weekje Maartje en Jeroen Filipijnen - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu weekje Maartje en Jeroen Filipijnen - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu

weekje Maartje en Jeroen Filipijnen

Door: stance

Blijf op de hoogte en volg Stance en Arno

27 Februari 2015 | Filipijnen, Cebu City

Do 1902 Amsterdam, Schiphol, vertrek 20:45 -> De vlucht is prima gegaan, we hebben stoelen met heel veel beenruimte gekocht, nou dat werkt voor 11 uur vliegen perfect!
Vr 2002 ->Kuala Lumpur , aankomst 15:40 We komen aan in de sauna! Wat een hitte, geen wind, hoge vochtigheid en daar lopen we dan met twee shirts, hemd, kniekousen, lange broek! We vinden vrij gemakkelijk de trein naar Klia2, de vluchthaven voor Air Asia. Daar checken we in in Tune Hotel, eten nog wat in een enorme Mall die helemaal versierd is voor het Chinese Nieuwjaar. De eerste misser met geldtappen hebben we al gehad!
Za 2102 Kuala Lumpur vertrek 10:40 -> Cebu aankomst 14:40 Weer een prima vlucht, we komen bij de bagage band en zien Maartje staan! Dit is toch heel bijzonder hoor, op bezoek bij haar en Jeroen, in haar stad. De taxirit naar hun huis geeft een goed beeld van Cebu: druk, chaos op de weg, allerlei soorten krakkemikkige vervoermiddelen propvol mensen, verkeersregels bestaan niet, moderne grote auto’s, grote malls, krotten (nog geen slums) en dan komen we in hun wijk die tegen de heuvel is gebouwd. Mooie grote villa’s, bewaking, veel groen, echt een heel andere wereld! We begroeten Michelle, hun help, een Filipijnse vrouw van 26. En dan is het genieten, Hollandse kadootjes uitdelen (kaas, drop, choco muisjes, kaasschaaf, enz.), heerlijk eten (Filipijnse kipmaaltijd), ’s avonds foto’s van N-Z bekijken. Het huis ziet er prachtig uit, 4 verdiepingen, beneden een kantoor, 1e etage onze slaap/ bad kamer, lege kamer, 2e etage woonkamer, keuken, terras, 4e etage slaapkamer van Maartje/Jeroen en nog een grote ruimte. Michelle heeft een eigen vertrek, buitenshuis. De ramen staan wagenwijd open voor een heerlijke windje, de temperatuur is hier een stuk aangenamer.
Zo 2202 We bezoeken vanmorgen de meest moderne, luxe Mall in Cebu. De winkels zien er erg westers uit, het gebouw straalt volop luxe uit, alles is te verkrijgen hier. We lunchen bij de een Indisch restaurant, heerlijke hapjes, daarna de boodschappen, in de taxi naar huis. Daar begint de competitie tussen de 2 mannen: wie bakt het beste brood van de dag! Arno Speltbrood voor mij, Jeroen Pitabrood voor morgen. Leuk om zo samen bezig te zijn. Vanaf 19.00 komt een masseuse aan huis voor mij en Arno, een ideetje van Maartje. Ik heb nog steeds veel last van de gekneusde rib met alle blauwe plekken die erbij horen. Zij neemt mij 1 uur onder handen, wat een pijnlijke maar ook prima behandeling, alle spieren weten weer dat ze er zijn! Arno komt ook opgelucht en wat kreupel uit zijn sessie. ’s Avonds nog uitgebreid geskyped met Femke en Inger, was ook heel leuk. Al met al hebben we een heerlijk relaxte dag gehad.
Ma 2302 Om 8.30 staat er een busje voor de deur, we gaan een boattrip maken, we nemen Susan (een expat dame), Michell en Nina (de beide helps) mee. De laatste 2 zijn nog nooit een dagje uit geweest in Cebu, ze slapen al een paar nachten slecht, hebben een nieuwe garderobe aangeschaft. We rijden naar een werf waar we eerst met alle spullen over een betonnen pier lopen, door het water waden (het is laag water), in een vierkant bootje gaan zitten die ons naar een grote boot brengt. Echt een Filipijns exemplaar: een kano met 2 drijvers (een bangka) gemaakt van hout, de drijvers zijn van bamboestokken gemaakt die op het water rusten. Alles zit aan elkaar met tiewraps, over de boot is een zeil gespannen voor de schaduw. We varen naar 3 plekken waar we kunnen snorkelen, het water is helder, groen van kleur, lekker warm! We zien mooie gekleurde vissen, Nemo komt ook langs! Maartje leert Michell de eerste beginselen van zwemmen, ze kan nu een beetje drijven. Het wordt een heerlijke dag, lekker genieten van het vrolijke gelach van de helps, een heerlijke lunch bij een eilandje van koraal, zon en later wat miezer regen. Thuis gekomen knappen we ons op en we gaan ’s avonds eten met vrienden van Maartje en Jeroen in het restaurant van de tennisclub. Een internationaal gezelschap: Schotten, Amerikaan, Nederlanders die eten bij de Italiaan! Het wordt een zeer gezellige avond, het eten is verrukkelijk, de gesprekken gaan over alle onderwerpen van alle landen. We zien nu hoe Maartje en Jeroen hun plaats hebben gevonden in een hechte groep vrienden.
Di 2402 Naar resort: Granada Beach House. Om 06.45 staat de masseuse naast mijn bed, Arno rent de kamer uit. Ik word weer goed gemasseerd, heerlijk, ik kan weer op mijn linker zijde slapen. Om 8.30 staat een grote van klaar en begint een rit van bijna 4 uur naar het resort. Het is hectisch onderweg, alles wat dient als vervoermiddel van fiets, tricycle (brommer met zijspan waar wel 5 mensen op zitten), jeepney (heel klein, prachtig opgepimpt busje propvol met passagiers), taxi, bus, vrachtwagen rijden naast en door elkaar, toch houdt men wel rekening met elkaar. In de dorpjes is het een gekrioel van verkeer, zeker bij de scholen. Het landschap is helemaal tropisch, heuvels met palmen, bananenplanten en al het groen dat je bij ons nooit ziet. De woningen zijn erbarmelijk tot gewoon Filipijns dus heel armoedig. De chauffeur begint de tocht met het slaan van een kruisje en elke keer als hij een kerk passeert, pakt hij de rozenkrans vast. Bij het resort aangekomen lijkt het wel of we een paradijsje binnen stappen! Mooi wit gebouw, zwembad, strand met palmbomen, grote overdekt terras waar we eten. We krijgen meteen een lunch aangeboden door de eigenaren Keira en Jack, zij zijn vrienden van Maartje en Jeroen. De middag brengen we door met luieren op het strand, iedereen behalve ik wordt ook hier weer gemasseerd. Het resort heeft kokosnoten nodig, wij zien een man met slippers aan zo een hoge boom in klimmen, hij hakt een aantal noten af en neemt ze mee naar de keuken! ’s Avonds lekker eten op het terras, wat is dit genieten!
Wo 2502 De ochtend is niet inspannend, weer luieren op het strand, wat lezen en lunchen.
Deze middag gaan Jeroen, Arno en ik snorkelen, we stappen zo van het strandje het water in. We zien veel mooie vissen, zeeslangen, zee-egels en koraal, het water is heerlijk warm en kraakhelder. Wat een geweldig leuke ervaring is dit! Daarna is het tijd voor een dutje op het strand, een potje volleybal in het zwembad met een Duits gezin, heerlijk dineren, tja dit is het Filipijnenleven-gevoel!
Do 2602 Om 08.30 staat de privé jeepney klaar voor ons. We gaan naar de whalesharks (walvishaaien)!!!! Na een uurtje komen we aan op het strand. We krijgen eerst een korte uiteenzetting wat wel/niet mag, alle boetes die erbij horen. We lopen in zwemkleding met reddingsvesten aan naar een kano, varen ongeveer 40 richting zee. Dan sluiten we aan in de rij van allemaal kano’s en varen van rechts naar links achter elkaar aan. Voor ons vaart een klein bootje met een man erin die steeds voer uit de boot gooit. Achter hem aan zwemmen de whalesharks, ze steken zelfs hun kop boven het water uit, stoten tegen het bootje aan. Zodoende zwemmen we zeker 40 minuten tussen de etende grote vissen, we zouden 4 mtr afstand moeten houden, nou ze botsen zo tegen je aan! Wat een super ervaring met dergelijke reuzen mee te zwemmen, ik werd in het begin naar de boot geduwd, kennelijk zat ik helemaal tussen de vissen in! Jeroen heeft opnames gemaakt, er is dus bewijs voor ons avontuur. Hierna gaan we de heuvels in naar een waterval. Arno en Jeroen lopen, ik ga achter op een motor zitten en wordt via een heel steil paadje naar beneden gebracht. We lopen naar een waterval, komen uit bij een werkelijk sprookjes meertje met groen water, het water stort naar beneden, je kunt er zwemmen, Jeroen doet dat natuurlijk. Na deze actie bezoeken we nog een kathedraal uit de Spaanse tijd, mooi maar helaas niet te bezichtigen. ‘s Middags heerlijk luieren op het strand, lekker dineren en de avond afsluiten met een kampvuur op het strand. Samen met Koreanen en Chinezen marshmallows maken, lekker kletsen, Maartje voert een act uit waardoor Jeroen een foto kan maken (30 sec sluitertijd) met de naam van het resort!
Vr 2702 Terug Cebu We stappen om 10.00 in onze van, zijn om 1300 weer in Cebu, de drukke stad. Het verkeer zorgt ervoor dat zeer veel mensen overal doeken voor hun gezicht hebben, de stank en vervuiling is vreselijk. ’s Middags krijg ik nog een massage, Arno en Jeroen bakken een brood en gaan daarna naar het café een biertje drinken. Maartje en Michell maken het avondeten. Vanavond chillen we nog wat en dan is het morgen weer voorbij!

• 27 Februari 2015 - 18:24

Maria:

Wat een avontuur en wat gezellig zo!. op naar het volgende avontuur.
    Veel plezier in N-Z.

• 27 Februari 2015 - 20:11

Tres:

Klinkt allemaal fantastisch en exotisch! Leuk om weer mee te kunnen beleven met jullie! Tot de volgende keer

• 02 Maart 2015 - 11:35

Elly S.:

Wat heerlijk om zo samen met Maartje en Jeroen te genieten! En nu op naar NZ/down under. Ik ben heel benieuwd!