De hoogvlakte van Spanje - Reisverslag uit Cáceres, Spanje van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu De hoogvlakte van Spanje - Reisverslag uit Cáceres, Spanje van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu

De hoogvlakte van Spanje

Door: Stance

Blijf op de hoogte en volg Stance en Arno

08 September 2015 | Spanje, Cáceres

Do 3 We rijden via de N234 en N122 naar het P Natural del Canon del Rio Lobos. Daar is een canyon, met rode/ witte rotsen. We stappen uit lopen naar de rand van de kloof en zien daar de grote vale gieren rondzweven, wow wat een beesten! Via de N 110. Komen we in Sepulveda een stadje gebouwd op terrassen. Ten westen van dat stadje ligt een mooie canyon in PN Hoces del Rio Duraton. Via een wit weggetje rijden we door het kleine NP, door een mooie canyon. We wilden boven Segovia een stop maken, dat lukt niet, één camping was er niet meer, de andere camperplaats was bezet door vrachtwagens van de plaatselijke Kermis exploitant. En zo eindigen we dan toch al heel snel in Segovia!
Vr 4 Segovia ligt op 1005 meter hoogte, de enorme kathedraal rijst op midden op de hoogvlakte een zeer bijzonder gezicht als je aan komt rijden. We gaan er ’s middags naar toe met de bus. Je komt beneden op de rotonde aan en dan kijk je op naar een enorm indrukwekkend Romeins aquaduct grotendeels bestaande uit een dubbele arcade en maximaal 29m hoog. Het bouwwerk is opgetrokken uit opgemetselde blokken graniet, een zeer spectaculaire start van de stad. De hele binnenstad binnen de muren staat op de UNESCO lijst. We starten met een wandeling vanuit de gids, het begint met prachtige paleizen en plaza’s. Jammer is het eerste deel door straatjes gaat waar ook auto’s rijden. We komen uit bij Alcázar, een kasteel dat aan de buitenkant rijk gedecoreerd is met pleisterwerk, 4-kante torens met kantelen, ronde kleine torentjes met zwarte daken, een soort sprookjesachtig gebouw dat tegen de stadsmuur aan ligt en vanuit de verte te zien is. We lopen via de muur naar het plein van de kathedraal, een prachtig groots bouwwerk, dezelfde stijl als dat van Salamanca. Het Plaza Mayor dat erbij ligt, maakt wat minder indruk, we zien teveel mooie dingen! Via kleine straatjes komen we bij de start/eindpunt van het aquaduct en kunnen vanaf bovenaf prachtige foto’s maken van dit bouwwerk. Beneden aangekomen drinken we nog wat, nagenietend en kijkend op het aquaduct. Segovia, een prachtige stad, zeker de moeite van bezoeken waard, jammer van de auto’s die daar rijden, indrukwekkend zijn vooral de grote gebouwen en zeker het aquaduct.
Gred 5 We rijden naar Avila, via de N 502 en een geel weggetje de CL 501 door het Parque Regional de la Sierra de Gredos. Het berglandschap is ruw, rotsachtig, pieken tot 2400 mtr. Alles is dor, geel, lage bomen, prachtige kloven aan de Noord kant van dit park, een indrukwekkende tocht! Als we over de pas van 1800 m heen zijn komen we in een andere wereld, die van de palmen, vijgenbomen, fruitbomen, warmte 30 graden! Deze bergrug is duidelijk een scheiding tussen koel en warm weer. Zoek bij alle Nationale parken zeker de gele en witte weggetjes op, het is werkelijk prachtig rijden, midden door de natuur en door kleine Spaanse stadjes waar het leven zich buiten op straat en op de plaza’s afspeelt! Uiteindelijk belanden we in Malpartida de Plasencia op een camping bij Park Nacional de Monfrague. We worden begroet door de receptioniste met een bekend accent, bij navraag blijkt dat ze uit Kinrooi komt en vriendinnen uit Stramproy heeft! Even Limburgs kallen, dat doet haar erg goed!
zo 6 Om 0900 uur staat we bij de receptie, we maken een jeep-tour door het park van Monfrague met een gids. Door het park stroomt de Taag en de Tietar die in de Taag uitkomt. Wat we zien is geweldig: in het park leven 3 soorten gieren (de vale gier, Egyptische gier en monnik gier), arenden (spanish imperial Eagle), zwarte ooievaars, rode wouw, herten, en nog meer vogels. Mei is de beste maand om hier te zijn, dan wemelt het van alles wat hier leeft en broedt. We hebben alle enorme vogels zien vliegen op de thermiek en op hun nesten zien zitten, de jongen horen roepen naar de ouders, ouders prooi zien brengen naar de jongen! De gieren eten de kadavers op van het vee dat graast in en buiten het park. Binnen 45 minuten is het kadaver van een koe totaal weg! De gids vertelt veel over het park, een groot deel is ontdaan van zijn oorspronkelijke woud, er moesten eucalyptus bomen komen op terrassen vanwege de papierhandel! Zo gedaan, na jaren van protest, zijn al die bomen weer gekapt en zijn de oorspronkelijk bomen weer herbeplant! De kudden koeien worden via speciale routes van noord naar zuid over de hoogvlakte gedreven, op zoek naar gras, we hebben onderweg regelmatig een rode driehoek gezien met een waarschuwing voor overstekend vee. De Taag stroom met zijn groene water door een prachtige kloof, op de oevers zien we herten water drinken en zout van de bodem eten, we zien een wild zwijn. Na 4 uur volop genieten van pure prachtige natuur komen we helemaal onder de indruk weer terug op de camping. In de gids staat niets bijzonders geschreven over dit park, hoe is dat mogelijk!
ma 7 Vandaag moeten we even boodschappen doen in Plasencia, we gaan meteen daar op de camping staan. ’s Middags gaan we het stadje, ook zeer oud, vol met paleizen, kerken, plaza mayor bekijken, leuk maar niet om naar terug te keren.
Di 8 Terug naar de rotsen in het Monfrague park! Weer volop genieten van de gieren die daar majestueus rondzweven! We rijden door het park naar alweer een stadje: Trujillo. Om een P te vinden, rijden we naar boven naar de oude stad en lopen vast bij Plaza Maor, dat is afgezet. We mogen op het plein een rondje maken en zakken wat af naar beneden om een plekje te vinden. Trujillo is werkelijk weer een fantastisch mooi bewaard stadje binnen de muren. Het Plaza Mayor is authentiek groots met een reusachtig ruiterstandbeeld in brons van Francesco Pizarro, een beroemd Spaanse veroveraar. Aan het plein staan een oude kerk, paleizen, via trappen klimmen we naar een kasteel met kantelen en 4-kante torens, het uitzicht over de hele streek is prachtig. We dwalen verder langs kloosters, paleizen, kerken, allemaal gebouwd met gele stenen, het hele stadje is werkelijk één groot museum, het staat ook op de Unesco lijst. Om 1400 terug op Plaza Mayor lunchen we met om ons heen een enorm gekwek van Spanjaarden. Zij hebben vandaag een vrije dag: het is de feestdag van Extremadura. We rijden door het dorre lege land naar de camping bij Caceres om morgen dat stadje te bezichtigen. Extremedura, de streek is groter dan NL, het landschap is glooiend, gele dorre weilanden, soms vol met steeneiken, soms helemaal kaal vanwege veeteelt. De streek heeft een paar wat grotere steden, wat stadjes en verder alleen grote boeren hoven. Moet je je voorstellen, NL ziet er zo uit! Indrukwekkend mooi, leeg landschap.

• 08 September 2015 - 20:14

Femke:

Ola! Wat een prachtig verhaal weer. Geniet ervan en veel liefs van ons allemaal.

• 08 September 2015 - 22:58

Hilde:

Hallo Stance en Arno,
    Dat klinkt bekend, Segovia en Avila! Nu zijn jullie dus blijkbaar in het gebied waar wij in de meivakantie waren. Genieten, hoor! Zoveel moois....en lekker eten en drinken (en waarschijnlijk ook fijn weer). Heerlijk! Wij zijn op dit moment volop plannen aan het maken voor Nieuw-Zeeland. Ik ga er binnenkort jullie verslagen ook nog eens bij pakken. Mij is in elk geval Mt Cook bij gebleven! Daar gaan we ws. 2 dagen wandelen.
    Geniet lekker verder in Spanje!!
    Groetjes, Hilde

• 10 September 2015 - 16:56

Karola:

Als Rene je verslag leest over al die vogels, denk ik dat de meivakantie een reis naar Spanje wordt.
    Heelveel pleZier daar!

• 12 September 2015 - 19:12

Elly:

Nou, ik volg jullie door de afbeeldingen van een bepaalde stad op Google aan te klikken. Zo krijg ik een prima indruk van alle schitterende gebouwen en steden die jullie bezoeken. Het is weer een prachtige reis! Groetjes, Elly