via Duitsland naar Slovenie, de eerste week gehad. - Reisverslag uit Gozd Martuljek, Slovenië van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu via Duitsland naar Slovenie, de eerste week gehad. - Reisverslag uit Gozd Martuljek, Slovenië van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu

via Duitsland naar Slovenie, de eerste week gehad.

Door: stance

Blijf op de hoogte en volg Stance en Arno

27 April 2019 | Slovenië, Gozd Martuljek

Camperreis 20 april – 18 juni 2019 deel 1 van Kapelle naar Lefkas, Griekenland
Za 2004 Kapelle Vertrek richting Maria Brull, moeder van Ralf, in Eygelshoven. Daar krijgen we een heerlijke lunch aangeboden, een prima start! De vlaai is verrukkelijk!!! Rond 1330 vertrekken we richting Mainz, we willen zeker de 400 km halen. Dat lukt, we komen op een prima cp in Stromberg terecht, voor ons de Brandweerkazerne, naast ons aan de ene kant de school, aan de andere kant de Lidl, bakker en drankenhandel, benzinestation, 3 minuten van de snelweg rijden.
Zo 21 Bad Aibling Om 0900 op naar een cp achter München, dat houdt in zeker 500km rijden. Het verkeer loopt op Paaszondag goed door, vele auto’s richting het Westen, geen vrachtwagens dat is de grootste winst. Een paar grote stukken met Baustellen maar die zorgen dus niet voor files. Rond 1530 arriveren we op de cp in Bad Aibling, een kuuroord 94 km van Salzburg vandaan. De cp staat bomvol, gelukkig komt er nog net 1 plek vrij. We wandelen het dorpje in, drinken wat op een gezellig pleintje, ’s avonds kijken we hoe Matthieu de Amstel Gold wint!!.
Ma 22 Salzburg Salzburg wordt de eerste serieuze stop, een prachtige stad, mooier dan Wenen wordt gezegd. We rijden naar de camping Nord Sam, die zou al een ASCI prijs hebben, nee dus volgens een meneer, dat gaat pas 1 mei in! Bij het afrekenen krijgen we alsnog korting van een andere mevrouw! We zoeken een plekje, klein en smal. Na de lunch fietsen we 5 km langs eerst een klein beekje en later langs de brede woest stromende Salzach naar Salzburg. Op een gegeven moment denken we dat we het centrum bereikt hebben en vragen een dame waar we nou precies zijn! Nou links van ons staat het Schloss Mirabell en de Mirabellgarten van Franz Jozef en als we dat allemaal gezien hebben, dan moeten we de brug oversteken en komen we in het oude deel van de stad. Het Schloss is mooi, groots, wit en de Garten staat vol bloeiende tulpen en andere bloemen (Keukenhof in het klein). In de verte doemt de witte vesting op. We wandelen, samen met zeer veel andere toeristen over het kasteel terrein, het is indrukwekkend mooi. Daarna op de fiets over een van de bruggen en we komen uit op de Mozartplatz, Mozart staat er groots op!. Vandaag is het even proeven aan de stad, morgen gaan we een rondwandeling maken. De pleinen zijn groot, mooi, de gouden bal met een persoon erop is een eyecatcher. De sfeer is gemoedelijk, de vele toeristen lopen in groepen rond, geen gehaast, geen verkeer, heel gemὕtlich.
Di 23 Via de site van Europareizen.be hebben we een rondwandeling van Salzburg gedownload. De start is de FestungsBahn naar Festung Hohensalzburg, tot 11.00 is de Fὕrstensahl open en die willen we zien. Dus om 0930 staan we bij de gondelbaan en snel zijn we boven. De Fὕrstensahl is idd prachtig, donker hout, een plafond van vierkantjes die een zeer bijzondere blauwe kleur hebben, gouden versierselen, een deel van de kleinere ruimtes worden op dit moment gerestaureerd. We wandelen nog een hele tijd rond in en om deze vesting, een van de grootste van Europa. Het uitzicht op Salzburg is mooi, de stad bestaat uit pleinen, kerken, paleizen allemaal in lichte kleuren, de Salzach stroomt erdoor heen. Terug in de benedenstad lopen we van de ene wijk naar de volgende, wat een mooie kerken staan er, wat een mooi museum, fonteinen, maar ook alles in het teken van Mozart en Sound of Music. De vele groepen toeristen hinderen ons niet, er is genoeg ruimte en als je de randen van de stad bekijkt, ben je helemaal alleen. Wij kennen Wenen niet, deze stad vinden we zeer de moeite waard om er 2 dagen rond te dwalen.
Wo 24 Aigen/Ennstal Gemeente Aigen/Ennstal, camping Putterersee. Vanuit de camping rijden we een klein stukje autobahn, bij afslag 274 naar de 158 die we volgen tot Bad Ischl, daarna de 145 naar Prὕgg en dan de eerste afslag op de 320 het Ennstal in richting Aigen. Het weer is ongelooflijk prachtig, stralend blauwe lucht, 22 graden, bloesem en frisgroene blaadjes aan de bomen, besneeuwde bergtoppen, we rijden het hele stuk door een filmdecor. Op de pas bij Pötschenhöhe ligt nog redelijk wat sneeuw, de koeien staan nog op stal. Rond lunchtijd komen we aan op de camping: een enorm grote weidevlakte aflopend naar de Putterersee, een veenmeer. Dit terrein is in het bezit van de familie Steiner, de 2e en 3e generatie beheert nu de camping, ze kiezen ervoor geen afbakeningen te maken alleen wat strepen op het gras geven de plaatsen aan. Het effect is echt fantastisch, voor ons het meer en de witte bergen, links hoge bergen, achter ons de steile weilanden met koeien en de grote boerenhoeve van de familie. Ze hebben sinds kort een uitstekend sanitair gebouw geplaatst, al met al wauw! We melden ons aan, we hebben geluk, gewoonlijk ga je gewoon ergens staan en om 19.30 pὕnktlich komt dhr. Steiner om alle gegevens te verzamelen. Na de lunch gaan we gewoonweg heerlijk genieten van het prachtige weer, het is warm maar gedurende de middag steekt de Föhn op en die knalt keihard door het dal, je waait zowat van je stoel! Arno zit weer zoals gewoonlijk op het dak en rommelt aan de schotel, het werkt wéér niet goed!! Na hulp uit NL dat niet werkt, geeft hij het op☹. BVN moet voldoende zijn dan maar.
Do 25 Vandaag start ik de dag vroeg met fotograferen van spiegelbeelden in het meer, zo mooi! We kletsen verder de ochtend met achterburen die óók richting Griekenland gaan. Dat is al de derde keer dat we mensen ontmoeten die doorreizen naar het zuiden! ’s Middags fietsen we via een onverhard pad langs de Enns naar Liezen en terug. Heerlijk warm, rondkijkend naar de bergen om ons heen, de groene weilanden, het kolkende water, we genieten! In totaal is het een tocht van 30km, geen klimpartijen! Liezen is niet zo interessant, na wat drinken op en terrasje, heel erg duur in Oostenrijk!, terug naar de camper. Ook nu weer raast een keiharde wind over de camping, rond 19.00 wordt het rustig en valt de nacht in. We betalen en gaan morgen verder.
Vr 26 Ferlach Richting Klagenfurt en daaronder naar een cp in Ferlach. Eerst even de Autobhan tot Trieben en dan de 114 naar St Georgen ob Judenburg dan de 317 richting Kagenfurt en verder de 91 naar Ferlach. De 114 is weer een prachtige route door het Oostenrijkse land, minder fotogeniek omdat er flink wat bewolking is. Het tweede deel, de 317 is minder, er zijn veel wegwerkzaamheden, er rijden veel vrachtwagens, we gaan het mooie gebied uit. Dwars door Klagenfurt is geen enkel probleem en daarna zijn we zo in Ferlach. De cp is zeer ruim zonder verdere opsmuk, je hebt er 8 uur stroom voor 1 euro en betaalt 4 euro voor 24 uur. ‘s Middags willen we naar de Tscheppasschlucht fietsen, maar 5 km verderop. Maar de eerste buien vallen net als we 2 km gefietst hebben, het blijft regenen dus terug naar de camper, morgen kunnen we er ook heen rijden. ’s Avonds eten we in een Gasthof, je komt binnen in het rookdeel en moet een niet-rokers deel in een uithoek zoeken, waar het natuurlijk heel erg riekt naar rook! Vreemd dat dit hier nog mogelijk is. Het eten was heerlijk, even genieten van niet koken!
Za 2704 Godz Martuljek Vanaf Ferlach is het via de Loiblpass een uur rijden naar Bled. De weg naar de pas staat bekend als steil, wordt door sommige camperaars afgeraden. We gaan het proberen en idd 2 of 3 delen naar boven zijn steil maar in z’n 2 naar boven, rustig doorgaan, geen enkel probleem! Boven hebben we een schitterend uitzicht op hoge besneeuwde rotsen. Wij kunnen bij de grens zo doorrijden, de bestuurders uit Slovenië worden allemaal gecontroleerd, een behoorlijke file tot gevolg. De weg naar beneden naar de E61 is uiterst gemakkelijk, na een half uurtje rijden we Bled binnen. Het is al vanaf het begin druk en naarmate we bij het meer uitkomen, groeit het aantal touringcars, campers, caravans schrikbarend. Langs het meer wandelen massa’s mensen het is een groot gekrioel, dus samengevat wij gaan hier niet blijven! Op weg terug naar de E 61 en dan richting Godz Martuljek naar het westen. Bij dit dorp ligt een camping naast een spa-hotel, camping Špik genaamd. Wij kijken uit op de hoge besneeuwde toppen van het Triglavski Narodni Park, er zijn volop mogelijkheden om te fietsen of wandelen. Voorlopig staan we hier zeker 2 nachten, voor morgen en maandagochtend wordt er 100% sneeuw en regen verwacht, dat wordt een pas op de plaats, we zijn benieuwd! Vandaag fietsen we licht stijgend over een Sloveense versie van voie verte naar Kranjska Gora en daarna door naar Rateče. Dat halen we niet, er komen weer zeer donkere wolken aan, het gaat spetteren en de temperatuur daalt flink dus omkeren. Op de terugweg slaan we nog even rechtsaf naar het gletsjermeer van Jasna, dus even stevig klimmen. Het meer is mooi, die groene kleur van het gletsjerwater, de witte stenen en gruis, de hoge bergen, de moeite waard. Terug op de camping genieten we nog van een heerlijk warme zon… op naar de sneeuw van morgen!!
Nog 1 puntje, Arno hoeft nu even niet het dak op: hij heeft Astra 1 gevonden!!!!

• 27 April 2019 - 18:02

Maria:

Jullie reis is al goed begonnen. Veel gezien en mooi foto’s gemaakt, ga zo door

• 28 April 2019 - 10:01

Leny:

Weer erg leuk geschreven Stance en ik zie het weer helemaal voor je. Hier nu ook slecht weer dus ook binnenblijven. Goede reis verder. Groetjes

• 28 April 2019 - 11:39

Karola:

Hopelijk wordt het snel beter weer daar!
    Eindelijk lekker tv kijken dan!
    Groetjes vanuit Zingst aan de Oostzee.

• 28 April 2019 - 17:10

Elly:

Wat een boeiende en uitdagende start van de reis met al die weersvarianten. Ik ben benieuwd naar de hoeveelheid sneeuw die er gaat vallen! En verder hebben jullie alweer heel wat mooie dingen gezien. Weer erg leuk om jullie reis mee te beleven!

• 05 Mei 2019 - 08:04

Hilde:

Beetje verlate reactie....maar weer leuk om mee te reizen! Ik zal Salzburg op het lijstje zetten. Ik vind Wenen al een mooie stad, dus dan moet het zeker de moeite waard zijn. Ik ga gauw weer verder lezen!