat hem toe te juichen. Oké dan gaan we een stuk wandelen stevig op en neer en uitzicht is prachtig, wel wat heiig maar helder. Na 2 uur dalen we weer af, nemen de boot terug en fietsen richting Wasserburg, een dorpje aan het meer. Ook hier is het druk en gemutlich aan het piepkleine haventje. We fietsen terug, de lucht wordt dreigend, de hitte is tropisch. Nog geen 3 minuten zitten we in de camper en barsten de buien los, uiteindelijk blijft het ongeveer 10 uur achter elkaar regenen!
ma 5 Om 08.00 staan we voor de garagedeur, de monteur gaat zijn oordeel vellen het is zeer waarschijnlijk een aandrijfstang die kapot is, welke van de 2 weet hij niet, we moeten echt naar een Fiat garage in Wangen. Dan begint het circus van ANWB en ADAC, transport naar Wangen, overnachtingen regelen, tijdelijk ander vervoer voor ons, Frau Stadler doet fanatiek mee zij wil echt alles zo goed mogelijk regelen. Helaas de raderen van alle partijen draaien stroef, vanmiddag om 15.00 of later kunnen we wat meer te weten komen!

• 05 September 2016 - 20:39

Karola Kiel:

Leuk om te lezen waar jullie naar toe zijn gegaan.
    Schiltach hebben wij in de meivakantie ook bezocht.
    Erg mooi idd.
    Hoop voor jullie dat de camper snel gemaakt kan worden!
    Onze camper staat nog in Poitiers - wordt gerepatrieerd naar Nederland
    De koppeling of versnellingsbak is kapot, de garage kon/wilde het niet snel maken.
    Met de tgv naar huis gegaan afgelopen week.
    Groetjes

• 06 September 2016 - 04:26

Elly:

Nou, inderdaad een reis met hobbels, maar niettemin hebben jullie alweer een aantal fraaie dingen gezien.
    Wij zitten inmiddels op Bali, bij Hanko. Boven mijn hoofd zit een gekko die net z'n tokeh-roep heeft laten horen! Maandag a.s. vliegen we naar Makassar en beginnen we aan onze rondreis over Sulawesi. Maar nu is het heerlijk genieten van Tobias en gezellig bij de kinderen zijn!
    Groetjes en hopelijk is de camper snel gerepareerd.

• 07 September 2016 - 19:26

Leny:

Julie maken in ieder geval een hoop mee en is het beslist geen saaie vakentiereis.
    groetjes vanuit het warme Pijnacker