Northern penninsula - Reisverslag uit Deer Lake, Canada van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu Northern penninsula - Reisverslag uit Deer Lake, Canada van Stance en Arno Ruijgt en/of Wuisman - WaarBenJij.nu

Northern penninsula

Blijf op de hoogte en volg Stance en Arno

30 Juli 2012 | Canada, Deer Lake

Ma 230712
Het is HOT!! We gaan eerst het ‘dorp’ Trout River bekijken, er staan een 30-tal kleine witte huizen die uitkijken over de baai. Er is een boardwalk van de ene naar de andere kant, er hangt een armoedige sfeer. Bij 3 huizen hangt een waslijn met gebreide sokken en wanten voor de verkoop, die zorgen voor de vrolijke noot. De Trout River komt hier uit op de zee, we zien een paar zalmen springen. We rijden naar boven de vallei in, rechts zien we de okerkleurige talblelands, links de donkergroene bergen, een fantastisch en bijzonder plaatje. Aan de voet van de tablelands doen we een kleine trail, we zien er prachtige plantjes, boven op de berg zien we nog wat sneeuwresten, we lopen door een indrukwekkend landschap. Verder naar boven gaan we de vallei uit en zakken af naar Woody Point, een klein vrolijk ‘dorpje’ op de punt van de South Arm van Bonne Bay. Er zijn wat winkeltjes, je kan er koffie drinken, uitkijken op terrasjes over het water.
Di 240712
Het wordt vandaag 30C! Om 10:00 u. start de guided tour in de vallei van de tablelands, we zijn met een groep van 60 mensen! Het pad is heen en terug 4 km, we doen er ruim 2 uur over. Onderweg geeft de gids een uitgebreid beeld van het ontstaan van het gebied, een geologisch verhaal van biljoenen jaren terug. De oker kleur ontstaat door oxidatie van het gesteente, dit zit zo vol met allerlei giftige stoffen dat geen plantengroei mogelijk is. Dat wat er groeit, is ook terug te vinden op de Noordpool en IJsland van kleine ronde struikjes, mossen én vleesetende plantjes. Een van die plantjes heet ‘picture plant’ het ziet er prachtig uit, wordt dus zeer veel gefotografeerd. Het heeft trechtervormige bladen waarin het water opvangt. Met een pipet zuigen we water op en zien dat er larven van insecten in zwemmen. De boompjes die er staan, zien eruit alsof ze dood zijn, zilvergrijs, geen naalden, zij blijken honderden jaren oud te zijn en springlevend. Gebroken keien zien er van binnen grijs/rood/zwart uit met het patroon van een slangenvel, dat komt door de erosie.
Op het einde van de tour komen we in een kom terecht en kijken vooruit naar boven naar de Tafelberg, wat groots en indrukwekkend!! De gids is echt heel goed, ze vertelt duidelijk, aanschouwelijk, je leert er veel van.
Terug bij de motorhome op de parkeerplaats drinken we alles op wat we te pakken krijgen, zo warm is het. Onderweg naar de campground gebeurt het dan eindelijk!!!!! Stance ziet een beweging in een klein pond (meer) onder ons langs de weg. STOP! We rijden terug en zien een enorme Moose met groot gewei in het water staan, de vliegen afschudden en afkoelen. Even later komt hij uit het meer en loopt langzaam het bos in. Wat een mooi en groot beest is dat!
’s Middags maken we een tocht met een zodiac over het Trout River Pond. We willen de tablelands ook aan de achterkant vanuit het water zien, we krijgen er geen genoeg van! We zitten voor in de boot, we zouden droog blijven is ons beloofd. Dat is niet gelukt, door de harde wind en golfslag ontstaat er een zwembad in de boot, we worden kletsnat. De tablelands vanaf het water blijven prachtig, de stuurman is zeer relaxed, het is gewoon een lekker fris tochtje geworden!
Woe 250712
3 Nachten kamperen in Trout River het is de moeite waard! Er is regen voorspeld voor vandaag en morgen, we besluiten om in 1 dag naar st Anthony te rijden, dan hebben we daar alle tijd. De 430 naar het Noorden ligt grotendeels langs Gulf of St Lawrence. We kijken uit op de zee, prachtige luchten en kleuren, geen regen, kleine dorpjes met witte huisjes, we zien de enorme kloof van Western Brook Pond, st Barbe waar de ferry naar Québec/Labrador vertrekt, we zien het land aan de overkant. In Port aux Choix doen we boodschappen, er hangt een heel desolate sfeer daar. Ter hoogte van Eddies Cove buigt de 430 naar het Oosten, we rijden door een toendralandschap en met storm op de kop komen we om 17:00 aan in st Anthony, 400 km. verder. Moe en voldaan slapen we vannacht op de Pistolet Bay Provincial Park, morgen verder!
Do 260712
’s Morgens om 07:00 hoorden we al de regen. We zijn naar een campground verhuisd dichter bij ‘l Anse aux Meadows met elektriciteit en Wifi. Daar hebben we natuurlijk de was gedaan en verder heeft het tot ’s avonds 20:00 aan een stuk stevig geregend. We hebben geskyped met Inger, LEUK! Marjan en Ivan (buren) stuurden een mail dat de spruit op 2307 is geboren, bij navraag is het Tijn, een gezonde zoon, geweldig voor hen! We zien foto’s van Femke, Ralf en de kinderen, helemaal uitgeput na een dagje de Banjaard, het is zomer in NL!! Verder de hele dag lezen, rommelen, pancakes bakken en niksen!!!!
Vr 270712
De zon schijnt weer volop! We rijden een stukje komen op de top van een heuvel en zien voor ons een prachtige vlakte van l’Anse aux Meadows. Heuvels, overal water, grote bolle rotsen in de zee, grote groene golvende weide. Hier zijn de Vikingen aan land gegaan, hebben ze hun eerste nederzetting gesticht, hoe is het mogelijk dat ze dit stukje land hebben gevonden! We volgen even de guided tour, bezoeken een voor toeristen opgezette nederzetting van de Vikingen, lopen de trail langs de kust door het golvende gras, overal bakeapples, kleine boompjes. Het dit is weer een prachtige plek. We rijden naar het einde van de landtong waar nog een paar huisjes staan. Bij het laatste huis staat een oude schuur, er is een man aan het werk, hij is zijn cod aan het drogen. Hij vertelt over de 70 jaren die hij op deze plek woont. Vroeger was hij visser, iedereen mag nu 3 weken lang 5 vissen per dag vangen op zee in een bootje met een lijntje, in September nog een week. De zee is 6 á 7 maanden bevroren, de sneeuw kan meters hoog liggen maar de weg wordt elke dag schoon geploegd! Hij heeft bij zijn huis een grote stapel hout voor de kachel, elk jaar wordt er een kapgebied aangewezen en de mensen zorgen zelf voor hun hout voorraad. Overal in het Noorden zie je langs de weg de bergen hout liggen, nog maar 30% van de bevolking gebruikt olie (te duur) om te stoken, de rest gebruikt hout. We zien op de meest eenzame plekken langs de Hwy groetentuintjes liggen, zo maar in de middle of nowhere, ze verbouwen er in ieder geval aardappels.
Hij ziet in het voorjaar de zeehonden komen op de ijsschotsen, samen met ijsberen, daarna de enorme ijsbergen. 2 Weken geleden was in de haven van st Anthony een ijsberg vast komen zitten, die hebben ze laten ontploffen. We horen dat er in 2014 een ijsberg ter grootte van Manhattan in de buurt van st Anthony zal komen.
Hij zag vorige week een grote groep walvissen uit het water springen, ze waren capelin aan het verorberen. Boven de deur van zijn schuurtje hangt een groot gewei van een Moose, elke punt telt voor 1 jaar. Hij heeft een jacht-permit, hij mag elk jaar 1 moose schieten, hij slacht het zelf en het levert hem 250 kg vlees op. De kariboes ziet hij nog wel, niet zo veel meer als vroeger. Door de gekke koeienziekte en de komst van de coyotes is het aantal dramatisch afgenomen. In de verte zagen we de resten van een groot schip op de rotsen, het was een Engels schip dat tijdens een sneeuwstorm op de rotsen was gestrand.
Na dit heerlijke gesprek, hij zwaaide ons nog lang na, rijden we naar st Anthony. We wilden op de uitkijkplek Fisher Point over het water uitkijken. Wat blijkt: de weg is blocked boven is een podium gebouwd met eettentjes er omheen. We zitten in de week van Come Home Year in st Anthony, een week lang feest ter ere van een reünie van alle mensen die in deze stad geboren zijn. Overal wordt muziek gemaakt, is er eten en drinken, de huizen zijn versierd, het is druk in de stad.
Eind van de middag zijn we naar Great Brehat gereden, we hebben daar aan het haventje tot ’s avonds laat wat gedronken en gegeten.
Za 280712
’s Morgen hebben we weer bij Fishing point gestaan. ’s Middags gaan we mee met een whale tour, het was geen succes. We hebben 2x dolfijnen gezien, 1x een humpack die heel hard wegzwom en uiteindelijk zijn we in een mistbank beland.
We rijden naar Raleigh en komen uit in Cape Onion, noordelijker dan L’anse aux Meadows. Een prachtige plek waar je bijna 360 graden rond kan rondkijken over de zee. Even wachten en we zien de eerste spout al, de humpack is ver weg maar met de verrekijker zien we zijn staart. Ik (Stance) zie even later zijn hele kop uit het water komen, hij is waarschijnlijk midden in een school capelin terecht gekomen. We blijven hier tot laat in de avond genieten van de natuur, eten en drinken wat. Op de terugweg zien we 1 Moose langs de weg.
Zo 290712
We nemen afscheid van het noordelijkste punt, we gaan langs de 432 naar Roddickton. Onderweg zien we eindelijk Moose (5), 1x moeten we stoppen omdat hij midden op de weg staat zonder al te veel haast gaat hij het bos in. We stoppen bij Underground Salmon Pool, we lopen een trail naar een riviertje waarin zalm en forel zitten. We zien de zalm springen, de forel zwemmen, het is een heel mooi plekje midden in het bos. We spreken daar een Ierse arts die 10 jaar in st Anthony heeft gewerkt, hij vertelt ons dat we zonder problemen op de wharf van Roddickton kunnen overnachten. We rijden door via Roddickton naar Englee, helemaal op het einde van het dorpje is een plekje bij een afgesloten stuk van de haven met de start van een trail. Daar staan we tot laat in de avond, allerlei mensen komen overdag naar dat plekje kijken, het is een Zondags ommetje. Vanavond slapen we op de wharf van Roddickton.

• 30 Juli 2012 - 22:29

Hilde:

Hallo Arno en Stance,
    Dit is 100% genieten volgens mij! Oooo, wat zou ik er graag foto's bij zien! Maar dat komt misschien terug in NL nog wel eens...geniet maar lekker verder!
    Groetjes, Hilde

• 31 Juli 2012 - 00:56

Monique:

Hallo jullie tweetjes, zo te lezen is het erg mooi daar in NFL. Wij vertrekken volgende week donderdag maar gaan eerst twee weken naar Nova scotia. Vanaf 27 augustus ongeveer zijn we dan op NewFoundLand. Ik kan me er nu al op verheugen zeker ook door jullie enthousiaste verhalen. Geniet nog lekker verder
    Groetjes Monique

• 31 Juli 2012 - 02:47

Maartje:

leuk om te lezen en lekker genieten daar nog nog effe! :)

• 01 Augustus 2012 - 19:38

Maria:

Ha Stance en Arno, zo te lezen en te zien (foto's) hebben jullie het erg naar je zien. Ziet er stoer uit met zo'n camper! Geniet er nog 12 dagen van!. Groetjes, Maria

• 06 Augustus 2012 - 12:30

Karola:

Beste Stance en Arno,

Vandaag jullie hele reisverslag gelezen. Super zo'n rondrit en vooral ook de onverwachtse feestjes in een stad en onverwachtse gesprekken lijken me heel leuk.
    Tijdens onze vakantie veel geprobeerd om via wifi contact te hebben. Maar de campings in Bretagne waar wij geweest zijn kennen nog geen wifi of het werkt voor geen meter, in de dorpjes/stadjes geen wifi punten. Tot frustratie van mijn kant. Op het laatst had ik door dat er bij de VVV wifi kan zijn, mosterd na de maaltijd.
    Bretagne was prachtig. Mooie luchten en vergezichten over zee. We hebben vele kilometers kustpad gevolgd en op kleine Municipals gecampeerd. Zowel de Noord- als de Zuidkant van Bretagne bezocht.
    En eindelijk Puffins gezien!! Dat wilde ik al sinds het lezen van "De vijf" van Enid Blighton (40 jaar geleden). En oesters gegeten op verschillende plaatsen, die ik nog steeds niet erg lekker vind.
    En een keer Fruits de Mer gegeten, ik werd erg wit en niet lekker door al die sprieterige beesten die voor m'n neus lagen en ik ging opeten. De wulken heb ik laten liggen, maar verder alles geproefd.
    De wijn vond ik toch het allerlekkerst!

Geniet nog van jullie laatste week,

Groetjes Karola