Horst aan de Maas - Reisverslag uit Horst, Nederland van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu Horst aan de Maas - Reisverslag uit Horst, Nederland van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu

Horst aan de Maas

Door: stance

Blijf op de hoogte en volg Stance en Arno

25 April 2021 | Nederland, Horst

woe 21 Camping landgoed de Gortmeule in Horst.
Afgelopen 2 dagen is de camper nagekeken, bijna alle gebreken zijn verholpen alleen de schotel werkt nog niet. Ik heb ondertussen een prikafspraak gemaakt voor 1 mei, dus dan moeten we weer thuis zijn. We starten op de camping van landgoed de Gortmeule in Horst Noord Limburg (Gortmeule omdat er op deze plek gerst tot gort gemalen werd door een rosmolen, een molen die door een paard werd aangedreven). We komen aan via een zandpad en zien een oude witte boerderij van rond 1600 met daarom heen vele oude fruitbomen, struiken en planten en dieren die daar rondscharrelen, met name de 3 parelhoenders, een witte en twee grijze, trekken veel aandacht. De eigenaren willen hun terrein zo natuurlijk mogelijk houden, ze hebben overal perken met wilde bloemen aangelegd voor de bijen, nestkasten hangen tegen de muren, er is een nest van een kerkuil, en nog een nest van een anders soort uil, de zwaluwen vliegen zo de schuur in naar hun nestjes. Rondom het huis staan op hoeken oude spullen van vroeger, het plaatje is echt bijzonder. Verder staat er naast de boerderij een schuur opgetrokken uit riet, een historisch belangrijk monument. Het is een klein paradijsje in een gebied vol kassenbouw. Na een uitgebreide rondleiding van Ton de eigenaar gaan we in het zonnetje zitten en genieten van vooral de vogels die luidkeels zingen. Morgen gaan we fietstochten voorbereiden.
22 Fietsen richting het noordoosten is de bedoeling, Venray laten we links liggen. Van Castenray naar Oirlo, Oostrum, Geysteren, Wanssum. Het eerste deel is niet zo interessant we zien vele grote bedrijven gerelateerd aan landbouw, plantenkwekerijen, veehouderijen en kassen. Kenmerkend voor deze streek zijn de vele velden vol zwart of wit plastic, hieronder liggen de aspergebedden. Ligt zwart boven dan worden de asperges extra verwarmd en de groei gestimuleerd, bij wit net andersom, wit weerkaatst de warmte. We zien grote groepen arbeiders die bezig zijn met het draaien van het plastic, dan moeten de asperges ook nog gestoken worden. We snappen nu hoe arbeidsintensief deze teelt is en waarom de prijs zo hoog is. Vanaf Wanssum fietsen we een prachtige tocht door de uiterwaarden van de Maas, het fietspad loopt over de oevers van de Maas, we rijden over een grote zandvlakte waarop soms groepjes hoge bomen staan, echt heel bijzonder om te doen. Wat een enorme ruimte krijgt de rivier hier, de provincie is een geheel nieuw fietsproject aan het ontwikkelen van mooie paden die kronkelen door het gebied. Via Gun, Tiernray fietsen we terug naar de camping. Een tocht van 50 km, zeer de moeite waard! Tot 18:30 genieten we voor onze camper in de zon, eten we buiten, konijntjes huppelen in grote getalen rond. De drie eerder genoemde parelhoenders racen regelmatig voor onze tent langs, de witte voorop de grijze er achteraan. Mijn eerste gedachte: moeder met 2 jongen maar dat blijkt heel anders te zijn. De drie dieren zijn op een of andere manier familie van elkaar en de twee grijze hebben een grote hekel aan de witte en die jagen ze de hele dag op, pure discriminatie zegt Ton de eigenaar!
23 We fietsen dezelfde route die we gisteren op de terugweg hebben gedaan: langs de Groote molenbeek naar Tienray, doorsteken naar Keuter via Blitterswijck, langs de Maas de brug over naar Well. Deze tocht kun je echt een aantal keren fietsen, zo’n mooi gebied de uiterwaarden van de Maas! Vanaf Well fietsen we het grootste deel direct langs de Maas en net boven Arcen steken we met een pontje over naar Broekhuizen waar we aan het water in de heerlijk warme zon een bekertje koffie kunnen scoren. Via Lottum, Melderslo terug naar Horst. Ook deze keer is de route langs de Maas echt een aanrader, kleine paden, weinig verkeer, prachtig uitzicht over de Maas en zijn uitwaarden. Een tocht van 37 km. Nu zelfs tot 19:30 in de zon voor de camper gezeten en gegeten, wat wil je nog meer!?
24 Asperge maaltijd vandaag, we gaan alles bij het bedrijf Friesen halen net als bij de Wouwse Plantage! Dus in de ochtend doen we daar onze inkopen en stoppen alles in de koelkast. Na de lunch willen we Horst zelf bekijken en wat boodschappen doen. Eerst komen we bij de bakker die eigenlijk al gesloten was maar zo lang de deur open is komt de klant maar binnen. Hij geeft workshops vlaaien bakken, nu al een jaar niet, en hij maakt ook pakketten waarin alle ingrediënten voor een vlaai zitten. Dat idee is zo goed ontvangen dat hij in heel Europa een afzetmarkt heeft opgebouwd. Met mij kalt hij in het Limburgs maar als Arno de vlaaienbakker binnenkomt, zegt hij tegen mij: nou moeten we weer netjes gaan praten. Het heeft wel wat als je de taal van de streek spreekt! Horst zelf heeft grote pleinen met vele terrassen, alle denkbare winkels zijn aanwezig, het straalt een gezellige sfeer uit. De rest van de dag lekker niks doen, genieten uit de wind in de zon.
25 Vandaag echt een grote verrassing: tijdens onze reis in Griekenland hebben we Rieky en Piet uit Leunen ontmoet in Nidri, waar we samen een hele tijd op een terras met elkaar hebben gesproken. Later hebben we elkaar weer in Lefkas stad ontmoet. Tot mijn grote verbazing krijg ik een reactie op mijn reisverslag, zij nodigen ons uit om bij hen een kopje koffie te komen drinken in Leunen, nou dat gaan we doen vandaag! Het is echt heel koud, om 10:30 we fietsen met dikke jas, muts, das en handschoenen aan weg. Aangekomen in Leunen 7 km verderop worden we gastvrij ontvangen en na een kopje koffie, wat fris komen de broodjes op tafel. Het bijpraten gaat maar door we genieten van elkaars gezelschap. Daarna besluiten we om een rondje te gaan fietsen, eerst bij zoon Barry op bezoek, daarna via allerlei dorpjes naar dochter Wendy in Overloon waar we koffiedrinken. Dan krijgen we nog een korte rondleiding door het dorp Venray dat alles weg heeft van een stad wat betreft voorzieningen en uitstraling. Om 17:30 staan we weer in Leunen, we nemen afscheid van elkaar, wat hebben genoten van deze dag, we gaan elkaar weer snel ontmoeten!