Lefkas - Reisverslag uit Vasilikí, Griekenland van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu Lefkas - Reisverslag uit Vasilikí, Griekenland van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu

Lefkas

Door: stance

Blijf op de hoogte en volg Stance en Arno

09 Juni 2019 | Griekenland, Vasilikí

Di 04 Kariotes Lefkada is de hoofdstad van Lefkas en die gaan we vandaag op de fiets bezoeken. In de ochtend fietsen we eerst door een klein gebiedje waar vroeger zout werd gewonnen. Daar is niets meer van te zien, helaas zijn er weinig vogels, één pelikaan. Na de lunch fietsen we binnen het half uur naar het oude centrum, het deel van Lefkada waar de winkelstraten zijn. Het is er opvallend gezellig, de huizen zijn nog authentiek, de winkeltjes heel origineel, pleintjes met terrasjes, oude kerkjes, gewoon de moeite waard! Daar komen we het Nederlandse stel van gisteren weer tegen, dus koffie drinken en weer kletsen, zij gaan zaterdag weer naar huis. Zij willen weten waar wij in Noord Griekenland gereden hebben, daar waar het schitterende wandelgebied is, samen bekijken we de kaart, de bareigenaar doet de lampen aan. Bij het weggaan bedanken we hem vriendelijk, hij antwoordt met DOEI!!
We fietsen naar het fort en daar ligt een merkwaardige brug, een veerpont, die de verbinding met het vasteland vormt. Om het uur gaan de opritten van het veer omhoog, draait het pont naar de kant en kunnen de vele schepen doorvaren naar de haven van Lefkada. Ook hier is een groot gebied waar vroeger zout is gewonnen nu is het een broedplaats voor vogels die er nu niet zijn. ’s Avonds hebben we contact met Anneke en Ton, zij zijn donderdag in Sivota in de haven, we maken een afspraak!
Wo 05 Vasiliki We willen meer van Lefkas zien en rijden naar het zuiden naar Vasiliki, een dorpje dat met de camper goed te bereiken is en dat bekend staat als het surfmekka van het eiland: elke dag veel wind uit het westen die recht op de haven staat. Het duurt nog geen uur voordat we er zijn en de camping is een prima leuk klein plekje met veel schaduw. Dat wordt nodig de komende tijd, het is ZOMER in Griekenland, meteen tussen de 25 en 30 graden! De middag wandelen we langs de hele baai van het dorpje, vanuit de camping naar links het oude deel met de terrasjes langs het water, de oude huisjes, de nieuwe haven in aanbouw. Rechts wandelen we naar het surf deel, helemaal anders van sfeer, het is een voetgangersgebied, links op het strand de grote stalen/houten opslagplaatsen van surfplanken en zeilen, tussendoor de grasmatten, de barretjes, rechts de hotels, pensions, restaurants, allemaal laagbouw. En dan paraderen daar alle jongelui in hun outfit/zwemkleding rond, daar passen een paar suffe bejaarden niet tussen! Op het water is het druk met surfers, de wind is stevig, de gele vlag gaat omhoog! Zo blijven we een tijdje genieten van dit sfeertje, de tijd gaat vanzelf verder.
Do 06 Sivota Anneke zou om 16:00 in de haven zijn, wij gaan nog een tijdje wat rondwandelen en keutelen in het dorpje. Op het water varen in de ochtend de kleine zeilbootjes en grote groepen rond, allemaal klasjes. Er is een druk toeristenstraatje met de bekende winkeltjes maar dat is helemaal niet storend. Al lopend zien we een kapperszaak, ik ben toe aan een knipbeurt. Ik vraag of het nu kan, natuurlijk, ga zitten, wassen en knippen!? Arno gaat verder rondkijken en ik word door een zeer enthousiaste kapster geknipt, mijn look verandert omdat zij dat het beste vindt, ze smeert nog olie, schuim en lak over mijn kapsel en dan zijn we samen tevreden! Gelukkig komt Arno net op tijd terug om te betalen, hij heeft ondertussen iets verderop een klein reisbureautje gevonden en daar wat ideeën opgedaan voor de komende dagen. We gaan zaterdag mee met een boottocht langs een aantal eilandjes en zondag huren we een auto om het westen van Lefkas te bekijken. Na al het geregel zijn we klaar voor een trip naar Sivota, een klein havenplaatsje maar een half uurtje rijden. Daar zouden we ’s nachts kunnen slapen op de P van Stavros een plaatselijke restauranthouder. We komen aan en zien een klein pittoreske baaitje met overal terrasjes en een aantal steigers met zeilboten. De parkeerplaats van Stavros hebben we net voor het haventje gezien maar bij nader inzien kunnen we daar niet staan, de op- en afrit zijn gewoon te nauw en steil. Dus dan maar tussen de auto’s bij de haven parkeren, na wat heen en weer wringen vinden we een plekje. We lopen langs alle terrasjes, het is warm er is geen zuchtje wind, uiteindelijk gaan we wat drinken en kijken of we de boot van Anneke zien aankomen. Na een uur komen Ton en Anneke lopend op ons af, zij zijn er al een tijdje en wij kijken zelfs uit op hun steiger! We hadden geen idee hoe hun boot eruit ziet, wel hebben we al wat Nederlandse vlaggetjes gezien. Het is een leuk weerzien, zo elkaar hier te ontmoeten, eindelijk is de afspraak gelukt, Sicilië is niet gelukt, Griekenland dus echt wel! We kletsen bij en gaan dan verder aan boord wat borrelen met hapjes, ondertussen schuiven Gerard en Jacqueline ook aan, zeilmaatjes met wie ze een tijdje optrekken. ’s Avonds eten we samen bij Stavros, een gezellige Griekse avond, verse vis voor 3 personen, Anneke en ik kip, Gerard souflaki. Na het eten gaan we verder aan boord bij Gerard, het wordt laat.. Wij vragen aan Stavros of we op de P bij de haven kunnen slapen, geen probleem de politie heeft vakantie! Het slapen gaat prima we hebben een rustige nacht.
Vr 07 Vasiliki Om 06:00 uur ga ik erop uit met mijn camera, het is tijd voor prachtige spiegelingen, genieten! Na het ontbijt gaan we op de koffie aan boord bij Anneke, wat plannen maken voor de komende week dat wij in Preveza op de camping staan en zij daar in hun thuishaven liggen. We rijden terug naar Vasiliki, daar aangekomen blijkt dat mijn handtas nog aan boord ligt, terugrijden, tas ophalen en weer naar de camping! De middag is warm, we zitten in de schaduw en doen verder niet veel deze dag.
Za 0806 Vasiliki Om 10:15 moeten we ons ergens bij het oude deel van de kade melden, daar komt de boot aan. We vinden de reisleidster en zowaar de boot is op tijd: een grote rode boot met 2 dekken, stampvol met toeristen die in Nidri zijn opgestapt. De loopplank gaat uit, een 20-tal toeristen haast zich aan boord en weg vaart de boot! We ronden het uiterste zuidpuntje van Lefkas waar op de krijtrotsen een vuurtoren op staat en varen door naar het strandje van Katsiki onze eerste halte. Het is een Bounty plekje, helder blauwgroen water, krijtrotsen, klein baaitje dat je via een trap van 99 treden kan bereiken, het mooiste plekje aan zee van Lefkas. Daar liggen dan de badgasten onder hun parasol en dan komt er zo’n grote rode boot aangevaren die gewoon naar het strand vaart, toeterend om zwemmers te waarschuwen, loopplank uitgooit en dan ruim 100 mensen loslaat op het strandje! Zij mogen daar drie kwartier komen zwemmen, het is echt een zotte situatie om mee te maken! Op onze boot wordt Zorba muziek gedraaid, niet al te hard, achter ons komt een andere kleinere boot die niet mag aanmeren, die gaat voor anker en daar springen alle gasten zo de zee in, de muziek van Margarita schalt over het water! Wij blijven aan boord, voelen ons bekeken door de badgasten, genieten van de baai.
Hierna varen we naar het havenplaatsje Fiskardo op Keffalonia, weer zo’n schattig klein baaitje met een overal terrasjes en winkeltjes, dit dorpje is erg gericht op de Engelsen merken we. Daar gaat de hele meute weer van boord, we krijgen 1 uur om rond te wandelen en wat te eten. We voelen ons zo echt helemaal toerist die het plaatsje overvalt, leegeet en weer vertrekt. We lopen wat rond, eten wat en dan verder naar de volgende halte: een piepklein haventje op het eiland Ithaka, de naam zijn we kwijt. Ook hier even rondwandelen en dan door naar het eiland Meganisi waar in het uiterste zuiden een grote grot is. Deze zeer grote ruimte is in WOII gebruikt voor het stallen van duikboten, we varen er voor een klein deel in. Aan de noordkant van Meganisi loopt de boot weer aan op een strandje en mogen de gasten een half uurtje zwemmen. Tenslotte varen we rond het eiland Skorpios, het voormalig privé bezit van Jacky Kennedy, er blijft niet zoveel privé over als de toerboten rond jouw eiland varen, luidkeels alle bijzonderheden verkondigen, gasten volop fotograferen, wat een rare toestand. Na een lange dag, volop zonneschijn, heerlijke zeewind, wordt het groepje van Vasiliki op de bus gezet richting terug naar af. We hebben wel genoten van alles, rare dingen meegemaakt, we krijgen een idee hoe de haventjes er uitzien op de eilanden. Alle eilanden tot nu toe zijn bergachtig, volledig groen, soms wat kleine gehuchtjes, heel schilderachtig.
Zo 09 Vasiliki Arno gaat na het ontbijt de huurauto ophalen en na de koffie gaan we op pad, we willen met name het bergachtige midden en de steile westkant van Lefkas bekijken. De eerste poging om via een middenwegje naar het noorden te rijden loopt vast een gehuchtje hoog in de bergen, we komen met ons Fiatje op een soort looppad uit, dat gaat niet goed. Terug naar een wat grotere weg naar het noorden, dat lukt wel, het binnenland van Lefkas is groen, bergachtig, veel olijfbomen, maar ook dennen, cipressen, wat wijngaarden, uiterst piepkleine gehuchtjes, smalle kleine weggetjes met zeer steile hellingen. Met de camper kun je hier zeker niet rondrijden! We komen uiteindelijk aan in Karya, een klein dorpje in de bergen, 14 km van Lekada. Het centrumpje is een groot plein met vele tafeltjes en stoelen onder de bomen, daar lunchen we. We rijden via de westelijke route naar het strandje van Katsiki dat willen we nog een keertje van de landkant zien, de weg is smal de dorpjes heel nauw, je kan op een cp bij dat strandje kamperen, er staan 3 campers. Wij zijn blij dat we dit idee verder niet uitgevoerd hebben! Het is echt heel warm en windstil vandaag, blij met de airco, na dit strandje besluiten we terug naar de camping te gaan. Dat kost toch nog wat tijd, zoveel wegen en weggetjes zijn er niet maar rond 17:30 zijn we weer thuis. Het eiland Lefkas is mooi, toeristisch in sommige dorpjes, verder groen, bergachtig, landschappelijk een plaatje, in het midden nog ongerept we zijn blij dat we het bezocht hebben.