Northern Island - Reisverslag uit Wanganui, Nieuw Zeeland van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu Northern Island - Reisverslag uit Wanganui, Nieuw Zeeland van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu

Northern Island

Door: stance

Blijf op de hoogte en volg Stance en Arno

05 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Wanganui

Cebu: vertrek 15:05 -> Kuala Lumpur aankomst 18:55 We nemen de taxi om 12.00, met tranen in onze ogen. Maartje en Jeroen wonen toch wel heel ver weg op een eiland, in een grote 3e wereldstad, dat beseffen we nu pas echt. Van de andere kant kunnen we ons nu wat voorstellen bij hun leven daar. We drinken wat koffie op de airport, even bijkomen en de vlucht naar KL gaat verder zonder problemen. In Kuala Lumpur: vertrekken 3 kw. te laat, technische problemen!!!!! Niet teveel nadenken dus!!!!
-> Auckland: aankomst 13:55, we worden door een vervoerbedrijf opgewacht en we moeten nog 1 uur wachten op Chinezen die mee rijden. Om 18.00 komen we aan bij Jeroen en Lorraine in hun B&B in de buurt van Roturua (70 km verderop).We missen dus een groot deel van de zondag, voor we het echt doorhebben gaan we van ontbijt naar de BBQ! Het ontvangst bij J en L is heel hartelijk, gezellig, er is ook nog een bevriend stel over uit NL, met een dochtertje van 2. Na een heerlijke maaltijd slapen we wat vreemd die nacht, het tijdsbesef is nu wel heel erg in de war.
Na het ontbijt starten we met een uitleg van Jeroen, daarna volgt een uitleg van Lorraine, daarna met Jeroen de camper binnen en buiten inspecteren en dan om 1200 gaan we op pad! Het begint dus met links rijden, dat lukt Arno goed, de ruitenwissers draaien overuren, we gaan eerst boodschappen doen voor de komende tijd. De mall in Rotorua is prima, alles is er, ook al mijn producten!! Dan gaan we naar de camping Cosy Cottage bij Lake Rotorua, idd een cosy camping, overal geborrel en dampen uit alle gaten van de weg en het land!! Rotorua is gebouwd boven op de hete borrelende aarde, overal ruik je dat min of meer en zie je de aarde dampen, ’s Avonds lopen we naar Ohinemutu een nederzetting van de Te Arawa tribe, waar het oudste Maori kerkje staat, een prachtig rood/wit gebouw met allerlei versieringen van houtwerk en mooie houten koppen. De witte graven liggen boven de grond, hier kan men niet ondergronds worden begraven!
We gaan allereerst naar Rainbow Springs Kiwi Wildlife Park, zonder een kiwi geen NZ! We boeken een tour met gids en we krijgen eerst alles te horen over hoe de kiwi wordt gered van uitsterven. Op verschillende plaatsen op het N Eiland gaan vrijwilligers de eieren van de kiwi rapen, ze zoeken de mannetjes op ( zijn gechipt) die op de eieren zitten. De dames kiwi’s leggen de eieren, op het eind van hun dracht beslaat het ei 25 % van hun lichaamsruimte, ze leggen een ei ter grote, in verhouding van het gewicht van een 4 jarig kind! Als het ei gelegd is verdwijnen de dames en de heren zitten ongeveer 60 dgn op het ei, hard werken hoor. Als de eieren binnenkomen, worden ze in broedkasten gelegd, de ontwikkeling wordt nauwgezet gevolgd. Tegen het uitkomen aan, fluit/zingt de verzorgeer tegen het ei en het kuiken antwoordt!! Het duurt wel 2/3 dgn voordat het kuiken geboren is, het duwt zichzelf naar buiten, het weegt dan al 350 gr, de grootste ooit was al 500gr. Het kuiken wordt gevoerd totdat het 1 kg weegt, dan gaat het terug naar zijn/haar geboorte gebied. Per kuiken wordt een bedrag van 2500 NZ dollar besteed, per jaar het ze 300.000 dollar nodig aan donaties, wil je zelf een kiwi hebben, kan dat voor 1000 dollar en je kan het hele leventje van het beest volgen. Dit alles is nodig omdat de jongere kuiken stelselmatig worden opgegeten/gedood door oa de fret. De fret is lang geleden ingevoerd om de konijnenplaag te bestrijden, gevolg is dat de kiwi in gevaar is gekomen. Nu gaan we dus een echt kiwi kuiten zien, het wordt voor onze ogen gewogen, wat een dottig beest! Daarna zien we in een donkere ruimte achter glas nog kiwi’s rondlopen/rennen. Deze tour was dus echt alles waard!
Na boodschappen ( we kopen een extra matrasje voor onze zielige ruggen) gaan we naar een Maori dorpje Whakarewarewa, daar zien we een kort optreden van dans en zang (mmmm) lopen rond door een klein geiser gebied en vertrekken weer. We besluiten de stad uit te gaan, richting het Zuiden, via de Hw 5 naar Waikite Valley. Daar is een kleine camping met een aantal hete baden, we gaan daar de hele middag van genieten! We spreken nog een NL stel uit Utrecht, ze zijn ½ jaar op pad, hebben hun werk stopgezet, willen de wereld zien en daarna denken aan kinderen.
Vandaag gaan we eerst naar het Wai o tapu park Thermal Area, het gaat om vooral de Lady Knox Geyser die elke dag om 10.15 tot leven komt (wel met hulp van een ranger)! Dit gebeuren is leuk, maar niet zo erg interessant, het park zelf is wel mooi. Er zijn overal borrelende meertjes, putten, plassen, allemaal zeer fel gekleurd en zeer stinkend! Het wordt een trip van 1 uur, daarna hebben we het gehad. We rijden nu door richting Taupo en voordat we de stad bereiken bezichtigen we de Huka Falls (een wat merkwaardige waterval, een enorme hoeveelheid water wordt door een soort kanaal een aantal meten naar beneden geleid. We steken dan de weg over en gaan naar het park Craters of the Moon. Dit is een jong park waar je via houten vlonders, in alle rust door een dampend gebied wandelt met her en der prachtige kraters waar van alles rommelt en borrelt. Dit park vinden we veel leuker, het is erg rustig, de sfeer is heel maan-achtig idd, wat mythisch aandoend.
Na alle stank ervaringen, rijden we via HW 1, en Hw 48 naar een camping in Tongariro aan de bovenkant van het Tongariro National Park. Weer zo’n heerlijk heet bad genomen, lekker even gezeten en vroeg naar bed.
Deze dag heeft alles wat NZ heeft: van 2200m op een vulkaan en 7 uur later aan het strand aan de Westkust! Het weer is verrukkelijk, 25-30 gr, open zonnig weer. We rijden nog geen 10 minuten of we zien de eerste machtige vulkaan met besneeuwde top, Mount Ngaauruhoe! Via de HW 47 rijden aan de rand van het park en via de Hw 48 het Park in richting de vulkaan Te Heuheu, We stijgen naar 2020 meter naar een ski dorpje dat midden in het vulkanisch gebied ligt. Alles is zwart, ruig, onbegroeid, het is heel indrukwekkend om daar rond te lopen. Na heerlijke koffie bij het hoogste café van NZ, dalen we af en rijden via Raetihi een heel kronkelig weggetje (kan alleen met klein smal campertje) naar Pipiriki, langs de Whanganui River, langs de gehuchtjes, Atene, Jerusalem, Ranana, Upokongaro naar Wanganui aan zee. Het landschap is fantastisch, we rijden door eerst een heel vreemd heuvelachtig gebied, de heuvels zijn steil, kort op elkaar en begroeid met gras, er lopen daar schapen. Dan rijden we door een gebied, helemaal groen begroeid met Europese bomen met varens die zo hoog zijn als palmbomen, mooie bloeiende struiken, het is werkelijk prachtig, dan rijden we langs de rivier door een wijde kloof met grijze en witte wanden, werkelijk een schitterende tocht. Om 1600 komen we aan op de camping, we doen een wasje, lopen nog even naar zee, het strand is niks, zwart zand, veel aangespoeld hout, nee we gaan op onze stoel lekker van het zonnetje genieten! Het rijden gaat prima, alleen op het einde van deze trip zat Arno even aan de rechter kant van een weg, maar goed daar houden de NZ-ers wel rekening mee!

• 06 Maart 2015 - 09:48

Thérèse:

Hoi Arno en Stance,

Wat een geweldige reis! Ik geniet mee van de verhalen, de landschappen, de sfeer...
    Veel plezier verder, grote reizigers!

Groetjes

Thérèse

• 08 Maart 2015 - 18:35

Leny:

Heerlijk te lezen Stance en Arno zeker omdat wij ook die "stinkende "meren gezien hebben , het plaatsje Taupe , de Huka falls en een optreden van de Maori's, wat een show gaven die maori"s .
    Ben benieuwd naar het volgende verslag.
    Goede reis verder.
    Groetjes vanuit Pijnacker!

• 10 Maart 2015 - 10:12

Elly S:

Wat een prachtige reis zijn jullie aan het maken! Zoveel diverse indrukken en wisseling in landschap, ongelooflijk. Nou, ik ben benieuwd wat er nog meer aan moois komt. Geniet maar lekker!