leading tickles, op weg naar het Oosten - Reisverslag uit Botwood, Canada van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu leading tickles, op weg naar het Oosten - Reisverslag uit Botwood, Canada van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu

leading tickles, op weg naar het Oosten

Blijf op de hoogte en volg Stance en Arno

06 Augustus 2012 | Canada, Botwood

Woe 010812
Het is HOT, 31 graden! We gaan naar het Visitor Centre voor het internet, dat lukt gelukkig. We plaatsen ons volgende reisverslag en lezen over de Olympische Spelen die volledig aan ons voorbij gaan. Om 13:00 hebben we een tour afgesproken in het Bonne Bay Marine Station. In het Centre gaan we met een gids langs allerlei aquaria en open waterbakken waarin zeedieren zitten die in Bonne Bay leven. Het is weer een geslaagde tour, we zien allerlei bekende en vreemde dieren, we mogen er een aantal aanraken én het is er heerlijk fris!
De rest van de middag zitten we bij een baaitje, onder de luifel te lezen, bakken onze pancakes, kijken naar waterscooters die voorbij racen, spreken met locals, we komen de hitte zo goed door. De avond sluiten we af met een maaltijd uit onze BBQ en een kampvuur (dat niet zo wil lukken). Morgen gaan we terug richting het Oosten en verlaten we Gros Morne.
Do 020812
Op weg naar Bishop’s Fall, terug naar het Oosten, daar kijken we verder wat we doen. Het weer is wat drizzle, bewolkt, prima rijweer. Geen bijzonderheden onderweg, we nemen na 4 uur rijden de afslag naar Botwood en na wat overleg met de locals rijden we naar Leading Tickles, volgens Hilda en Edwin (dank je wel) kunnen we daar whales zien en dat is heel aantrekkelijk!! Na 66 km slechte weg komen we bij een klein bruggetje aan en daarachter ligt het eiland Leading Tickles. We rijden naar de campground en worden door een dolenthousiaste Chris ontvangen: zij geeft aan dat we alleen vannacht op een serviced plek kunnen staan, we vallen met onze neus in de boter! Dit weekend wordt op de campground de jaarlijkse Gardenparty gehouden, de mensen reserveren al een jaar vooruit. Na vannacht kunnen we naar de overload gaan, dat houdt in naar het feestterrein. We gaan maar eens een nachtje staan, even rondkijken.
Vrij 030812
We kijken rond en ontdekken een plekje aan de rand van de baai, bij de rots. We krijgen van alweer een dolenthousiaste man het advies ’s morgens snel onze boodschappen in de town (300 mensen) te doen en dan ons plekje te veroveren want het wordt druk! We halen in de winkel cash geld, racen terug en met hulp van 3 mannen wordt de motorhome horizontaal gezet, die kan pas zondagmiddag weer weg daar. De hele dag zijn mannen en vrouwen bezig met stalletjes opbouwen, zelfgemaakt voedsel bereiden want om 1600 start het festijn. Gardenparty wat is het? Vanaf vrijdag t/m zaterdag avond staat het feest in het teken van eten en fundraising voor de vrijwillige brandweer, de mensen van Leading Tickle organiseren dat helemaal zelf. Vrijdagmiddag begint met of Jigg dinner of panfried cod, na deze maaltijd is er de jaarlijkse parade, voorop de loeiende brandweerauto met daarachter allemaal trucks die versierd zijn met ballonnen. De stoet trekt luid toeterend door de town en komt een half uur later weer terug. ’s Avonds is er vuurwerk: na 12 knallen daalt de rust weder.
Za. 040812
Zaterdag ochtend start met een ontbijt voor alle campinggasten. Daarna maakt men zich op voor een bezoek van 3000 gasten! Op het terrein staan 2 grote houten gebouwen, een van die twee dient als keuken en vele vrouwen en mannen maken daar alles klaar, er zijn 6 verschillende maaltijden af te halen naast het dessert. Vanaf 12:00 wordt het almaar drukker, de hele camground staat stampvol met trucks, onze motorhome is idd alleen nog te voet te bereiken. Op het feestterrein is het een ontzettend gezellige boel, het weer is verrukkelijk, het eten is heerlijk, er zijn spelletjes voor de kids, een loterij en countrymuziek op de achtergrond. Rond 17:00 is het eten op, de laatste lootjes verkocht, iedereen gaat naar huis. Een vaste groep blijft een nachtje kamperen. Chris spreekt ons nog even, gaat het allemaal wel goed met ons, hebben we het leuk gehad, ze is helemaal versleten!
Nu over ons plekje: we staan helemaal rechts van de baai tegen de rots aan, samen met nog een motorhome die naar de overload moest uitwijken. We kijken uit over de zee en in de avond horen we de spouts van de whales, ze zwemmen vlakbij ons, dat houden ze 2 uur vol, wat een paradijsje is het waar we staan! We hebben 3 volle dagen prachtig warm weer, lekkere wind tussendoor, we kletsen met onze ‘buren’, we lopen een trail, we eten mee met de feestpot.
Zo 050812
Arno heeft bij aankomst een visafspraak gemaakt met een zekere Ariel, hoe laat hij komt dat weten we niet, we wachten maar af. Tussendoor heeft deze geweldige campground ook nog een wasmachine en droger, ik krijg de sleutel en ga mijn gang. Om 1100 staat Ariel met zijn truck voor de motorhome of we mee gaan vissen! Met de truck mee naar de haven en springen in zijn bootje. Een 15 minuten later drijven we in de baai, Arno pakt zijn hengel, Ariel kijkt op de radar en zegt go on! Nog geen 5 minuten later trekt Arno een grote cod omhoog, na 25 minuten liggen 3 cods op het dek te spartelen, bij elkaar ruim 1 meter vis! Hij stopt ermee voordat hij rsi krijgt, het is wel heel erg een makkie, wat moeten we met al die verse vis? Eten natuurlijk en de buren blij maken.
Na het vissen en wassen is de rest van de dag luieren in heerlijk zonnig weer met een lekker windje, kijkend naar de zee of we de vinnen al weer zien verschijnen. Het is helemaal verslavend die whales! Oh ja ’s avonds is het kampvuur helemaal gelukt! Nog maar 4 nachten motorhome, neeee!

• 06 Augustus 2012 - 20:12

Monique Lenoire:

Hoi Arno en Stance,
    Oooooo, wat moet dat een mooi plaatje zijn al die walvissen te zien vanaf je camper. Wij gaan dit plekje zeker onthouden! Wat een temperaturen trouwens en dat in NFL heerlijk!
    Geniet nog maar lekker een paar daagjes.
    groetjes
    Monique

• 06 Augustus 2012 - 22:41

Toon En Leny:

Wat een geweldige reis maken jullie en wat een onverwachte ontmoetingen en feesten komen jullie op jullie reis tegen, geweldig en erg leuk om jullie zo te volgen.
    Geniet er nog maar even van, voordat je het weet komt er een einde aan deze reis maar kan je nog wel heerlijk nagenieten met alle fotoos die jullie ongetwijfeld veel gemaakt zullen hebben.
    Groetjes

• 07 Augustus 2012 - 10:34

Inger:

Fijne laatste dagen! Xx

• 07 Augustus 2012 - 13:07

Hilda Van Der Lee:

Ha Stance en Arno

Mooi dat jullie de sfeer op Newfoundland gevonden hebben. Op bijeenkomsten zoals gardenparty's en kitchenparty's is deze sfeer goed te proeven. De mensen zijn er zo gastvrij!

Leading Tickles kennen wij wel, hebben er tweemaal op een werkelijk uitgestorven campground gestaan aan zee. Ik voel me er nooit zo heel prettig, door het bijna zwarte strand en de hoge rotsen aan het einde van de campground geeft het me een somber gevoel.
    Onze beste plek voor walvissen kijken is overigens bij Twillingate, Sleepy Cove. Dat is richting de vuurtoren omhoog rijden en dan vlak voor de stijle helling naar links, dan kom je op onze favorite kampeerplek. Jullie hebben dat waarschijnlijk niet gevonden omdat je op Peyton Wood bent gaan staan, bij de dikke kampeerbaas, vanwege de storm.

Nog veel plezier tijdens de laatste fase van jullie vakantie.

Hartelijke groet
    Edwin en Hilda

• 07 Augustus 2012 - 19:04

Elly:

Wat een boeiende en afwisselende reis! Al die ontmoetingen, de prachtige natuur, ik kan me voorstellen dat jullie echt geen zin hebben om weer richting Nederland te moeten. Niettemin, straks een hoofd vol prachtige herinneringen en vervolgens nagenieten van alle foto's.
    Hartelijke groet,
    Elly

• 08 Augustus 2012 - 15:59

Karola:

na je verslag weet ik wat mijn volgende reisbestemming is, super daar zo te lezen!

groetjes karola

• 12 Augustus 2012 - 15:26

Hilde:

Deze lees ik met vertraging! We waren zelf in London (Nee, de Olympische Spelen gaan niet aan ons voorbij!). Het lijkt me geweldig, wat jullie allemaal gezien en beleefd hebben! Ook superleuk om zo mee te feesten met de 'locals'!
    Bedankt voor de 'Dropbox'! MOOOOOOIIII!
    Groetjes, Hilde