Beieren - Reisverslag uit Goes, Nederland van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu Beieren - Reisverslag uit Goes, Nederland van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu

Beieren

Door: Stance

Blijf op de hoogte en volg Stance en Arno

25 Juli 2015 | Nederland, Goes

Zo 19 8.30u vertrek, alle buren slapen nog, dus geen groots afscheid. We rijden eerst naar Al en Maria Brull in Eygelshoven. Start van de vakantie met een echt Limburgs stuk vlaai, wat wil een mens nog meer!? Na een paar gezellige uurtjes kletsen, heerlijke lunch (dankjewel Maria), rijden we Duitsland in op weg naar Dillenburg. We hebben heel veel regen onderweg, gelukkig nauwelijks verkeer onderweg. In Dillenburg begint meteen de wereld van de kastelen en de vakwerkhuizen. In deze stad is Willem I geboren, er werd te zijner nagedachtenis de Wilhelmsturm gebouwd, er is dus een rechtstreekse band met het Huis van Oranje. Tijdens het rondlopen, horen we orgelklanken uit een enorm hoge kerk komen. Er is een concert bezig, we mogen zo naar binnen lopen. De volgende 3 kwartier zijn we helemaal onder de indruk van een orgelspel dat gaat van 1 simpele klank tot een geweld van klanken die je tegen je bankleuning aanblazen. Moderne en klassieke melodieën worden afgewisseld, zo hebben we het orgel nog nooit horen klinken!
Ma 20 Het doel wordt Würzburg bezoeken. Voor Frankfurt willen we weg van de snelweg via een rode weg naar beneden afzakken. We zijn nog niet van de weg af of er is een Umleitung, de Baustellen zullen we trouwens heel veel tegenkomen. We rijden via gele en witte wegjes, die prima zijn, door een heuvellandschap van gele korenvelden, groene bossen, mooie witte huizen, alles netjes en schoon. In Würzburg parkeren de camper aan de oever van de Main, we staan er met een hele rij campers naast elkaar. In het centrum staan mooie kerken, bisschoppelijke paleizen, een enorm kasteel dat het Residenz heet, met een prachtige tuin. Via de Alte Mainbrücke met beelden van alle bisschoppen, fietsen we terug naar de camper. ’s Avonds varen grote 3-deks cruiseschepen voor onze neus voorbij, zij komen veelal uit Basel. De reizigers heffen hun glas naar ons, we houden onze soepkommen omhoog!
Di 21 Vanaf Würzburg volgen we die Romantische Strasse, althans dat proberen we. Wij zijn zeer regelmatig de bruine bordjes kwijt, verzinnen dus zelf maar een mooie route. Vroeg op weg naar Weikersheim, een stadje met een goed bewaard Middeleeuws centrum dat midden tussen de wijngaarden ligt. Hier zien we de witte kerken met de groene ui-torens, op het binnenplein van het kasteel zijn tribunes gebouwd voor de uitvoering van een opera. Dit zullen we trouwens meer zien: kastelen die de entourage vormen voor concerten en toneelstukken. Na nog meer Umleitungen komen we aan in Rothenburg o d Tauber. Wat we daar zien, is een sprookjesstad, kan zo in een Walt Disney film passen! De Middeleeuwse stad is omringd door een overdekte muur, je komt binnen via meerdere poorten en dan zie je een heel lange straat die naar boven loopt. Rechts en links staan roze, blauwe, groene, gele hoge vakwerkhuizen, witte kerken, mooie hoge torens met ooievaars, overal gouden uithangborden die prachtig versierd zijn. Arno klimt in de kerktoren, hij ziet een schilderij uit een plaatjesboek! We lopen een stukje van de muur, eten in het museum een sneeuwbol (een bal van stukjes deeg gedompeld in poedersuiker), gaan terug naar de camper. Het is heet! We rijden door naar een camperplaats in Feuchtwangen. Het blijft heel heet, gelukkig is daar een heerlijk groot zwembad waar we kunnen afkoelen!
Woe 22 Weer vroeg weg, de hitte voor zijn. We willen eerst Donauwörth bezoeken, ook weer zo’n mooi stadje lezen we in de folder. In de stad aangekomen vinden we een plekje op een parkeerplaats onder bomen, het is echt heel heet, 35gr! Eén ding is helder, we rijden niet verder, we schuilen onder de bomen en gaan de stad pas laat in de middag bezoeken. Dan wacht ons weer zo’n leuke verrassing: de vakantie van de kinderen is begonnen en dat gaat gepaard met het Donauwörther Reichsstrassenfest. Nahezu 1000 Kinder schlüpfen in de Gewänder der Stadtgeschichte. Er komt een kinderoptocht waarbij de kinderen verkleed gaan in kostuums vanaf de Middeleeuwen tot de Biedermeier tijd. We komen in het echte Beieren terecht, Lederhosen, Dirndl, Bier, Wurst, Schnapps, lange tafels langs de route waar men enorme pullen bier wegdrinkt. Helemaal gaat het los als de optocht begint en vele muziekkorpsen bekende Beierse liedjes spelen. De kinderen zien er ontzettend leuk uit, ze lopen helemaal trots door de stad, zwaaien naar iedereen, iedereen langs de route applaudisseert vol enthousiasme. De tocht is om 19.00 afgelopen, we lopen snel naar de camper, om 19.10 uur barst een onweer los! Eindelijk wat afkoeling!
Do 23 De dag start met regen, 18 gr we zijn helemaal gelukkig! Ausburg laten we liggen, geen zin meer in een stad! We rijden door naar Wies, daar staat de beroemde Wieskirche. Deze kerk geldt al het hoogtepunt van de rococostijl, in die hoedanigheid staat ze dan ook op de Unesco lijst. Het is een pelgrimskerk, ligt ten midden van de groene velden in een heuvellandschap. Aan de buitenkant een vrij sobere kerk, kom je binnen dat valt letterlijk je mond open van de prachtige schilderingen op de muren en het plafond. De gebruikte kleuren zijn allemaal pastel, de afbeeldingen zijn bijbels op een vrolijke manier. Overal zweven engeltjes, zijn er rood marmeren pilaren, versieringen krullen, boogjes van goud. We hebben veel kerken gezien, deze springt er echt uit door zijn pracht en praal in al zijn luchtigheid.
Na dit bezoek rijden we door naar Schwangau, dit dorpje staat bekend om de sprookjeskastelen. Het regent weer flink, we kiezen ervoor om een aantal nachten op een echte camping te gaan staan, even wassen, douchen, pas op de plaats!
Vr 24 Vandaag fietsen we naar Füssen 6 km hier vandaan, we zijn in het mekka van fietsroutes beland! Ook nu hebben we het heilige voornemen een route te volgen, ik geloof dat wij de Duitse aanwijzingen niet begrijpen. Binnen de kortste keren rijden we op een piepklein paadje, dwars door de groen weiden, koeien met bellen, witte boerderijen met geraniums, rotsen tot 1800m hoogte, we zijn in het Alpenland! Ook Füssen is weer mooi, maar na Rothenburg moet je voorlopig niets meer bekijken.

• 25 Juli 2015 - 13:31

Elly:

Een prachtig gebied om doorheen te reizen met schitterende stadjes en overdadige barok! Wij waren iedere keer weer verrast door al het onverwachte moois dat we tegenkwamen.

• 25 Juli 2015 - 13:55

Bart En Marry Bakker:

Stance,
    nog kerstballen gespot in Rothenburg?

• 25 Juli 2015 - 17:22

Leny:

Jullie komen weer een hoop onverwachte dingen mee, leuk hoor.
    Goede Reis verder!

• 25 Juli 2015 - 17:24

Leny:

Ik bedoel: maken een hoop onverwachte dingen mee of komen ze tegen!
    Groetjes vanuit een stormachtig Pijnacker

• 26 Juli 2015 - 18:29

Tres:

Weer leuk te lezen en mee te beleven! Veel plezier!