west IJsland - Reisverslag uit Ísafjörður, IJsland van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu west IJsland - Reisverslag uit Ísafjörður, IJsland van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu

west IJsland

Door: stance

Blijf op de hoogte en volg Stance en Arno

14 Juli 2016 | IJsland, Ísafjörður

Ma 11 Explorer: Reykjavik city tour Na een heel warme! Nacht pakken we om 10.00 de koffers en lopen naar het Hilton. We vinden de desk van Linblad, leveren de koffers in en lopen we naar de zee richting Huize Hofoi. Dit witte huis met gepotdekselde gevels, was de ontmoetingsplek tussen Gorbatsjof en Reagan voor de eerste aanzet tot ontwapeningsbesprekingen. Terug in Hilton, we hebben alle warme kleding uitgetrokken, lunchen we met de groep, de eerste kennismaking is prima met vnl de Amerikanen. De bustour daarna brengt ons naar het Nationaal Museum met als thema het ontstaan van een natie. Hier zien we alle oude overblijfselen vanaf het begin van bevolking in IJsland. Daarna bezoeken we de Parel, Perlan, een gebouw met 6 zilverwitte tanks die ieder 24 miljoen liter warm (uit de bodem) water bevatten en in het midden een glazen ronddraaiend restaurant. Deze voorraad water voorziet de helft van de stad aan warmwater. Boven langs het restaurant kun je buitenom lopen en heb je een prachtig uitzicht over de stad en haar omgeving. IJsland met zijn donkere bergen komt echt in beeld! Tot slot rijden we naar de Halgrimskirja, een enorm hoge betonnen kerk opgebouwd uit 4-kanten zuilen geïnspireerd door de vulkanische bazaltzuilen in het land. Binnen is een enorm orgel te zien verder de Lutherse kerk leeg, de hoogte en grijswitte kleur maakt dat het een zeer bijzondere kerk is. We gaan aan boord na deze tour! De hut is prima, het programma begint meteen! Receptie zaken regelen, wat snacks in de lounge, voorstellen van de staff, buffet, alarmoefening, en om 22.00 via de omroep: whales! Dus op naar de brug met camera en verrekijker en ja hoor overal zien we de bultruggen ( de jongere generatie die nog niet in het koude water wil leven) spuiten en duiken. De avondzon schijnt volop, de wind is lekker aanwezig, wat een droomstart op zee in IJsland! We gaan slapen.
Di 12 Westen: Latrabjarg cliffs en Flatey Island Na een eerste nacht vol geluid van de machines die dreunen, worden we wakker, kijken door ons raam naar buiten en zien een steile rotswand van een fjord. De herrie van de vogels is volop aanwezig! Deze dag staat in het teken van voorstellen van de crew and the staff. Vol humor, enthousiasme voor Lindblad en Nat. Geographic vertelt ieder persoon over zijn/haar taak/rol op het schip. Allen stralen uit dat ze tot de familie van het schip behoren, zo ervaren wij dat ook vanaf de eerste minuut. Heel relaxed, uiterst klantgericht, je komt in een super warm, bubbelend bad terecht! Ook krijgen we in een kleine groep meer uitleg over onze camera’s iets dat echt heel nuttig blijkt te zijn.
De middag bestaat uit onze eerste dry landing ( zonder natte voeten kom je aan wal). We gaan met de zodiac naar Flatey Island voor een short walk olv een fotograaf. De long walk, olv een naturalist, is trouwens niet veel langer, het eiland is zo klein, iedereen pakt die ook mee! We zien een kleine groene heuvel waarop wat kleurige houten huizen bij elkaar staan, een wit kerkje met een kerkhofje en dat is het! De huizen worden ’s zomers bewoond in de winter zijn er maar enkele mensen die hier verblijven. We lopen over een zwart stenen pad, het waait flink, overal vliegen vogels rond, de eerste puffins worden onder een spervuur van fotografen vastgelegd. Op weg naar de boot varen we langs een broedplaats van meeuwen met hun jongen.
’s Avonds dineren we met Jeroen tenminste dat is de bedoeling. Al snel voegt zich ongevraagd een dame bij ons aan tafel, helemaal van de kaart door de drank! Jeroen toont alle ervaring die hij heeft om charmant te blijven! Zo eindigt deze avond wat merkwaardig. Tijdens het diner varen we al naar de volgende plaats.
Wo 13 Westen: Isafjordus: Eider eenden Een warme, zonnige dag, het schip ligt in het fjord voor anker! ’s Morgens kijken we uit het raam en zien de grote Dynjandi waterval die uit 7 trappen bestaat, in totaal is hij 100 meter hoog. We gaan met de zodiac aan land olv fotografen, we zijn nog niet aan land of er volgt een regelrechte bombardement van MUGGEN (deze bijten gelukkig niet)!! Via een pad komen we bij de eerste trap en met wat hulp van de experts maken we foto’s, klimmen we naar boven en slaan we wild om ons heen! Terug op de boot gaan we de kajak in, stel je voor een gel kajak, strakblauwe lucht, warm, spiegelglad water, een schitterend groen/grijs fjord en dan kajakken! Een belevenis om nooit te vergeten! We komen na 1 uur als laatste weer terug bij het schip. Die middag gaan we lekker zonnen op het dek achter, volgen nog een lecture van een professor die een van de diepste duiken ter wereld heeft gemaakt in een klein soort duikbootje voor wetenschappelijk onderzoek. Na het diner gaan we naar Vigur Island met de zodiac, echt een heel klein lava rotsje in het fjord. Daar aangekomen worden we meteen aangevallen door de sterns! Het licht is rond 22.00 schitterend, overal lopen kleine kuikentjes rond, moeder sterns proberen ons te torpederen, we lopen met vlaggetjes rond om ons te verdedigen. Verder zitten er talloze puffins op de rotsten in hun bek heel veel visjes. We fotograferen ons suf, we lopen een rondje van een half uur met een gids mee, hij is de enige die hier het hele jaar woont, er staan maar 5 huizen op de eilandje! Deze gids fokt eidereenden, hun donsveren zijn goud waard! Jeroen is ook meegegaan en na onze wandeling krijgen we nog wat warms te drinken met een stukje taart. Zitten we daar om 22.30 in de zon op een terrasje midden in een fjord. Dit was werkelijk een onvergetelijke dag voor iedereen!!
Do 14 Noorden: Hornstandir Na een nachtje rustig varen komen we aan in Isafjordur, de grootste plaats in Westfjords, er wonen 2600 mensen hier. We liggen aan de kade van deze keer. Arno maakt vandaag een grote hike en bezoekt een poolvoscentrum, ik maak een bustour waarbij ik in Skrudur een botanische tuin bezoek en naar het dorpje Flateyri ga. Beiden hebben we geweldige gidsen die erg veel over dit deel van IJsland vertellen: ’s winters kan men hier volledig afgesloten zijn van de buitenwereld door de grote hoeveelheden sneeuw. Het wordt echter niet veel kouder dan -10 maar de poolwind maakt het hier zeer onaangenaam. Veel mensen trekken daarom weg in die periode. De hike van Arno is naar het einde van het fjord, ze moeten behoorlijk klimmen om uiteindelijk bij een waterval uit te komen. Het landschap is indrukwekkend en groots, lege groene kale, vlakke bergen, de bekend u-vorm ontstaan door de gletsjers. De botanische tuin is uiterst knus en klein er bloeien leuke niet zo bijzondere bloemen en er is een kleine groentetuin. Wat wil je: er is licht en zon genoeg vanaf juni tot september! In Flateyri drinken we eerst in het plaatselijke café wat koffie met wat lekkers, daarna wandelen we naar een stenen wit kerkje. Dat is bijzonder hier, de houten kerk is in 1995 door een lawine verwoest samen met alle zomerhuizen. Er zijn toen 22 dorpelingen omgekomen. Na die gebeurtenis hebben de mensen van dit dorp zelf een nieuwe kerk gebouwd van steen zodat die bestand zou zijn tegen de lawines. In dit kerkje krijgen we een klein doch zeer intiem optreden van een jonge IJslandse zangeres ze heeft een mooie warme stem en ze zingt een aantal liederen in haar taal. Ook weer zo’n moment om vast te houden. Terug op het schip hebben we die middag alleen weer een lecture en een recap. Een recap is een bijeenkomst waarbij de naturalisten en fotografen ons vertellen en mbv foto’s of video laten zien wat we die dag allemaal hebben kunnen waarnemen, uiterst interessant! Het kan gaan over vogels, planten, muggen, onderwater wereld, gebergte. Zo echt interessant zo echt Nat. Geo! Ook krijgen we al een idee over wat we de dag erna gaan doen.
Na het diner schrijf ik nu dit verslag, wat zeggen we tot nu toe: GEWELDIG!! Iedereen aan boord: de crew, de staff en de bediening weet dat we (schoon)ouders van Jeroen en Maartje zijn. Nou het bad is hierdoor kokendheet aan het worden, we worden zo erg verwend met extra aandacht. Iedereen is weg van Maartje en Jeroen, ze vinden het prachtig dat wij aan boord zijn.

• 19 Juli 2016 - 12:24

Herman En Ellen:

Wat een super ervaring om samen met Jeroen en Maartje deze reis te maken.
    Jullie zien ontzettend veel en het zal best even duren om deze reis te verwerken.

Gelukkig maken jullie een uitgebreid verslag en kun je er ook lang van nagenieten.

Veel plezier nog en tot het volgende verslag